Managed hosting door True

Omzet Capgemini Benelux keldert 12 procent

De Benelux-tak van ict-dienstverlener Capgemini in Utrecht heeft de omzet in 2012 met bijna 12 procent zien dalen. Tegen het einde van het jaar stabiliseerde de omzetterugval zich. De winstgevendheid van de activiteiten liep licht terug ten opzichte van 2011. De in september aangekondigde reorganisatie waarbij 340 banen zijn geschrapt, werpt volgens de onderneming zijn vruchten af. Aan het einde van het jaar lag het rendement op 10 procent, tegen 7,2 procent voor het hele jaar.

De door de Capgemini  gerapporteerde cijfers gelden voor alle activiteiten van Capgemini in de Benelux, daaronder vallen dus ook de zelfstandige dochteronderneming Sogeti en Capgemini België. Voor het hele bedrijf zag 2012 er beter uit met een omzetgroei van bijna 6 procent van 9,7 miljard euro in 2011 naar bijna 10,3 miljard in 2012. Daarbij had de onderneming overigens wel de wind in de rug door gunstige wisselkoersveranderingen van de euro ten opzichte van de dollar en het Britse pond. Exclusief dit valuta-effect zou de omzet met 1,2 procent zijn gegroeid.

Het bedrijfsresultaat kwam uit op 601 miljoen euro, tegen 595 miljoen euro in 2011. Daarmee zijn al de fors hogere reorganisatiekosten van 168 miljoen euro verrekend, een jaar eerder kwam die post nog uit op 81 miljoen euro.

Voor het lopende jaar rekent Capgemini op een vergelijkbare omzetgroei als over 2012. ‘Ondanks de economische achteruitgang die we in 2012 in de eurozone zagen, heeft Capgemini een solide resultaat neergezet’, zegt ceo Paul Hermelin in een toelichting op de jaarcijfers. ‘Wij hebben onze wereldwijde oriëntatie versterkt, wat wordt onderstreept door ons succes in de VS.’ De omzet uit de Noord-Amerikaanse markt groeide 16,4 procent, mede door goede resultaten van dochteronderneming Sogeti.
Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4672455). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Ik lees mooie berichten van Ordina, Atos, Detron, Cegeka en nog meer. Dit geeft toch te denken dat men strategisch en op management vlak de plank volledig mis hebben geslagen de afgelopen jaren.
Krijgen de oud-gedienden dan nu de schuld van de omzetdaling? JA!

Markttechnisch heeft Capgemini de wind ook flink tegen. Oud-medewerkers die inmiddels werkzaam zijn bij andere bedrijven en instellingen zullen niet overlopen van enthousiasme als er zaken gedaan moeten worden met Capgemini. Dit zijn al snel 1.500 mensen. Opdrachten gemist? JA!

Ik verwacht dan ook dat de omzet blijft dalen tot iemand opstaat die lef heeft. Iemand die lef heeft en de oorzaak aan durft te pakken. De hele managementlaag er uit en met een schone lei beginnen. Stop met modder gooien naar medewerkers, maak excuus naar markt en (oud)medewerkers en wie weet zien we eindelijk een positief Capgemini-nieuwsbericht.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×