Managed hosting door True

Klant verlangt een chief innovation officer

De ‘chief information officer’ zou een ‘chief innovation officer’ moeten zijn, want klanten verlangen dat bedrijven zich vernieuwen om beter aan hun wensen te voldoen. Hierin is ict de drijvende kracht. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van CA Technologies naar innovatie. Toch begeeft slechts een klein deel van de cio’s zich op het vernieuwingspad, aldus CA-topman Peter Griffiths.

Tijdens de Nederlandse CA Expo’12 eind november presenteerde Griffiths de resultaten van het onderzoek. Hij is bij het technologiebedrijf verantwoordelijk voor enterprise oplossingen en de technologiegroep. CA heeft in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Australië, Singapore en Japan studie gedaan naar innovatie. Hierbij is de vernieuwing gedefinieerd als een handeling, proces of technologie die aantoonbaar nieuw en anders is en een meetbaar positief effect heeft op de resultaten van een organisatie.

‘Hoe kun je groei mogelijk maken gedurende een recessie?’, vraagt Griffiths zich af. ‘Dan gaat het toch altijd om kostenbesparingen? Maar daarmee red je het niet. Bij een transitie gaat het altijd over verandering; eentje die resulteert in groei. Daarvoor is innovatie nodig. Creatief omgaan met de klantvraag. Voorbeelden genoeg van innovaties; kijk naar de precisielandbouw. Die is niet mogelijk zonder ict. Het belang van ict geldt voor alle sectoren. De volgende tien jaar gaat alle aandacht voor ict naar de frontlinie, terwijl de back-end dan al op orde is gebracht. Nu al zit 60 procent van alle crm in de cloud. Daar moet de ict-afdeling rekening mee houden.’

Ict maakt het mogelijk

Als je ict alleen als een kostenpost ziet, dan bewandelt een organisatie een doodlopende weg, stelt Griffiths. Niettemin blijkt uit de studie dat 39 procent van de Europese businessmanagers hun relatie met de ict-afdeling beschrijft als strijdlustig, onbetrouwbaar en op afstand. 33 procent van de Europese ict-managers is het met deze omschrijving eens.

Een kwart van de ict-managers beschouwt zijn eigen afdeling als ‘innovatie-expert’, terwijl slechts een vijfde van de businessmanagers die visie onderschrijft. Toch is een derde van de respondenten van zowel ict en business het eens dat informatietechnologie nodig is om vernieuwende bedrijfsprocessen in het leven te roepen. Volgens Griffiths is dat een basis om gezamenlijk op te trekken en biedt dat de gelegenheid voor de chief information officer om een rol als chief innovation officer gestalte te geven.

Vooruitstrevende ceo’s erkennen het belang van ict, aldus de CA-topman. Toch schat hij het aantal cio’s dat invulling wil geven aan de nieuwe rol op slechts ‘20 tot 30 procent’. ‘Maar dat zal de komende jaren zeker gaan veranderen. Nu komt het nog weinig voor dat een cio algemeen directeur wordt bij een organisatie, maar dat zal in de toekomst anders zijn.’

Klantvraag

De vraag naar nieuwe diensten en producten of verbeteringen van bestaande komt van klanten, zo blijkt. Andere drijfveren voor vernieuwing zijn het op achterstand zetten van de concurrent en het verwerven van nieuwe klanten. Ongeveer een derde van de organisaties geeft aan dat als gevolg van innovatie de klanttevredenheid is toegenomen. Andere voordelen zijn, volgens het onderzoek, de mogelijkheid nieuwe markten te betreden, winststijging, tevreden medewerkers en concurrentievoordeel.

Obstakels naar een innovatieve organisatie vinden we bij de bestuurders en managers van organisaties die wars zijn van verandering. Ook gebrek aan geld om te vernieuwen en gebrek aan ondersteuning van de bedrijfstop zijn hindernissen. Voorts noemen de ondervraagden het ontbreken van bonussen op innovatieve ideeën als een beletsel.

Mobiliteit en business intelligence/analytics

De studie geeft aan dat 63 procent van het ict-budget opgaat aan het operationeel houden van de bestaande computeromgeving. De rest van het budget gaat naar het leveren van nieuwe diensten voor de bedrijfsvoering. Van die nieuwe investeringen gaat het merendeel naar ‘mobiliteit’ en business intelligence/analytics. Organisaties die aangeven te investeren in innovatie nemen zich ook voor extra geld te stoppen in cloud, beveiligingsbeheer, servicemanagement en virtualisatie.

Uit de studie blijkt een door velen waargenomen animositeit tussen de bestuurders van een organisatie en de ict-afdeling. Als deze partijen samen optrekken – een veel besproken onderwerp, maar wellicht zelden gerealiseerd – zou dit een belangrijke bijdrage leveren aan het innovatieve vermogen van de organisatie. Het onderzoek geeft immers aan dat organisaties die op dit niveau wel goed samenwerken beduidend innovatiever zijn dan waar dit niet het geval is.
Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4628648). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Als we nou eerst eens de CIO een information officer laten worden, en niet, zoals nu, een IT manager laten zijn. Plus dat we de kronkel recht moeten zetten die innovatie gelijk stelt aan de inzet van IT. Waarschijnlijk komen we dan echt verder.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×