Managed hosting door True

Vooral externe ICT'er moet vrezen voor baan

 

Ontslag

Ict'ers die als externe werken bij een bedrijf hebben kans dat ze volgend jaar hun klus kwijtraken. Bedrijven willen hun eigen ict-personeel behouden en gaan vooral snijden in de inhuur van externe medewerkers. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG IT Advisory.

Het merendeel van de Nederlandse bedrijven verwacht het komende jaar geen ict'ers te ontslaan. Uit onderzoek van KPMG IT Advisory blijkt dat bedrijven vooral gaan snijden in de inhuur van extern personeel.

"Bedrijven willen het eigen talent vasthouden. Ze hebben jarenlang goed ict-personeel geworven. Dat laten ze niet zomaar gaan", zegt Jan de Boer, partner bij KPMG IT Advisory. Ongeveer twaalf procent van de gevraagde ondernemingen verwacht hoogstens vijf procent van de eigen ict-medewerkers te ontslaan.

Zzp'ers en detacheerders

KPMG denkt dat er vooral voor zzp'ers en detacheerders een lastige tijd aanbreekt. De Boer: "Als ict-dienstverleners deze periode gebruiken om bijvoorbeeld te investeren in verdere training en opleiding, kan de it-sector uiteindelijk sterker uit de crisis komen."

De uitkomsten van KPMG komen overeen met de ontwikkelingen in de markt. Dienstverlener Ordina gaat 350 banen schrappen en kiest daarbij vooral banen van externen. De vijf grote dienstverleners hebben hun externen gevraagd om een lager tarief. De klanten zouden daar om vragen. ING en KPN  hebben lagere tarieven aan hun leveranciers gevraagd.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2864559). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Ik denk dat m.n. bedrijven in uitzonderlijke situaties anders moeten omgaan met hun maatregelen dan mensen te ontslaan. Ze geven (misschien ongemerkt) een signaal van verslechtering af en stimuleren daarmee juist verder de economische neergang. Daarnaast zullen mensen vanuit hun verslechterde situatie de hand op de knip houden en zal zo een verdere afname van de vraag naar producten plaatsvinden. Geen rocketscience.

Mijn advies is: geen mensen ontslaan en het bedrijfsbeleid op >1 jaar instellen i.p.v. korte termijn.

Pradiep
Wijs gesproken. Hoop dat D.D. dat ook vindt.
We zijn 1 van de rijkste landen ter wereld. En nu maken we elkaar gewoon gek.

In de eerste regel van het artikel staat "volgend jaar". Is dat 2010? (dan geloof ik het hele artikel niet, de markt voor externen is zo wisselend dat er nog geen zinnig woord over te zeggen is.)
Of toch 2009? Graag wat meer zorgvuldigheid aub.

Ik begrijp de ophef niet. Externen worden toch voornamelijk ingehuurd om TIJDELIJK een klus te doen? Of op basis van capaciteit danwel kennis. Natuurlijk wordt die inhuur stopgezet in slechtere tijden! Het is nu aan de sales organisaties van die detacheringsbureaus om deze mensen weer aan de slag te helpen. De goede bedrijven lukt dit, de slechte niet, ziehier een natuurlijk schiftings proces!

Ik denk dat veel bedrijven die zzp-ers inhuren zichzelf een grote dienst zouden bewijzen door te letten op de marges die door recruiters worden gevraagd. Daar zit veel verschil in (en m.i. niet altijd terecht). Betrek daarbij ook eens voor welke periode een recruiter mee mag blijven profiteren van een goede match. Uiteindelijk is het wel de zzp-er die het resultaat waarmaakt.
Over het algemeen zijn zzp-ers goed toegerust qua kennis en vaardigheden; ze moeten zelf zorgen voor hun eigen continu?teit.

Het is begrijpelijk dat bedrijven liever besparen op externe IT-consultants, dan dat ze eigen personeel op straat zetten. Uit onderzoek van Unit 4 Agresso onder IT-managers blijkt dat maar liefst zeven op de tien Nederlandse IT-managers wil besparen op externen.

Dat is echter niet zonder risico. Het zelfde onderzoek laat namelijk zien dat maar liefst tweederde van de IT-managers externe consultants nodig heeft om aanpassingen door te voeren in het ERP-systeem. Bedrijven moeten er daarom voor oppassen dat ze straks met een IT-systeem zitten dat niet kan mee veranderen met de organisatie. Zeker aangezien er door de huidige crisis nogal wat veranderingen op touw staan, zoals reorganisaties. Het is daarom nu belangrijker dan ooit om te kunnen vertrouwen op flexibele systemen, die eenvoudig door eigen personeel kunnen worden aangepast. Ook na de implementatie. Wie investeert in een systeem dat gemakkelijk is aan te passen na de implementatie, zal nooit zo afhankelijk worden van externe consultants en beter kunnen reageren op veranderingen in de markt.

Plus: vaak blijkt dat de productiviteit van een externe een factor 2 zo groot is dan die van een interne. Daar waar de internen wekelijks tig onnodige overlegjes hebben, draait de externe stug 40 uur pweek door. Ergo: gooi er liever wat van die trage interne gasten uit en behoud je productieve externe medewerkers! Vooral overheids-internen zijn niet vooruit te branden.... heel veel discussie en bla bla maar niks produceren....

De Externe: Wat een onzin. 'Overlegjes' van internen bij voorbaat af doen als 'onnodig' zegt genoeg over je eigen: Je kijkt blijkbaar niet verder dan je eigen werk en weet dus ook niet wat er speelt binnen je afdeling/bedrijf. Als jij slechts de opdrachten uitvoert die op je bureau terecht komen kun je inderdaad 40 uur per week dedicated je opdracht uitvoeren. Als je een visie hebt en mee wil praten/denken over oplossingen, de toekomst etc. dan heb je nou eenmaal wel eens een 'overlegje' nodig. Maar blijf jij maar lekker produceren op je eilandje, dan blijft het leuke werk voor de internen over :-)

Carl: je beschrijft hier haarscherp wat een interne het leukst vind, namelijk overleggen om te overleggen. Ga vooral zo door en graaf je eigen graf. Zodra er op kwaliteit en kwantiteit afgerekend gaat worden, vlieg je er als 1e uit.

Dit is ook typisch de reden waarom bedrijven massaal al het ICT werk uitbesteden: dan worden tenminste meters gemaakt.

@De Externe: Het maken van meters, zoals je dat noemt, klinkt toch een beetje als het rennen van een kip zonder kop. Maakt niet uit als je drie keer op en neer rent, als je maar rent. Ik zou bijna denken dat je per afgelegde meter betaald wordt.
Ik werk (ook) als een externe, maar een beetje visie in wat je oplevert moet er volgens mij wel zijn. Dat krijg je volgens mij niet van alleen meters maken. Je zal ook wel eens een overleg moeten hebben. Daar geef ik Carl helemaal gelijk in.

Uiteraard heb ik ook de nodige overlegjes. Die zijn dan wel to the point, waarbij vooraf het doel duidelijk is en achteraf resultaten neergezet dienen te worden. Dit in tegenstelling tot de eindeloos-gezwam-overleggen. En nee, ik doe niet bepaald dom-doe-werk....

Kijk, dit is ook heel typisch: ik ben er nog op deze vrijdagmiddag, 15:00uur. Druk bezig om de klant te helpen. Alle internen zijn uiteraard al lang naar huis.

@De Externe: Om te beginnen lees je mijn reactie niet goed. Je trekt namelijk een conclusie die nergens op gebaseerd is (dat ik overleggen om te overleggen leuk vind?!?!). Ten tweede spreek je jezelf tegen in je eigen posts. (eerst maak je alleen maar meters, daarna heb je ineens ook overlegjes). Verder heb je blijkbaar zoveel tijd over op een dag dat je hier 4 (wat mij betreft nergens aan bijdragende) berichten kunt plaatsen. Je hebt zo snel je (onjuiste) oordeel klaar dat ik me afvraag of je nou werkelijk wel zo slim bent als je zelf beweert.

@Carl: sneu dat je me niet begrijpt. Al dat overleggen stompt behoorlijk af. Je werkt vast ook bij zon bedrijf waarbij het motto luidt: de externen doen het werk, de internen leuteren maar wat. Zolang het maar 'gezellig' is en je niks hoeft te doen, dan vinden de Carls van deze wereld het best. Eigenlijk is dat prima, want daardoor verdien ik een dik belegde boterham!

@De Externe: Laatste keer dat ik reageer. Het enige wat jij doet is suggestieve reacties plaatsen om mensen uit de tent te lokken. Ga lekker verder met je werk waar je ongetwijfeld heel goed in bent. Een iets minder arrogante houding zou alleen wel op z'n plaats zijn. Gelukkig zitten bij het bedrijf waar ik werk w?l fijne externen die inderdaad meters maken maar ook nog eens mee denken.

@Carl: als mislukte ICT'er kan je misschien een carriere overwegen in de psychologie?

@Carl: Ik weet niet waarom je uberhaupt nog reageert. Wat een gezwets van die Externe zeg.
@De Externe: Leuke grap :). Maar je meent er niets van, hoop ik. Als je net zo kort door de bocht je werk doet als dat je berichtjes plaatst, kan ik me voorstellen dat je interne collega's veel te overleggen hebben :D. Weet je zeker dat ze het niet over jou hebben?

@rob: Goed topic. Roddelen is inderdaad 1 van de kern kwaliteiten van internen. Daar zijn ze vaak druk mee bezig.

Off-topic: Haha, Carl en de Externe! houden jullie het wel gezellig? :)

On-topic: Beetje vreemde kop. Als externe vrees je meestal voor je baan als ze over langere termijn geen opdrachten voor je weten te vinden.

@De Externe. Ik ben ook extern, en ik merk ook dat er onder de internen veel wordt geroddeld. Echter, ik probeer te begrijpen waarom en niet te snel persoonlijke oordelen te geven. M.i. zijn internen in veel bedrijven nu erg bang voor hun baan dankzij het belabberde management van veel grote organisaties, en natuurlijk leidt angst voor werkgelegenheid tot roddels. Tel daarbij op dat zij vaak helemaal murw zijn van eindeloze reorganisaties, KPI?s, niet luisterende managers en ad hoc beleid, en je hebt het recept voor ongemotiveerd, roddelend en achterdochtige personeel.

Persoonlijk begrijp ik niet waarom mensen nog steeds waarde hechten aan het concept ?vast contract? bij beursgenoteerde organisaties; immers, zodra de kwartaalcijfers iets minder zijn, vliegen er duizenden eruit. Kunnen die mensen niet beter freelancer worden en iets meer overhouden om voor eventuele werkloosheid een spaarpot op te bouwen? Of voelen zij een misplaatste loyaliteit aan hun werkgever? De werkgever toont geen loyaliteit aan hen, dus waarom zouden zij niet als freelancer gewoon eigen boontjes doppen?

Ik wil juist graag intern worden. Lekker veel baanzekerheid, rustig aan doen (ik word ook al een jaartje ouder) etc. Alleen: het betaalt stukken minder...

@De externe; baanzekerheid? Sorry, maar denk drie keer erg goed na en kijk hoeveel baanzekerheid internen nu werkelijk hebben. En denk ook na over hoeveel ww uitkering je krijgt in geval van werkloosheid; 70% basisloon voor 18 maanden, en gezien de oplopende werkloosheid zal daar vast in gesneden worden. Als freelancer kun je veel meer dan dat bij elkaar sparen omdat je gewoon beter verdient.

Volgens mij bestaat een echt vast dienstverband alleen bij de overheid of in de zorg, en zelfs daar is het niet alles. Toch wel goede pensioenregelingen; gelukkig zit mijn vrouw in de zorg en heb ik mijzelf opgeschreven bij haar pensioen, maar ik zie weinig andere voordelen.

Even ontzettend off-topic:
@Tester: Loyaliteit werkt inderdaad maar 1 richting op. Ik kom zowel bij mutinationals als bij kleine bedrijven en zie nergens dat de werkgever even loyaal terug is. En dat geeft ook niet. Immers krijgt de werknemer betaald. Dat is het enige wat je terugkrijgt van een werkgever. Heb niet de illusie dat je meer krijgt. En al zeker niet vanzelfsprekend.
Alles wat je geeft - loyaliteit, toewijding, overwerk, werkzaamheden die buiten je taakomschrijving horen etc - is een investering in je loopbaan. Hierdoor leer je meer, krijg je meer ervaring, speel je jezelf in de kijkers en staat mooi op je CV. Maar denk niet dat je op korte termijn naar rato gecompenseerd wordt.
Krijg je echter helemaal niets terug en levert het je ook geen promotie op, dan weet je dat je verkeerd zit.
Wil je al je investeringen (moeite, energie, tijd) terugkrijgen, begin dan voor jezelf.

Ik heb nu een vaste baan als systeembeheerder, nu heb ik omdat ik het gevoel heb dat ik me niet goed verder kan ontwikkelen in december een contract getekend bij een detacheerder waar ik 1 april moet starten. Krijg hier 1 jaar contract, maar ben nu toch aan het tweifelen of dit wel verstandig is geweest.

Tarieven omlaag. Teveel CV's op een opdracht. De markt is duidelijk een vraagmarkt geworden. Maar niet getreurd. School je bij als ZZPer. Wees zuinig. Als je geen buffer hebt en opdrachten krijgen moeilijk: ga dan voor een vaste baan. Pakken wat je pakken kunt. Ga ook meer netwerken. Bellen. Mailen. Of begin echt voor je zelf.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.