Managed hosting door True

'Hardrijden kost ICT’ers vaak rijbewijs’

 

Ict’ers zijn hardrijders. Dit stelt Ronald Kool, verkeersrechtadvocaat en initiatiefnemer van de site Rijbewijsterug.nu.

Volgens verkeersrechtadvocaat Ronald Kool van Leesberg Advocaten zijn de meeste snelheidsovertreders ict'er. De advocaat beweert dat ict'ers vaker dan andere beroepsgroepen een beroep doen op zijn advocatenkantoor om hun ingenomen rijbewijs zo snel mogelijk terug te krijgen.

Snelheidsovertredingen

Via de website Rijbewijsterug.nu geeft het advocatenkantoor juridische hulp. "Wij worden dagelijks gebeld door mensen wiens rijbewijs is ingenomen. Als het om snelheidsovertredingen gaat, zijn de bellers meestal ict'er", vertelt Kool. "Hoe dit te verklaren is? Veel ict'ers gebruiken hun auto vaak voor klantbezoeken. Het zou zo kunnen zijn dat deze groep zwaarder getroffen wordt wanneer hun rijbewijs wordt ingenomen."

Zzp'ers

Een andere factor is volgens Kool het hoge aantal zzp'ers in de ict-branche. "Het gaat vaak om zelfstandige consultants, die geen kant op kunnen zonder auto. Zzp'ers kunnen niet terugvallen op een  collega dus zoeken ze eerder hulp bij het terugkrijgen van hun rijbewijs."

Dat ict'ers eerder via internet op zoek gaan naar een oplossing en op die manier op de rijbewijsterug-site stuiten, geloof Kool niet. "Andere beroepsgroepen surfen net zoveel."

Het rijbewijs wordt ingenomen wanneer iemand vijftig kilometer of meer boven de toegestande maximum snelheid rijdt.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2835005). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Zomaar een nieuwsgierigheid. Ben wel benieuwd naar het merk van de auto ten tijde van het begaan van de overtreding. Ik weet niet of het aan mijn eventuele selectieve perceptie ligt, maar ik heb het idee dat een gemiddelde Seat rijder zich vaker schuldig maakt aan het overschrijden van de maximum snelheid dan de bestuurder van een willekeurig ander merk...

"Ict'ers zijn hardrijders" .. "De advocaat beweert dat ict'ers vaker dan andere beroepsgroepen een beroep doen op zijn advocatenkantoor om hun ingenomen rijbewijs zo snel mogelijk terug te krijgen."

Conclusie moet dus zijn: ICT'ers doen vaker beroep op advocaat om RBW terug te krijgen. De verkeerde conclusie is grievend en onnodig stigmatiserend.

Dat zijn de ict'ers dan zelf schuld. Het kan niet zo zijn dat deze groep zich boven de andere bestuurders kan plaatsen. Ook zij dienen de regels in acht te nemen. Heb hier geen medelijden mee.

Zelf ben ik ook ICT'er, maar ik heb nog nooit meer dan 50 km te hard gereden. Juist als je voor je werk afhankelijk bent van je auto, moet je niet met dit soort waanzinnige snelheden rijden. 50 km overschrijding betekent wel dat je op de gemiddelde snelweg met een snelheid van meer dan 170 km rijdt. Dan moet je ook niet klagen als je gepakt wordt.

Ik denk dat het klopt en het is in mijn ogen ook eenvoudig te verklaren. Veel ICT'ers werken op project-basis bij de klant. Aangezien de klanten verspreid over Nederland gevestigd zijn en men geregeld van klant verwisseld, wonen ICT'ers over het algemeen dus verder van hun werk dan andere beroepsgroepen. De langere reistijd die dit oplevert, probeert men dan te compenseren door sneller te rijden.

@Pascal: je bedoelt Audi rijders? Bij aanschaf van een Audi moet je je fatsoen op de weg inleveren...

@Santtu, nee, ik bedoel echt Seat...

Ik snap het niet zo goed.

Als het heel belangrijk is, dat je op tijd op je afspraak komt, ga je nog eerder op weg.

Als je afhankelijk bent van je rijbewijs, bijv. i.v.m. je werk, doe je geen dingen die er toe kunnen leiden dat je rijbewijs ingenomen wordt.

Wat ik wel kan concluderen, na het lezen van het artikel, is dat ict'ers wiens rijbewijs is ingenomen niet tot de slimsten behoren. Immers, zij wisten welk risico zij liepen toen ze de wet overtraden.

Beste Lezers,

Aan degene die te hard rijden of het nou een Ict'er is of niet:

Punt1: Dankzij de technologie is het straks mogelijk om flitsers digitale foto's te laten maken, een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Punt2: Laten we oorzaak en gevolg niet omdraaien, en kijk eerst naar jezelf. Plan je afspraken goed, kijk op internet (technologie) voor de files. Of je nou sales, projekt basis of wat dan ook bent, je weet hoe het boetesysteem werkt!

Tot slot: Neem geen onnodige risico's op de weg, er gebeuren al genoeg ongelukken. Zolang de boetes maar voor de werknemer zijn, denk ik dat de verantwoordelijkheid op de juiste plek ligt!

Rij boetevrij, geniet van het autorijden (het is een luxe!) en ga een keer lekker uit eten met je collega's als je geen boetes rijdt i.p.v. advocaten te spekken (by the way leuke reclame voor meester Kool)

Tsja ICT'ers zijn niet zo goed in plannen he.
Of binnen de grenzen blijven.

Wordt tijd voor een snelheidsbegrenzer voor al het werkverkeer inclusief ZZP 'leasers'.

Ik die altijd dacht dat ICT'ers beta's waren en dus konden rekenen! De relatie te hoge snelheid - mislukken project is hiermee dus onmiskenbaar gelegd.

IT'ers en plannen... Hebben we ooit wel eens van een IT-project gehoord dat op tijd af kwam en binnen het budget bleef?

..ik zeg maar zo: je hoeft er maar een dubbeltje in te gooien..

Stop veroordelen van seat rijders! Door deze vooroordelen in stand te houden wordt je vaak uitgedaagd bij het stoplicht, op de snelweg etc. Kan het ook niet helpen dat de rest (audi,bmw, vw, rijder etc) jaloers is op mijn seat. Doe niet (meer) mee met deze onzin heb op het randje mijn rijbewijs mogen houden (45km) na een slopende dag op het project wilde ik snel naar huis... Weet nu beter. Maar heeft NIETS met seat rijder te maken! Het kan iedereen gebeuren

Daarom rij ik ook geen auto, pak de motor, dat is pas tijdbesparend.
Daarbij @ZYY Motic: Je hebt gelijk, vertrek op tijd.
Sting zei het al: A gentleman will walk but never run.

@Seat driver: goed lezen.. Dan zie je dat het geen vooroordeel is, maar een vraag.
Buiten dat, als je je laat uitdagen bij het stoplicht (verkeerslicht), dan moet je jezelf ook eens afvragen waar je aan mee doet. Blijkbaar heb je een boete nodig hebt om competitiedrang (geef het een naam) af te leren. Zou je ook zelf kunnen bedenken. Kortzichtig om je eigen gedrag af te schuiven op eventuele vooroordelen die bestuurders van 'andere' merken over de Seat-rijder hebben.

Nogmaals, als je mijn opmerking goed hebt gelezen, dan zie je geen oordeel.

Je kunt beter motorrijden, dan hoef je jezelf niet eens te bewijzen, je bent toch wel sneller en ook nog sneller op je bestemming. File ontwijken en dergelijke, daarbij
help je ook mee aan een betere doorloop van het verkeer, motoren nemen immers minder ruimte in dan de vlagschepen die ik soms op de wegen zie bivakeren.

Reizen is een noodzakelijk kwaad; die tijd willen we dus zo kort mogelijk houden. Boetes kun je incalculeren en daarbij sponser je ook nog eens de Sinterklazen in Den Haag... Wat wil je nog meer?

@Michel de Rooij: Veiligheid is geen factor?

Is het niet gewoon zo dat ict'ers tot de doelgroep behoren die veel moeten rijden, daardoor een leaseauto hebben, veel op de weg zitten en de kans dat dit soort fouten (te hard rijden dus) ook op grotere schaal gemaakt worden. En dit ongeacht het merk waarin men rijd. Let op, ik praat dit rijgedrag niet goed integendeel zelfs.

Ik wacht met smart op artikelen met titels zoals "Personeel in de zorg vaker betrokken bij zedenmisdrijven" en "Loodgieters het vaakst betrokken bij gevallen waterschade".

Als ICT'er denk ik dat je vak weinig uitmaakt voor de wijze waarop je je gaspedaal indrukt..

Het goede nieuws.. ik ben ergens in 2008 geflitst met 177 km per uur (na correctie 171) waar je 100 mocht. Gezien de aard van de overtreding mocht ik een bezoekje aan de rechtbank brengen. Tot mijn grote verbazing kwam ik weg met uitsluitend een geldboete en GEEN rijontzegging... dan maar een maandje geen zakgeld.. ;P

@sjors....moet je dan 2 of 3x achter elkaar doen..ben je hem ook kwijt.
Als je perse harder wilt rijden zorg er dan voor dat je op de snelweg nooit harder dan 40km boven de max. snelheid komt en op provinciale wegen niet harder dan 30km boven de max.
dan wordt je overtreding nml niet geregistreerd ^^

En euh koekblikrijders....als er een motor achter je rijd...ga dan ff naar rechts..kom..je kan het echt ;P

Ik denk dat de gemiddelde ICT'er vaker een auto heeft die comfortabel genoeg rijd om 170 niet echt te voelen.
Daarnaast ligt een ICT'er ook iets minder snal wakker van een prent, dan iemand met een ander beroep en ander inkomen, dus is de neiging om wat harder te rijden hoger denk ik.

En als ICT'er zit je vrijwel altijd met files omdat alle klanten zonodig in de randstad moeten wonen.

Niet dat ik iets wil goedpraten, ik pleit er zelfs voor om een rijbewijs niet zomaar terug te geven. Meer dan 50 te hard vind ik echt wel reden tot voor een test bij het cbr voor je weer de weg op mag.

Maar willen we echt met zijn allen iets aan het probleem van snelheid overtredingen en files doen, dan zullen we eens na moeten denken waarom het bedrijfsleven zo graag in de randstad wil zitten.
Kan iemand mij bv uitleggen waarom overheidstaken zoals bv cri (Rijswijk) of politie diensten (Odijk) etc per se daar moeten zitten en niet gewoon in de polder of Friesland oid?




Ik ben het met 'Johan' en 'Michel de Rooij' volledig eens, maar aan de reacties te lezen, is dit verhaal vooral:
De verkeerde conclusie en is daarom grievend en onnodig stigmatiserend.
Het heeft heeft helemaal geen zin op dit verhaal in te gaan, de conclusie is verkeerd, het had inderdaad moeten zijn:
"ICT'ers doen vaker beroep op advocaat om Rijbewijs terug te krijgen."

Jammer dat de Computable klakkeloos een stelling van een advocaat overneemt. Er zijn vele verklaringen te bedenken waarom veel van de overtreders die hem benaderen ICT'ers zijn, die verklaringen zijn net zo goed onderbouwd als deze stelling.

Een blad als de Computable zou zijn eigen lezers toch beter moeten kennen dan deze advocaat !

Tja....

Wat een non-nieuws zeg. Een heel item over een BEWERING van een advocaat, geen onderzoek, geen cijfers, niets.

Wat dom zeg dit, er kan maar 1 partij een uitspraak hier over doen en dat is het CJIB.

ik denk dat het bekend zijn met deze partij onder de ict'ers hoger is dan onder de gemiddelde bevolking, waardoor relatief meer ICT'ers deze dienst gebruiken, en het dus lijkt alsof voornamelijk ICT'ers hardrijders zijn.

Vind de bewering toch wel beetje overdreven, dat de meeste ICT'ers zouden zijn.
Iedereen rijdt weleens te hard, alleen als je gepakt wordt moet je er ook voor opdraaien.
De een heeft geluk en de ander wordt geflits.

Misschien een hint voor al die 'zogenaamde hardrijdende ict'ers': Ga eens kijken op je kunt telewerken (indien je werk het toelaat).. Dit scheelt een hoop reistijd en boetes. :-)

Aan de andere kant..
Waarom staan er zoveel flitspalen in Nederland op plekken waar het mijn inziens compleet belachelijk is? De werkende en autorijdende mens wordt nog verder uitgemolken via deze apparaten. Alsof ze niet genoeg betalen aan wegenbelasting (nog gaten in de weg bij een beetje vorst), belastingnadeel bij auto van de zaak, brandstofaccijnzen, verplichte apk-keuringen, etc.

"Ict'ers zijn hardrijders." Tja... ict is ook snelle business, dus waarom zou een ict'er zich dan langzamer verplaatsen dan zijn werk. :-P

Ben benieuwd naar de top vijf van hardrijders...
Welke andere beroepsgroepen er nog meer 'laagvliegen over vaderlandsch snelwegen'.

Hahaha, morgen plaatsen wij hetzelfde artikel in de Cobouw waarbij we ict'er door bouwvakker vervangen.

Weer zo'n strategisch mediabericht, waarbij de ict'er in een kwaad daglicht komt te staan. Dat de ict'er zich niet 'aan de regels kan houden.

Ben zelf achttien jaar werkzaam in deict en heb nog nooit rijbewijsproblemen gehad en heb tientallen schadevrije jaren.

Weer zo'n negatief berichtje.
Waar zijn de bronnen? Hoe kan dit uitgezocht worden dat dit artikel klopt? Welke cijfers en hoe zijn deze onderbouwd?

Niks van dat alles... Onzin-artikel dus. Om een negatief beeld over ict'ers te scheppen, zodat de tarieven onder druk blijven.

Want men wil 'wel' de kennis maar er niet voor betalen.

Wens het bedrijfsleven succes, want ze komen toch echt niet verder hiermee, als ze hiermee doorgaan...

Ik heb een beter idee. We willen allemaal graag snel en veilig naar huis, zonder verdere zorgen en ongeacht project. Liever een bekeuring voor te hard naar huis rijden als je het project gered hebt, dan te laat opleveren en op tijd thuis te zijn.

Wij, de flitspaal-ict-beheerders, zullen deze in storing zetten. Op zoek naar een oplossing vergt jaren, helpdesken zijn eerste lijns niet bereikbaar, tweede lijns rijd niet hard meer en derde lijns is niet aansprakelijk. Zo kunnen we rustig naar huis rijden zonder stress door de wetenschap dat we niet geflitst worden of dat de administratieve afhandeling er niet komt.

Happy ICT Power

Moi, ict'er die regelmatig lange dagen maakt. En laat nou aan het eind van die lange dagen de files eindelijk opgelost zijn. Zou 'het' dan niet komen doordat op dat soort momenten alleen ict'ers op de weg terug zijn? Ik bedoel: probeer eens meer dan 50 kilometer te hard te rijden in de ochtend-, middag- (ja, die bestaat tegenwoordig ook al...) of avondspits. Conclusie: ict'ers zijn keiharde werkers! Ja, zo lust ik er nog wel een.

Ik ben geen ict'er maar ik rij ook vaak hard, hoe leg je dat uit?

Goede autoradio gevoed met usb-stick boordevol mooie muziek, prettig rijdende auto op cruise-control. Ik zit graag in de auto en heb derhalve geen behoefte om te hard te rijden. Ik denk dat al die snelheidsduivels gewoon een betere auto en autoradio moeten kopen zodat ze ook met plezier achter het stuur zitten.
Ben wel ICT'er. Mijn laatste bekeuring was 1 mei 1999.

@Snor: Volgens Spee BV wel; daar wordt alles wat krom is recht mee gepraat. Ondertussen rinkelt de kassa vrolijk; bij tegenvallers worden we getrakteerd op winstwaarschuwingen. Geen woord over veiligheid, behalve als er weer zo'n uit de lucht gegrepen getal wordt gebruikt om een causaal verband aan te tonen tussen boetes en daling doden.

Ik werk zelf in de ict installatie brance (netwerken)
je bent een knappe motor rijder, als je al deze materialen en gereedschapen in je koffers krijgt.
Dus leuk als je een kantoor pikkie bent die van 8-17 werkt.(alle motor rijders zijn ook niet even netjes)
Het meeste van mijn werk bestaat uit vliegende keep, van de ene naar de andere klant, en bij de een duurt het wat langer om een probleem op lossen dan bij de ander. De een probeerd dat door harder te rijden in te halen(wouw 5-15 minuten tijd winst). ( ik doe daar niet aan mee)

Wat ik wel kwijt wil, is dat er ongeveer 70% van de bestuurders een auto kopen zonder richting aanwijzers (blijkt tegenwoordig een optie te zijn).
Dit zijn de mensen die veel vertraging veroorzaken op de linker baan. Ook de mensen die met 80-90 naar links gaan om een vr8wagen in te halen. Mijn advies, blijf daar lekker achter rijden, ik heb geen zin om van 120 cruise af te moeten remmen naar 80-90 en vervolgens weer op te trekken. Zeer irriterend.

maak de linker baan minimum 120 en rechts 80-100 klaar wil je inhalen, trap je pedaal in , maak snelheid, geef RICHTING aan, kijk nogmaals spiegels, en ga dan naar links, ben je de auto/vr8wagen voor bij ga weer naar rechts en ga verder op je 90-100 gangetje. Iedereen blij.

En is er een ongeluk gebeurt, RIJ DOOR en kijk thuis op internet. Leuk he leed vermaak, kijk voor je en laat het verkeer doorstromen, dan dom te kijken en vertraging, en langere file te veroorzaaken.

Nee ik ben geen Seat rijder,

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×