Managed hosting door True

De baas spelen is niet altijd leuk

 

Het is veel geregel en er komt vaak stress aan te pas. Een baan als manager is niet alleen maar leuk en interessant. Desondanks loopt menig ict'er rond met een flinke dosis managementambitie.

Een baan als manager klinkt veel werknemers als muziek in de oren. Ict'ers die de overstap naar een managementbaan overwegen, moeten zich afvragen of ze niet een te idealistisch beeld hebben van de functie. Manager Jeroen Thijs: "Het is lang niet altijd even glamoureus."

Volg de opleiding Bedrijfskundige Informatica en ‘u kunt doorgroeien naar een functie waarbinnen u geheel zelfstandig beleidsbeslissingen neemt'. Zo omschrijft Hogeschool NCOI de managementfunctie waarop ict'ers kunnen rekenen als ze hun studie met goed gevolg afronden.

Iets anders dat de manager in spe kan verwachten, is een goed salaris. Het is in elk geval hoger dan dat van de werknemers aan wie hij leidinggeeft. Zo ontvangt een manager een vaste beloning van gemiddeld 62.842 euro per jaar, aldus onderzoeksgegevens van consultancybureau De Breed en Partners. Bovendien hoort een auto van de zaak bij bijna de helft van de managers tot de arbeidsvoorwaarden. Dat is overigens meestal een Volkswagen Passat of en Audi A4.

Glamoureus

Dat klinkt allemaal erg aantrekkelijk, maar ict'ers die een managementbaan overwegen, doen er goed aan ook de minder leuke kanten van de functie onder de loep te nemen. Jeroen Thijs, zelf manager en werkzaam bij ict-dienstverlener DevoTeam Group, weet daar alles van. Hoewel zijn functie als leidinggevende hem goed bevalt, ziet hij ook minder leuke kanten aan zijn baan. "Het beeld van de manager die lekker ergens de baas mag spelen, wordt vaak geromantiseerd", aldus Thijs, die met twee andere managers de leiding heeft over zeventig werknemers. "Je moet veel regelen en hebt vaak te maken met stress. Het is lang niet altijd zo glamoureus als vaak gedacht wordt."

De stress waarover Thijs het heeft, wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door tijdsdruk of prestaties die behaald moeten worden. Ook krijgen managers geregeld te maken met kritiek. Een voorbeeld daarvan zijn de problemen bij het project ‘Definitieve voorziening Wia' van uitkeringsinstantie UWV. De bouw van het platform voor de opvolger van de WAO liep volledig in de soep. Na ruim twee jaar bouwen werd het hele project stilgelegd.

De managers die ermee te maken hadden, kregen de wind van voren. De betrokken ict'ers vonden hun leidinggevenden niet onafhankelijk en niet goed genoeg. "De programmamanagers waren niet te vertrouwen", aldus een van de automatiseerders tegen Computable.

Geld, laptops, auto's

Ook manager Marco Braam weet dat een leidinggevende functie niet altijd een droombaan is. Sinds een half jaar is hij manager van de ict-afdeling van KPN. "Er wordt vaak een ideaalbeeld geschetst van een managementfunctie", zegt hij. "Mensen denken bij managers al snel aan geld, laptops en auto's. Toch is het in werkelijkheid vaak niet altijd zo mooi als het klinkt."

Toch was Braam ooit zelf zo'n technicus met managementambities. "Ik denk dat ik als manager veel kan bereiken. Ik kan nu beslissingen nemen die betrekking hebben op de techniek waarmee ik werkte. Toch ben ik nu ook veel bezig met het regelwerk, waardoor ik de technische kant van het werk meer moet loslaten."

Wakker

Ook bij DenkProducties, organisator van managementseminars, weten ze dat een manager het niet altijd makkelijk heeft. Het bedrijf geeft daarom de training ‘Wat ze je vergaten te vertellen toen je manager werd'. De sprekers leren deelnemers onder andere hoe ze eelt op de ziel kunnen kweken, omdat ‘de baas bij velen nou eenmaal geen goed kan doen'.

Al met al hebben managers geregeld stof tot piekeren. Thijs: "Je werk stopt niet als je de deur van het kantoor achter je dichttrekt. Ook buiten werktijd denk je na over wat er op je werk gebeurt. Elke manager ligt daardoor wel eens een uur wakker in bed. Daarvan hebben specialisten geen last."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2786022). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

"Je werk stopt niet als je de deur van het kantoor achter je dichttrekt. Ook buiten werktijd denk je na over wat er op je werk gebeurt. Elke manager ligt daardoor wel eens een uur wakker in bed."
Das jammer want deze overuren worden toch niet betaald?

"Daarvan hebben specialisten geen last."
Das niet helemaal kloppend in mijn geval.
Ik heb me vaak genoeg druk gemaakt over hoe ik "de klus geklaard kreeg bij de klant", zonder dat er een (account)manager in velden of wegen te zien was, waar ik op terug kon vallen.

Ik heb zelfs de werkzaamheden van "mijn manager" erbij genome bij een zekere detacheerder X te Y in een grijs verleden, om maar een project "tot tevredenheid van de klant" af te kunnen ronden. En werd dat me later in dank afgenomen.... vergeet het maar.. je kon nog een trap na krijgen van "je manager"

"Leiding geef je niet, Leiding ontvang je van je team"

Er zou veel meer ambitie moeten zijn voor echt specialisme. Dat zou heel gezond zijn voor een hoop organisaties.

Voor de rest vind ik het wel een beetje naief klinken allemaal. Alsof het alleen maar rozegeur en maanenschijn zou zijn als manager?

En een specialist piekert nooit over zijn werk buiten werktijd? Wat een zottigheid...

"Je werk stopt niet als je de deur van het kantoor achter je dichttrekt. Ook buiten werktijd denk je na over wat er op je werk gebeurt. Elke manager ligt daardoor wel eens een uur wakker in bed. Daarvan hebben specialisten geen last."

Daarvan hebben specialisten geen last??????

Het is inderdaad de absurditeit ten top: "... Elke manager ligt daardoor wel eens een uur wakker in bed. Daarvan hebben specialisten geen last." Jeroen Thijs, de arrogantie ten top. Echt niet te geloven die gast.

Vacatures bij KPN
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×