Managed hosting door True

Gedraag je tijdens het bedrijfsfeest: 7 tips

 

Drink niet te veel en bewaar dat hawaii-shirt maar voor een andere gelegenheid. Zorg er voor dat je je collega's ook ná het bedrijfsfeestje nog onder ogen kunt komen.

Bedrijfsfeestjes zijn leuk, maar het blijft werk. Zeven tips om het bedrijfsfeest tot een succes te maken.


1. Weet of je aanwezigheid belangrijk is
Als de directeur een bedrijfsfeest bij hem thuis organiseert, kun je niet afzeggen. Wie niet komt, valt op in negatieve zin. De bruiloft van een collega die je niet zo ligt, kun je best aan je voorbij laten gaan. Uiteraard wel even netjes afzeggen.

2. Eet en drink niet teveel
Wees matig met de hoeveelheid hapjes die je tot je neemt, anders zou je wel eens als gulzig bestempeld kunnen worden. Te veel drinken is ook niet verstandig; voor je het weet vertel je je diepste geheimen aan de baas.

3. Kleed je gepast 
Je hoeft niet in driedelig pak aan te komen, maar een feestje met collega's is ook niet de plek om die gewaagde outfit uit te proberen. Geen korte broeken, minirokjes of minuscule shirtjes, dus.

4. Loop niet achter de baas aan
Natuurlijk is het leuk dat je eindelijk de kans hebt de top van het bedrijf beter te leren kennen, maar een slijmerige of agressieve houding jaagt mensen alleen maar weg. Maak gebruik van de gelegenheid om je te laten zien en maak een praatje, maar blijf niet continu om de baas heen draaien in de hoop indruk te maken.

5. Niks positiefs te melden? Zeg niks.
Op elk feestje is wel iets aan te merken en iedereen heeft wel enkele werkgerelateerde frustraties. Maar: dit is niet de gelegenheid die te spuien. Je weet maar nooit wie er op dat moment naast je aan tafel zit of aan het buffet staat.

6. Netwerk buiten je normale groepje
Voorkom kliekjesvorming. Dat is niet alleen beleefder, het doet je carrière ook goed. Probeer met zoveel mogelijk mensen een praatje te maken, al is het maar even.

7. Bedank je gastheer/-vrouw
Het klinkt simpel, maar toch: veel mensen vergeten het. Je valt positief op als je na afloop je waardering uit. Dat kan geen kwaad; zeker niet voor je carrière.

bron: Computable/Monster Worldwide

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2638464). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Dat dit in Computable verschijnt doet vermoeden dat het ook in Nederland met de meest eenvoudige manieren en goed gedrag ook niet er best gesteld is.

Teken van deze tijd?

@Jan,

Naar mijn mening is veel (zo niet alles) wat er staat ook gewoon, normaal en logisch. Maar ik geloof niet dat dit een teken van deze tijd is, Nederlanders in het algemeen zijn sociaal "uitgedaagd". Bij onze zuiderburen zijn de Nederlanders ook minder gewenst in het uitgaansleven (te lawaaierig, etc.) en in het buitenland gedragen de meesten zich ook niet geheel beleefd.... en dat is niet van de laatste tijd. Volgens mij hebben de meesten te lijden van een soort minderwaardigheidscomplex.

aanvulling: Belgie is natuurlijk al 'buitenland'....

Ik ben het volledig eens met het handhaven van goede manieren. Maar de hele stijl van dit artikel is buitengewoon vervelend en amerikaans getint. Loop niet buiten de gebaande paden, wees niet enthousiast en authentiek, let op je carrierepad enzovoorts. Ik krijg hier werkeljk ongepaste gevoelens van! Wat een keurslijf, gruwelijk. Mijn ervaring met bedrijfsfeesten is dat ze erg leuk zijn, met name als iedereen lekker feest viert. Het komt de werksfeer erg ten goede als een bepaalde cultuur wordt doorbroken en daar zijn bedrijfsfeesten uitermate geschikt voor.

Wat een truttige Amerikaanse voorschriften.
Mij lijkt het van belang dat de drank op gaat en iedereen een goeie tijd heeft. Door te lamballen versterken de banden alleen maar en krijg je nog wat gedaan. Indien het stijve truttigheid betreft moet je lekker thuis blijven en je excuseren.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×