Managed hosting door True

PC-gebruik remt sociale ontwikkeling jongeren

 

De sociale vaardigheden van jongeren nemen af door computergebruik. Door computerspellen en internetgebruik kunnen leerlingen minder goed emoties in gezichtsuitdrukkingen herkennen. Dat stellen docenten uit het basis- en voortgezet onderwijs.

De sociale vaardigheden van jongeren zijn de laatste jaren afgenomen, dat wordt onder andere veroorzaakt door pc-gebruik. Dat blijkt uit een enquête van EPN, het platform voor de informatiesamenleving, onder tweehonderd leraren in het basis- en voortgezet onderwijs. Volgens een op de vier ondervraagde docenten is computer- en internetgebruik de oorzaak van de afgenomen sociale ontwikkeling van jongeren.

Het EPN startte de enquête na berichten uit het onderwijs dat leerlingen minder dan voorheen emoties in gezichtsuitdrukkingen zouden herkennen. Een op de vijf ondervraagde leraren is van oordeel dat kinderen minder goed gezichtsuitdrukkingen herkennen en dat is nadelig voor goede communicatie. De respondenten wijzen afnemende sociale vaardigheden van ouders, cultuurverschillen en veranderende opvoedingspatronen aan als andere oorzaken van de afgenomen sociale vaardigheden bij jongeren.

Computerspellen

In de enquête is ook gevraagd naar de invloed van gewelddadige computerspellen op agressiviteit bij kinderen. Zeventig procent van de docenten meent dat die spellen invloed hebben op het gedrag van kinderen. Een op de drie docenten is van oordeel dat games die met verschillende kinderen tegelijk worden gespeeld de sociale vaardigheden bevorderen.

Ruim de helft van de ondervraagde docenten zegt dat ze leerlingen kennen waarvan het gebruik van een sociale netwerksite zoals MSN en computerspellen verslavende vormen aanneemt.

De enquête werd gehouden onder een steekproef van ruim vierhonderd leraren. Daarvan is het responsepercentage ongeveer 50 procent. De ondervraagde docenten werken verspreid over basis- en voortgezet onderwijs en verschillende opleidingsniveau's: mbo, vmbo, havo en vwo.

EPN onderzoekt en publiceert over de betekenis van ict voor de samenleving.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2628984). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Als je ziet hoeveel jongeren MSN'en en via allerlei live-sites op het net contact met elkaar hebben dan zou ik niet kunnen concluderen dat ze minder sociaal zijn dan vroeger. Misschien zelfs wel meer alleen op een andere manier / medium. En om dat nou aan 400 leraren te vragen, die zelf soms totaal geen "echt" contact hebben met hun eigen leerlingen, anders zouden er niet van die vreemde mistanden kunen gebeuren. Dan hoor je achteraf daar hebben we niks van gemerkt...

Of je nu samen gamed op het voetbal veld of via het internet (Everquest, SIMS, WOW). Sterker nog op deze manier maken de "minder populaire kids" ook een kans en worden niet uit de populaire groep verstoten.

Het heeft ze voor en zijn tegens maar om nu in zo'n artikel alleen weer de tegens te belichten is erg kortzichtig.

Ik denk ook dat mensen nu beter emoties kunnen uitlezen uit wat een persoon alleen al zegt, hoe deze reageerd etc. en minder sociaal zeker niet, waar bij meiden vroeger uren aan de lijn zaten met 1 vriendin zitten ze nu 24/7 met zo niet 10 tallen vriendinnen te gelijk dingen te bespreken etc.

We weten toch allemaal dat de huidige docenten niet kunnen rekenen. Zal me verbazen dat de cijfers die uit dit onderzoek komen wel correct zijn en op een juiste manier geinterpreteerd zijn.

Of zullen ze gewoon jaloers zijn op hun leerlingen omdat ze zelf niet met computers kunnen omgaan .....

"lucifer remt vuursteenvaardigheid jongeren"
"Buskruit remt zwaardvechtvaardigheid jongeren"
"Typemachine remt schrijfvaardigheid jongeren"

enz.. enz.., gewoon vooruitgang dus niet zeuren oudjes

Ben het helemaal met Sjaak eens. Bij technologische vooruitgang moet je altijd een bepaalde vaardigheid inleveren. Kijk maar eens naar de TomTom en derivaten daarvan. Ze beinvloeden het richtingsgevoel van mensen en minderen dat zelfs.

Dus op zich is het allemaal maar gezeur en gezeik waar niemand iets mee kan beginnen.

EPN, weer zo'n groep mensen die slim de subsidies uit de EU-pot weten te kloppen maar verder zo volstrekt oninteressant zijn dat je er slaperig van wordt.

Zelfs de homepage is niet eens een beetje W3C comform, kunnen we niet verlost worden van dit soort zeurende ouwe tantes, ik ben boven de 50 maar allergisch voor dit soort prietpraat waar veel te veel geld voor wordt neergeteld.

De stelligheid waarmee dit als een waarheid wordt verkondigd staat recht tegenover het feit dat er maar een kleine groep mensen is gevraagd. De foutmarge is dan niet te verwaarlozen.
Dit is dan ook niets anders dan een bewuste poging om de media een halfbakken enquete op te dringen met een bepaalde bedoeling.

Zowieso dat dit onderwerp al net zo controversieel is als het spelen van geweldadige spellen en de invloed die het kan hebben op kinderen.

Wat betreft geweldadigheid:

Er staat heel duidelijk een leeftijdsindicatie op de games. Ik was een tijdje terug met een geweldadige game bezig en toen zei ik iets ongeschikt voor jongere oortjes. Iemand riep toen "Hey! Er kunnen kinderen bij zitten!" Toen zei ik "Ik dacht het niet, deze game is namelijk 18 " Daarnaast is de geweldadigheid in games een reflectie van de samenleving, net zoals bij films.
Er is beter neutraler onderzoek geweest naar waar de geweldadigheid vandaan komt en dat bleek uit de hoek: journalistiek/nieuws.

Over sociale remmingen:

Gelaatsexpressies minder goed kunnen aflezen, zou heel goed kunnen. Waarvoor je dit nodig hebt, is bijvoorbeeld in een poker game om flink te kunnen verliezen. Ook heeft brits onderzoek aangetoond dat games weer positief werking hebben op het IQ.

Tenslotte, zijn onderzoeken waarbij de resultaten van tevoren bepaald worden en fundering daarvoor achteraf gezocht wordt. (met het bijhorende insuerende vraagvormen) Van geen waarde.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×