De Stichting Reclame Code heeft een gedragscode opgesteld voor de verspreiding van reclame via e-mail. Er mag geen e-mailreclame meer naar de consument worden gestuurd als deze daar niet om heeft gevraagd.
De Reclame Code Commissie en het College van Beroep gaan toezien op naleving van de nieuwe code. De code bevat regels voor het versturen van reclameboodschappen per e-mail. Met de code willen Nederlandse bedrijven en instellingen nog eens onderstrepen dat zij zich distantiëren van spam.
De brancheorganisaties (Ddma, Emma-NL en Thuiswinkel.org) die zich met direct marketing bezig houden, hebben de gedragsregels samen met VNO-NCW opgesteld. Ook de Consumentenbond is geraadpleegd. Deze ondersteunt de inhoud van de code.
Sinds vorige maand geldt de nieuwe Telecommunicatiewet. Daarin is geregeld dat het sturen van reclame via e-mail alleen nog toegestaan is wanneer de consument daar vooraf toestemming voor heeft gegeven. De Opta heeft als toezichthouder de websitehttp://http://www.spamklacht.nl/ opengesteld voor klachten over spam.
De Code is via de website http://http://www.reclamecode.nl te raadplegen en anders op te vragen bij het secretariaat van de Stichting Reclame Code.