De muziekindustrie wil meer geld krijgen voor het downloaden van muziekbestanden. Een aantal muzieklabels is nu bezig Apple te dwingen om de traditionele prijs van 99 dollarcent per nummer in iTunes los te laten en de prijzen te verhogen. De prijs is drie jaar geleden vastgesteld toen iTunes werd gelanceerd.
In de afgelopen drie jaar heeft Apple meer dan een miljard nummers via zijn iTunes-muziekwinkel verkocht. Vorige jaar werd alleen in Amerika al 350 miljoen digitale nummers verkocht. Dit is 1,5 keer meer dan in 2004. Apple’s iTunes is met een marktaandeel van 80 procent de absolute marktleider in de online muziekmarkt.
De muziekindustrie ging drie jaar geleden akkoord met de lage prijs van 99 dollarcent per nummer. Wanneer Apple’s licentie afloopt zullen de platenlabels proberen Apple te dwingen om zijn prijzen te verhogen, zeker voor de nieuwste albums en nummers.
De muziekindustrie laat al een tijdje blijken dat het niet blij is met de lage prijzen in iTunes. Edgar Bronfman Jr., de baas van Warner Bros, zei vorig jaar dat Apple niet een één-prijs-voor-alles-model moest hanteren. Bronfman suggereerde zelfs dat Apple de platenlabels een gedeelte van de opbrengst van de verkoop van iPods moest geven. Alain Levy, de baas van EMI, vond dat Apple hogere prijzen moest vragen voor populaire artiesten en lage prijzen voor onbekende artiesten.
De muziekindustrie verdient ongeveer 70 dollarcent per download. Volgens Steve Jobs, de baas van Apple, is dit meer dan ze verdienen met de verkoop van cd’s. Volgens Jobs betekent het verzoek van de muziekindustrie om de prijzen te verhogen dat ze hebberiger zijn geworden.