Managed hosting door True

Bol.com zet stap in personalisatie-architectuur

 

Het analyseren van big data is van groot belang bij webwinkel Bol.com. Tijdens het IT Talent College over big data op 14 december 2015 vertelde Menno Vis over de achterliggende architectuur die de webwinkel gebruikt om data effectief in te zetten. Hij deelde tijdens zijn presentatie ook mee dat Bol.com op dit moment werkt aan een architectuur waarmee de volgende stap in het personaliseren van de website wordt gezet.

Tijdens het IT Talent College over big data, waar Computable-lezers tickets voor konden winnen, sprak Menno Vis, hoofd it-development-afdeling bij Bol.com, over de manier waarop deze webwinkel big data inzet om de website voor zijn klanten te verbeteren.

Bol.com bouwde in 2009 zijn eerste cluster met Hadoop. De webwinkel had toen de mogelijkheid om product-aanbevelingen te geven. Daarnaast werd data ingezet om klanten op een ‘Google-achtige’ manier te laten zoeken naar producten. Er werden daarom zoeksuggesties geboden op basis van eerdere zoekopdrachten van die persoon en later ook op eerdere zoekopdrachten van andere klanten. Een nieuwe architectuur werd gebruikt om het zoeken naar de producten te versnellen.

Big data wordt door de webwinkel voornamelijk ingezet om de website te personaliseren. Het verbeteren van de personalisatie-architectuur is een lopend proces, zegt Vis. Nu maakt het bedrijf de stap naar het real-time verwerken van data. Vis legt uit dat dit per persoon al kan, maar dat dit nog niet mogelijk is met data van meerdere gebruikers. De bedoeling is dan ook dat patronen over meerdere gebruikers kunnen worden herkend en dat dit meteen wordt aangepast in de website. Vis wijst erop dat dit een heel andere techniek vereist en dat dit bovendien snelheid vereist.

Bol.com architectuur

Een aantal van de architecturen die de webwinkel heeft gebruikt en op welke manier deze zijn verbeterd, toont Vis in zijn presentatie. Zijn presentatie en die van de andere twee sprekers, Eric van Tol (Big Data Expertise Center Fontys) en Wouter de Bie (Spotify), zijn binnenkort terug te zien op de website van het evenement.

Droombaan bij Bol.com

Tot slot benoemt Vis kort dat er nog it-banen beschikbaar zijn bij Bol.com. Uit het Computable-onderzoek naar de populairste werkgever onder niet-ict-organisaties blijkt al dat Bol.com de droombaan van menig ict’er is. Nieuwe vacatures invullen moet dus geen probleem zijn.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5664172). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×