Managed hosting door True

Stichting helpt 1100 VO-scholen naar glasvezel

Cisco, eSociety Platform, Eurofiber, Imtech en ReasonNet sluiten convenant

 

Glasvezel

Vijf technologiepartners zetten samen een stichting op die een open infrastructuur op basis van glasvezel gaat opzetten voor alle elfhonderd Nederlandse middelbare scholen. Deze scholen in het voortgezet onderwijs (vo) krijgen hierdoor de mogelijkheid om clouddiensten af te gaan nemen via een pay per use-model. Als alle scholen en leerlingen meedoen, dan is er een investering van 350 miljoen euro nodig.

Binnen de samenwerking wordt dienstverlener Imtech ICT verantwoordelijk voor de installatie op scholen en het beheer van de open infrastructuur. Eurofiber levert glasvezel, Cisco de apparatuur en Cisco Capital zorgt voor de financiering. ReasonNet gaat de clouddiensten verzorgen en zet daarvoor zijn eigen datacentra in. Het eSociety Platform is initiator van het project en treedt ook toe tot het bestuur van de nieuw op te zetten stichting. Dit platform wordt de schakel tussen de stichting en de politiek.

Open voor contentaanbieders

‘Binnen het project willen we eigenlijk vier zaken gaan regelen’, zegt Fred Gerritse, directeur partnerorganisatie en commercial business bij Cisco Nederland. ‘Dit is het opzetten van een interne infrastructuur, het creëren van Wi-Fi-omgevingen op scholen, het koppelen met glasvezel en het opzetten van cloud- en internetdiensten. Dit platform stellen we open voor contentaanbieders.’

Volgens Gerritse is een groot gedeelte van de infrastructuur al in gebruik en gaat het vooral om de inrichting ervan. ‘Scholen hebben vaak al een eigen infrastructuur, maar die verschillen onderling nogal. Wij gaan dat allemaal inventariseren en koppelen, zodat de dienst gestart kan worden. De stichting heeft hierin een centrale rol, die levert de mensen voor het contact met de scholen. We zijn op dit moment bezig het bestuur te formeren. Hierin nemen mensen plaats van alle betrokken partners.’

Resultaat voor eind 2013

De stichting wordt dus de centrale spil in het convenant en coördineert het project. Het ziet er op toe dat het platform open blijft. Zodra het bestuur geformeerd is en de stichting officieel is opgericht, start het een lobbytraject richting de middelbare scholen. Gerritse rekent van de elfhonderd scholen er ongeveer 750 tot de doelgroep. Een eenheidstarief per leerling maakt de kosten volgens hem eenduidig. ‘Nu is het aan ons om dit platform granulair op te gaan bouwen. Ik verwacht dat de eerste resultaten al voor eind 2013 zichtbaar zullen zijn.’

De rol van eSociety Platform in de samenwerking wijkt af van de inbreng van de andere partners. Waar Cisco, Eurofiber, Imtech en ReasonNet de uitvoerders zijn, heeft eSociety een rol als aanjager. ‘Nederland kan zijn economische groei en uitbreiding van de werkgelegenheid realiseren op de uitvoer van de digitale agenda’, zegt Willem Vermeend, voorzitter van eSociety Platform. ‘Als platform bevorderen wij daarom de groei in digitaal. Wij zoeken de partijen bij elkaar en zijn de schakel tussen hen en bijvoorbeeld de politiek. Wij verdienen niet aan dit project en nemen geen zitting in het bestuur van de op te richten stichting.’

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4910177). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

350M, doelgroep 750 scholen dat is een gemiddeld benodigd budget per school van 330.000 euro. per leerling per maand is dat uiteindelijk weer helemaal niets....-:((

Wat een belachelijk bedrag. 350.000.000 euro om glasvezel aan te sluiten.
Waarom dan? Waarom moeten alle scholen hetzelfde zijn?
Wat is de winst, als het is gelukt?
Waarom als school niet gewoon naar de lokale aanbieder?
stel dat elke school 2000 leerlingen heeft gemiddeld is dit dus 165 per leerling
je kunt een glasvezel verbinding voor 4000 per jaar hebben per school door gewoon bij KPN de aansluiting aan te vragen.
Je kan beter 5000 vakdocenten aannemen die goed onderwijs geven.

Ik gun cisco wel omzet maar dat moeten ze maar verdienen met iets anders.

@Corne

en dan komt docis 3.1 er ook nog aan in die periode......wat een significante verhoging is van de kabel aansluitsnelheid, terwijl nu al de kabel een betere performance geeft dan de adsl achtigen.

Het totale platform dat wordt aangeboden behelst:
- WiFi
- glasvezel
- breedbandig internet
- cloudplatform

en dat met een zeer hoge SLA.

Vervolgens wordt dit omgeslagen naar een bedrag per leerling, waarbij het aantal leerlingen dat daadwerkelijk dat schooljaar gebruik maakt van deze dienst belast wordt. Lees: het bedrag fluctueert met het aantal leerlingen en is daarmee in sync met de budgettering van de scholen.

"Het niveau van het Nederlandse basis- en voortgezet onderwijs daalt, zowel in absolute zin als in de positie ten opzichte van andere ontwikkelde landen. Dit geldt voor lezen, wiskunde en natuurwetenschappen. De achteruitgang is het grootst bij wiskunde in het voortgezet onderwijs."

De vraag is dus of en hoe een Internet aansluiting op scholen de ontwikkeling weet te keren omdat de onderzoekers ook constateerden dat de kwaliteit van docenten belangrijker is dan de stabiliteit van het netwerk. Afgelopen 20 jaar zijn er teveel wilde en ondoordachte plannen geweest die het onderwijs geen goed hebben gedaan. Verder blijkt de huisvesting zelf nog veel te wensen over te laten waardoor beter in de fysieke leeromgeving geïnvesteerd kan worden dan de digitale.

Verder hoop ik dat er ook gedacht wordt aan andere groeiende probleem, cybersecurity. Want feest van Internet blijkt namelijk nogal vaak tot een kater te leiden, zeker als je 15-jarige pubers onbeperkt en onbeschermd toegang hiertoe geeft. Die generatie is echt niet geïnteresseerd in beveiliging maar wil enkel weten wat Justin Bieber (of andere idool) allemaal doet. Misschien toch nog maar even wachten met project X voor generatie Y?

@Marco

ik neem aan dat je uit de leveranciers hoek dit zegt. Ik zou anders toch cloud en internet ontkoppelen en niet in 1 dienst stoppen (net woord voor koppelverkoop). Er zijn namelijk los van glas uitstekende kabelvoorzieningen die meer dan voldoende capaciteit brengen voor een school. Niet alleen goedkoper, maar voorlopig nog snel genoeg voor school toepassingen.

@Maarten

We hebben het over 1100 middelbare scholen. De gemiddelde investering in Nederland voor een operator van een glasvezelkabel naar een bedrijfspand is €6000-€8000. Daar komt dan nog wat netwerkapparatuur bij.

Bottomline: wide-area networking is hoogstens 5% van de totale som van €350 mln die wordt genoemd voor de situatie dat alle scholen deelnemen, vermoedelijk een stuk minder.

Met glasvezel naar die scholen aanleggen (een aanzienlijk deel van de middelbare scholen heeft die allang, er werden al glasvezelkabels eind jaren '90 bij de trial met Kennisnet aangelegd naar grote middelbare scholen) krijg je symmetrische verbindingen. Dat lijkt mij wel zo verstandig als je met CloudComputing gaat werken.

Waarom zou een initiatief dat nu wordt gelanceerd, moeten gaan wachten op een technologie die pas in 2016 door Ziggo in de markt wordt gezet?
http://nlkabel.nl/paul-hendriks-cto-ziggo-kabelinternet-over-enkele-jaren-nog-20-keer-sneller/

En als laatste: dit is een combinatie van bedrijven, die gezamenlijk een propositie in de markt zetten. Als een alternatief technologisch platform zo goed is, dan staat niets natuurlijk KPN of UPC/Ziggo in de weg om zelf zo'n propositie te funden en te proberen te verkopen.

Directies en IT-staven van middelbare scholen kunnen bij concurrerende proposities zelf hun afweging maken met wie zij in zee gaan, of dat ze door blijven gaan zonder Cloud met een interne CAPEX en fors IT-budget.

@Ewout Dekkinga,

Er zitten in Nederland ca. 2 mln kinderen op school, waarvan 1 mln op de middelbare school.

In 1997 dacht MinOCenW dat zij met Kennisnet, vormgegeven qua architectuur als een Enterprise network, met NAT, één collectieve firewall en binnen die firewall een server-farm voor "educatieve uitgevers", het Ei van Columbus had, want dan kon je ook lekker "centraal filteren" enz.

Men had totaal over het hoofd gezien dat er geen onderlinge gezagsrelatie tussen scholen bestond en MinOCenW niet de werkgever was, die bij wangedrag van medewerkers kan ingrijpen. De grootste hackrisico's waren pubers van de éne school die zaten te rotzooien bij andere scholen.

De relevantere vraag is: hoe organiseren veel middelbare scholen nu hun IT. Zijn dat nog steeds een paar docenten, of zit er tegenwoordig een serieuze IT-staf op een school met 1000-2000 leerlingen?
Wat zijn de kosten en hoe up-to-speed zijn die beheerders in bijv. het updaten van servers en machines op school.

Het Hoger Onderwijs koopt al jaren Clouddiensten in, is er een gat in de markt geconstateerd bij het Middelbaar Onderwijs? Zijn er schooldirecties, die van hun ICT-zorgen en IT-beheerproblemen afwillen?

Wat gaat er gedaan worden aan bijv. WiFi in school nu er ca. 1 mln leerlingen op middelbare scholen rondlopen met een smartphone en er zelfs al iPad-scholen komen?

Het lijkt mij verstandig om middelbare scholen gewoon als professionele zakelijke klanten te behandelen. Hun behoeften zijn omvangrijker en complexer dan het gros van de middelgrote ondernemingen.

En dan heb ik het over een enkele middelbare school en niet over de katholieke schoolvereniging Ons Middelbaar Onderwijs in Brabant, die zo ongeveer door de halve provincie middelbare scholen heeft staan met gezamenlijk vele tienduizenden leerlingen.

@itk_00435

Euh... Waarom zou een school WiFi moeten bieden als de toegevoegde waarde hiervan door ontbrekende content nihil is voor onderwijs?

Begreep dat scholen terugkeren op gedachte van computeronderwijs omdat lang niet elke leerling de discipline heeft om zich op de aangeboden leerstof te concentreren, de verlokkingen van andere digitale mogelijkheden zijn gewoon nog vaak te groot. En zijn die leerlingen die nu via de netwerken lopen te rotzooien bij andere scholen niet juist de mensen die kunnen helpen om de digitale veiligheid te verbeteren?

Lang geleden mocht ik 5 minuten genieten van het toen nog in de kinderschoenen staande 'computeronderwijs' omdat ik handiger was dan de leraar. Als toen al 14-jarige pubers in staat waren om de wiskunde en natuurkunde toetsen te verkrijgen heeft het onderwijs nog weinig geleerd. Dom geboren, suf gewiegd en nooit wat bijgeleerd lijkt me van toepassing op de huidige visie op ons onderwijs.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×