Managed hosting door True

Utrecht start printercircus opnieuw op

 

De gemeente Utrecht heeft een nieuwe aanbesteding voor afdrukapparatuur en ondersteunende dienstverlening uitgeschreven. De gemeente stopte de vorige printeraanbesteding na bijna twee jaar juridisch gebakkelei met een aantal leveranciers. De nieuwe aanbesteding is opgezet met het oog op de ingebruikname van het centrale stadskantoor op 1 oktober 2014. De raamovereenkomst met de nieuwe printerleverancier gaat vermoedelijk in op 1 oktober 2013 en heeft een looptijd van zes jaar.

Op 19 augustus 2013 sluit de inschrijving. De opdracht wordt gegund aan de inschrijver met de economisch meest voordelige inschrijving, waarbij naast de prijs ook kwalitatieve aspecten worden beoordeeld. Op dit moment heeft de  gemeente Utrecht met Ricoh een contract voor afdrukapparatuur en de uitvoering van reprowerkzaamheden. Dit contract loopt af waarbij de afdrukapparatuur en de reprowerkzaamheden als separate aanbestedingen in de markt worden gezet.

In totaal gaat het om honderdveertig multifunctionals en 39 printers. In oktober 2014 verhuist een deel van de huidige gemeentelocaties naar het nieuwe stadskantoor van Utrecht, pal naast het Centraal Station. Op een aantal van deze locaties komt al op 1 oktober 2013 nieuwe afdrukapparatuur te staan die mee verhuist naar het stadskantoor. Maar op de rest van de locaties, die worden gesloten, blijft tijdelijk afdrukapparatuur van Ricoh staan, al wordt het aantal printapparaten wel verminderd. Daarbij gaat het om 55 multifunctionals en 37 printers. Die zijn nog niet helemaal afgeschreven, aldus een woordvoerster van de gemeente.

Groen

Bij de gemeente is de afgelopen tijd steeds minder geprint. Het totaal aantal tellertikken voor zwart/wit printen bedroeg in 2012 17.396.451 (2010: 23.710.033) en voor kleurenprinten 4.406.485 (2010: 4.940.008). De ambitie is om de komende jaren nog minder te printen door onder andere meer gebruik te maken van de scanfunctionaliteit op de multifunctionals.

De aanbesteding staat in het teken van duurzaam inkopen. De gemeente heeft dan ook in het bestek een aantal eisen opgenomen die te maken hebben met eerlijke handel, CO2-neutraal en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Klucht

De vorige printeraanbesteding startte in april 2011. In eerste instantie won Océ de aanbesteding, maar het bedrijf kwam er niet uit met de gemeente. Daarna koos Utrecht voor Ricoh, terwijl Xerox als nummer twee was geëindigd. Het leverde al met al diverse rechtszaken op, waardoor de aanbesteding zoveel vertraging opliep dat de gemeente er uiteindelijk mee stopte. In 2014 komt het nieuwe stadskantoor gereed en daardoor verandert de gemeentelijke organisatie zodanig dat het zinvoller is een nieuwe aanbesteding uit te schrijven, aldus de gemeente. Xerox protesteerde nog maar de rechter stelde Utrecht in het gelijk.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4793121). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Bizar dat dit zo loopt.

Vacatures bij Ricoh
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×