Managed hosting door True

Orange laat meisjes kennismaken met ICT

 

Meisjes, vrouwen en ICT, fotograaf:  Liesbeth Dingemans

Beeld: Liesbeth Dingemans

Een kleine driehonderd bedrijven actief in ict, techniek en bèta-wetenschappen openen deze week hun deuren voor achtduizend meisjes met interesse in techniek. Op donderdag 25 april 2013 is het Girlsday, waarvoor ’s ochtends in Den Haag bij TNO het startsein wordt gegeven door prinses Máxima en minister Jet Bussemaker van Onderwijs. Orange Business Services in Amsterdam leidt maandag 22 april 2013 al negentien meisjes rond.

Ruim 280 grote en kleinere bedrijven organiseren doe-activiteiten, rondleidingen, workshops, quizzen, wedstrijden, pitches en speeddates met vrouwelijke bèta- en technische professionals voor meisjes uit het basis- en voortgezet onderwijs. Alles met één doel: jonge meisjes zich beter én breder te laten oriënteren op hun toekomstige studiekeuze.

Ict-dienstverlener Orange Business Services in Amsterdam en de Katholieke Montessori School in Bussum nemen op 22 april 2013 al een voorschot op Girlsday 2013. Het bedrijf ontvangt negentien meiden uit groep acht. Tijdens een middag bij Orange in Amsterdam maken zij kennis met de ict-wereld in de praktijk. Zo vertellen drie vrouwelijke vertegenwoordigers van het bedrijf over hun carrièrestappen en krijgen de meiden een tour door het datacenter.

Eén van de medewerkers die vertellen over de dagelijkse praktijk in de ict, is projectmanager Desirée Kleingeld. Zij volgde geen technische opleiding, maar rolde na haar studie communicatiewetenschappen via via toch de ict-sector in. Sinds 1997 werkt zij als projectmanager, aanvankelijk voor BT en sinds 2006 bij Orange Business Services. Daar leidt zij een zogeheten programma-office voor een grote klant in de chemiesector. ‘Wij leveren netwerkdiensten, beveiliging en voice. Er komen steeds meer diensten bij, zoals nu cloudservices. Dat maakt mijn werk afwisselend, leerzaam en daardoor leuk’, vertelt zij.

One Direction

De Montessori-meiden uit Bussum krijgen eerst een rondleiding door het datacenter onder het gebouw van Orange bij station Sloterdijk in Amsterdam. ‘Het gebouw ligt in het water, om te voorkomen dat er een auto naar binnen rijdt. De constructie zit zo in elkaar dat ook als er een vliegtuig op valt er weinig schade zal ontstaan. Dat maakt het wel een spannend verhaal.’ Na de rondleiding worden de meiden opgedeeld in groepjes en krijgen zij de opdracht zelf een netwerk aan te leggen. De winnaars krijgen een laptoptas van de Brits-Ierse boys band One Direction.

Orange Business Services besteedt veel aandacht aan diversiteit onder zijn personeel - cultureel en naar sekse. ‘Dat is belangrijk voor het werken in een innovatieve sector’, zegt Kleingeld. ‘Je houdt elkaar scherp.’ Binnen het bedrijf loopt onder andere ook een zogeheten shadow-programma, waarbij jonge vrouwen meelopen met oudere seksegenoten.

Security

Kleingeld wil de Gooische meisjes enthousiasmeren voor ict. ‘Ik wil hen laten zien dat ict heel breed is, dat er niet alleen maar nerds werken, maar dat het ook heel leuk is. Bovendien zal de vraag naar ict’ers groeien. Bijvoorbeeld op het vlak van security, want ondernemingen worden steeds afhankelijker van het goed functioneren van hun ict-systemen.’ Naast Kleingeld vertellen ook projectmanager Dresia Fahfouhi en senior buyer Barbara Swart over hun werk voor Orange Business Services.

Het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek VHTO organiseert Girlsday jaarlijks op de vierde donderdag van april. Relatief weinig meisjes kiezen in Nederland voor een bèta/technische vervolgopleiding. VHTO wil daarom dat jonge meisjes zich beter en breder oriënteren op hun toekomstige studiekeuze en streeft er naar de participatie van meisjes en vrouwen aan bètawetenschap, techniek en ict in Nederland te vergroten. Op die manier kan het verwachte tekort aan bèta- professionals, technici en ict’ers worden opgelost.

Girlsday

Sinds 2006 is Girlsday een jaarlijks terugkerend evenement waar steeds meer meisjes via hun school aan meedoen. In 2010 namen 2600 meisjes deel aan Girlsday, in 2013 is dit aantal gestegen naar ruim achtduizend meisjes. Ook steeds meer bedrijven zien nut en noodzaak voor het vroegtijdig interesseren van meisjes voor bèta, techniek en ict.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4711118). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Ik snap dit soort dagen niet zo goed. We gaan toch ook geen 'boysday' houden bij schoonheidssalons. Mannen en vrouwen hebben verschillende interesses. Ik zie de noodzaak niet om 1 van deze 2 sexes een bepaalde richting op de sturen. Als er meer medewerkers in de IT nodig zijn dan moeten dit soort dagen voor zowel mannen en vrouwen worden gehouden.

Meisjes kiezen niet zo snel een IT studie. De oorzaak daarvoor is toch vaak dat het een 'technisch' beroep is en dat er aan technische beroepen nogal wat vooroordelen kleven. Het is een mannencultuur, vrouwen hebben moeite om zich in zo'n cultuur staande te houden, et cetera et cetera. In werkelijkheid valt dat best mee en ik persoonlijk zou het toejuichen als er meer meisjes/vrouwen een IT carrière kiezen. Ik vind het dus nog niet zo gek om dit soort dagen te organiseren om zo de vooroordelen uit de weg te ruimen.

@Roy
Het gaat niet om het verschil in interesses. Het gaat om het verschil in beeldvorming oftewel vooroordelen. Als je daarmee opgroeit zul je iets extra's moeten doen om die vooroordelen tegen te werken wil je een degelijk gewogen carriere keuze maken.
Dit geldt overigens ook voor allochtonen maar daar is de situatie anders.

@roy het feit dat jij het niet snapt zegt genoeg. Schoonheidssalons moeten hun eigen boysday maar houden als ze werknemers zoeken.

Het gebrek aan vrouwen in de techniek is geen naturlijk gegeven, maar een typisch Nederlands probleem. Goed dat we proberen er wat aan te doen.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×