Managed hosting door True

Fujitsu schrapt 55 banen in Nederland

 

Ontslag

Automatiseerder Fujitsu Technology Solutions vraagt collectief ontslag aan voor 55 van de 414 arbeidsplaatsen in Nederland. Dit vindt plaats in het kader van het kostenreductieprogramma Project Jupiter. Alle bedrijfsonderdelen van de vestiging in Maarssen worden getroffen, maar de grootste klap valt bij de Services Business Group. De sanering past in een wereldwijde reorganisatie, waarbij vijfduizend banen verdwijnen bij het slechtdraaiende ict-concern.

Fujitsu heeft de vakbonden De Unie en FNV Bondgenoten in het kader van de Wet Melding Collectief Ontslag geïnformeerd over de voorgenomen ontslagronde. De ondernemingsraad (or) van Fujitsu brengt op korte termijn een advies uit over het nut en de noodzaak van de voorgestelde plannen. Tevens wil de directie met de or een sociaal plan afspreken. Volgens De Unie is het oude sociaal plan uit 2009 uit de kast gehaald, waarbij de directie de hoogte van de ontslagvergoedingen wil verlagen.

De vakbonden willen alsnog praten over een goede financiële vergoeding en een gedegen werk-naar-werk regeling, maar de directie houdt de boot af. Zij vindt overleg met de or afdoende en meent dat de vakbonden te weinig leden hebben bij Fujitsu. Extra overleg met de vakbonden zou ook de snelheid uit het saneringstraject halen. De vakbonden vinden dat onzin, maar schikken zich voorlopig in hun rol als adviseur aan de or, vertelt Hans de Jong, belangenbehartiger van De Unie.

Verlies

De Japanse beursgenoteerde ict-leverancier Fujitsu kondigde begin februari een reorganisatie aan waarbij wereldwijd vijfduizend banen komen te vervallen. Aanleiding voor de reorganisatie is een verlies van 90,12 miljard yen (zevenhonderd miljoen euro) over de eerste negen maanden van het lopende boekjaar. Volgens eigen zeggen stevent Fujitsu af op een verlies van 746 miljoen euro. Het bedrijf kampt met een tegenvallende afzet, als gevolg van de economische crisis in Europa. Bij het concern werken wereldwijd honderdzeventigduizend mensen.

Volgens De Jong moet de Nederlandse vestiging zijn steentje bijdragen, net als andere Europese kantoren. Die hebben recent ook te horen gekregen dat er mensen moeten verdwijnen. Daarnaast speelt mee dat in Nederland de huidige bezetting en kostenstructuur van het bedrijf niet in verhouding staan tot de gerealiseerde omzet en de omzetverwachting. De marges staan sterk onder druk en daarom heeft de directie besloten te snijden in de personeelskosten. 'In 2012 is er verlies geleden en de pijplijn zit momenteel niet echt vol. Extra omzet binnenhalen op korte termijn valt niet te verwachten, dus gaat het bedrijf snijden in de kostenstructuur', zegt De Jong.

Veel inhuur

Wat hem wel is opgevallen is dat Fujitsu in Nederland veel externe medewerkers inzet. Nu telt het bedrijf nog 414 eigen medewerkers en huurt het zo'n tweehonderd externen in. 'Ik kan me voorstellen dat dit zorgt voor vraagtekens bij de mensen die wegmoeten. Volgens de directie gaat het om echter om ingehuurde specialisten die bij klanten worden neergezet. Die schijnen niet door eigen medewerkers vervangen te kunnen worden.'

Fujitsu leek op de Nederlandse markt de laatste paar jaar zijn draai juist weer gevonden te hebben. Na een herstructurering in 2009 ging de in begin 2010 aangestelde nieuwe directeur Geo van der Wilk voortvarend aan de slag. Het bedrijf wist een aantal opvallende servicesdeals binnen te slepen. Unie-vertegenwoordiger De Jong stelt vast dat het ondanks deze deals toch niet is gelukt om uit de negatieve spiraal te komen. Vandaag werd bekend dat Van der Wilk als algemeen directeur van Fujitsu Benelux is opgestapt. Of zijn vertrek te maken heeft met de nieuwe reorganisatie is nog niet duidelijk.   

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4705428). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


Partnerinformatie
 

Reacties

Fujitsu schrapt vooral in de pool van de kwalitatief betere seniore medewerkers en laat de externen hun werk bij klanten overnemen. Het is niet zo dat externen al op opdrachten zitten die internen niet kunnen invullen maar andersom. Fujitsu vindt helaas kwaliteit en klantbelang ondergeschikt aan kostendoelstellingen. Hiermee speelt Fujitsu de concurrentie in de kaart.

Fujitsu beperkt zich tot het leveren van hardware en de daarbij behorende diensten. Zij leveren kwalitatief zeker goede apparatuur, maar met dit businessmodel concurreer je enkel op prijs in de huidige commodity-markt. Zij zullen echt met applicaties moeten komen om enige toegevoegde waarde te kunnen leveren en te overleven.

Bijna alle interne specialisten raken nu ook nog hun auto kwijt, de beste specialisten die nog niet dicht bij hun pensioen zitten vertrekken. Dit resulteert in meer werk druk minder expertise En nog meer inhuur. Er zijn nu meer externe mensen dan interne.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×