Buiten Nederland is het gebruik van zogeheten whitepapers ter oriëntatie bij aankoopbeslissingen een belangrijk instrument. Zo geeft in de Verenigde Staten 80 procent van de ict-beslissers in een it-benchmark aan van deze documenten gebruik te maken bij het vergaren van vakinformatie. Hoe ligt dit in Nederland?
In Nederland lijkt het gebruik van whitepapers bij het onderbouwen van aankoopbeslissingen binnen ict-projecten toe te nemen. Computable constateert dit op basis van het oplopende aantal downloads van whitepapers uit de Computable IT Knowledge base.
Maar hoe ligt het percentage in Nederland ten opzichte van het gebruik van whitepapers in de VS? Maak jij gebruik van deze stukken in de oriëntatiefase van ict-projecten?
Absoluut. Waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden of waarom een dure consultant inhuren als je de informatie deels uit whitepapers kunt halen. Een echte aanrader.
Zeker! Helaas zijn echter veel (met name Nederlandstalige) whitepapers niet veel meer dan verkooppraatjes van een leverancier. Ik probeer dan ook bij voorkeur objectieve bronnen te vinden, in het besef dat je daarbij ook nog wel eens om de tuin geleid wordt overigens.
Ik denk dat er differentiatie gemaakt dient te worden.
Twee aspecten:
1. om hoeveel (geld) gaat het?
2. wat moet het e.e.a. kunnen?
Verklarend:
Voor 1 ~3 workstations ga ik geen white paper beraden.
Voor 100 of meer wel.
Zo ook met de inrichting van een werkplek.
Gaan we ineens de boel volledig vernieuwen (2010), zeer zeker wel.
Kortom:
Het is maar net waarover je ‘praat’.
Ik vind het een beetje een vage stelling. Wat is een whitepaper? Dat kan zijn een leaflet van 2 kantjes tot een boekwerkje van 30 kantjes. Waarover heeft men het hier?
Is er ergens een database met alle whitepapers over alle onderwerpen die ooit in NL zijn verschenen? Bij de ASL BiSL Foundation hanteren we ook whitepapers. Dat zijn eigenlijk gewoon artikelen waarvoor we geen blad zijn gaan zoeken om het uit te geven of het zijn verslagen van inhoudelijke discussies.
De whitepapers op de Computablesite doen me sterk denken aan leveranciersbrochures. Daar zou ik me niet op willen verlaten als koper.
Ik …….NOOIT!
Dat komt doordat:
A) de meeste WP`s worden geschreven door de leveranciers zelf of een verlengsnoer van de leverancier.
B)de informatie die ik nodig heb is niet altijd in 1,2 of 3 WP`s opgenomen. Als ik een consultant/adviseur inhuur om me advies te geven dan kan ik in een sessie veel informatie winnen die afkomstig zijn uit praktijkervaring en brede kennis. Dit betekent meer efficiëntie.
C) bij het lezen van een WP mis ik de interactie en verdere ondersteuning! De ict-wereld wordt steeds complexer. Als ik naar aanleiding van een WP vragen heb dan moet ik op zoek gaan naar een andere WP of een bron op het net. Dit maakt het proces langer, geen interactie waardoor ik op gegeven moment door de bomen het bos niet meer kan zien.
Wanneer ik een adviseur heb dan kan ik ook later als ik in de loop van het proces wijzer wordt en vragen heb of als ik iets wil toetsen op die persoon terugvallen. Dit gaat me zeker minder tijd kosten dan wanneer ik het allemaal zelf moet uitzoeken en dan hopen ook dat ik op het juiste spoor zit!
Ik ga hier in de mening en richting van Reza mee. De meeste white papers, te minste die ik onder ogen heb gehad in de loop van de tijd, zijn bijzonder eenzijdig. Dan heb je nog van die white papers die door die ‘bijzonder succesvolle’ consultant werd geschreven, of mooier nog samen met een tweede consultant, hoe succesvol toch wel niet een bepaalde implementatie is verlopen.
Achter de schermen word vervolgens menig scherf opgeruimd nog voor de inkt van de laserprinter droog was. Veel mensen weten niet goed, tenminste dat idee krijg ik soms, wat de bedoeling van een white paper is. Er zijn in Nederland klaarblijkelijk niet zoveel professionals die een white paper onafhankelijk en sec kunnen schrijven.
En uiteindelijk is dat wel heel erg jammer. Zo graag als ik gebruik zou willen maken van een white paper, zo frustrerend en treurig is die tocht in het grote woud van succesvolle egootjes en zeer verkoopgericht gebabbel.
Een white paper moet een onafhankelijk geschreven stuk zijn waar jouw professionele collega iets mee kan. Dat kan een ervaring zijn, dat kan een stuk kennis zijn wat je hebt opgedaan. Maar bovenal, het moet een waarheid getrouw beeld zijn met een toegevoegde waarde.
de meeste wp’s hebben een achtergrond, die die van advertorial niet misstaat. Dat wil nog niet zeggen dat het niet goed is, maar het geeft geen objective informatie. in die zin zou een wp beter een cp kunnen heten, of op zijn minst de achtergrond of de belangenbasis er bij gegeven worden. Dat laatste zou erg goed zij, omdat de combinatie van wp en belangenbasis ook zinvol is en kan leiden tot een besluitvormingsbasis