Managed hosting door True

Europese PC-verkoop daalt met 11 procent

 

Vrouw tablet computer

Consumenten verkiezen tablets boven pc's.

De verkoop van pc’s in Europa, het Midden-Oosten en Afrika is in het vierde kwartaal van 2012 met 11 procent gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Marktonderzoeker IDC wijt de daling aan een terugval in de vraag onder consumenten en bezuinigingsmaatregelen bij bedrijven.

De verkoop van pc’s in heel 2012 kwam volgens IDC in Europa, het Midden-Oosten en Afrika uit op 105,6 miljoen stuks, een daling met 1,6 procent ten opzichte van 2011. De verkoop van laptops bleef met een daling van 0,8 procent vrijwel stabiel, van desktops werden er 2,9 procent minder verkocht.

‘Dit voorzagen wij al’, zegt senior onderzoeker Maciej Gornicki van IDC. ‘Consumenten kozen rond de feestdagen vooral voor tablets, ondanks nieuwe modellen die zijn ontworpen voor Windows 8. Laptops kregen het daardoor zwaar voor de kiezen, met een terugval met 12,8 procent in het vierde kwartaal in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2011.’

In West-Europa vielen de pc-verkopen in het vierde kwartaal met 12,5 procent terug ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011. De Scandinavische landen en Finland deden het net als het Verenigd Koninkrijk iets beter dan verwacht. In Duitsland en het economisch zwaarst geplaagde Zuid-Europa kozen consumenten vaker voor gunstiger geprijsde tablets en smartphones. 

Oost-Europa

In Oost-Europa werd de afzet van pc’s gehinderd door voorraadproblemen in Rusland, waardoor deze regio een terugval liet zien met 13,6 procent. Het Midden-Oosten en Afrika deden het relatief beter met een daling met slechts 0,6 procent.

Naast de voorkeur onder consumenten voor tablets hadden de pc-verkopen ook te lijden onder bezuinigingen bij overheden onder druk van de economische omstandigheden. 

Windows 8

Het nieuwe besturingssysteem Windows 8 en de pc-modellen die voor het gebruik hiervan zijn ontworpen gaven de pc-verkoop niet de verwachtte impuls. De veelheid aan nieuwe verschijningsvormen en uitvoeringen van machines en besturingssysteem hebben de consument blijkbaar in verwarring gebracht. Hybride machines met Windows 8 en aanraakschermen waren weliswaar gewild, maar de hoge prijs van deze machines maakte dat veel consumenten uitweken naar goedkopere tablets.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4641348). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Op zich zijn dit geen opzienbarende cijfers voor de zakelijke en consumenten markt. Niet dat de PC verdwijnt, echter de performance eisen zijn volgens mij niet zo verandert, de introductie van windows 8 heeft de vervangingsvraag nog niet gestart, de tablets zorgen in de zakelijk markt voor investeringen waardoor de PC vervanging wordt uitgesteld. En in de consumenten markt gaat men voor grote telefoons en de tablet.

Kortom, het zal nog wel een tijdje minder zijn in de PC markt. Een van de redenen dat een partij zoals Dell haar strategie voor de aankomende jaren aan het bepalen is, aangezien de PC markt geen markt zal zijn met grote winsten.

Een prachtig mooi artikel en alles zal ook wel kloppen.
Echter wat ik mis is de detaillering.

Welke pc's - inhoudelijk.
Welke laptops - inhoudelijk.
Welke tablets - inhoudelijk.

Een pc is meer als alleen maar een computer op of naast het bureau.
Als er 41% minder soort x pc's verkocht worden, maar 4% meer y pc's, kunnen er altijd nog over het geheel meer pc's verkocht worden.

De automarkt draait al een paar jaar slecht(er), echter met BMW, Audi en Mercedes gaat het volgens de berichtgeving goed.
Gaat het met de automarkt slecht, nee alleen met bepaalde uitvoeringen. Kortom: ik mis de detaillering.

@ Johannes:
PC betekend: personal computer, dat is dus alles omvattend.
Alles wat geen server, mini of mainframe is, is naar de betekenis van het woord een personal computer.
Derhalve kan ik niet zoveel met dit artikel.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×