De integratie van IDS Scheer in Software AG verloopt in vier stappen. Eind 2010 moet er dan één bedrijf staan dat wil uitblinken in het inrichten en automatiseren van bedrijfsprocessen. De lat ligt hoog: Software AG wil het Europese antwoord zijn op IBM en Oracle. Dat is de presentatie van het Duitse softwarebedrijf op de Cebit 2010.
Peter Kuerpick, directeur productlijnen en lid van de raad van bestuur van Software AG, benadrukt op de CeBIT 2010 dat zijn bedrijf meer doet dan het verkopen van software. Hij praat over 'business process excellence': het verbeteren van bedrijfsmodellen en het invoeren van innovatieve oplossingen bij de industrie en de overheid. Volgens Kuerpick is wat zijn bedrijf doet veel breder dan wat de leveranciers van software voor enterprise resource planning (erp) doen. 'De huidige economische crisis verandert het denken van klanten. Zij willen meer concurrerend voordeel halen uit hun bedrijfsprocessen. Dat gaat verder dan alleen het aanschaffen van software, maar ook om de manier waarop je dat soort processen inricht en met software automatiseert.'
Software AG levert middleware, databasesystemen, ontwikkelplatforms en diverse beheertoepassingen voor service-oriented architecture (soa). Met het in 2009 overgenomen IDS Scheer, specialist op het vlak van business process management, krijgt Software AG niet alleen het bpm-pakket Aris erbij, maar ook consultancydiensten, vooral op het gebied van SAP-, Oracle- en Microsoft-implementaties.
Kuerpick legt uit dat de integratie van IDS Scheer verloopt volgens vier lijnen. Allereerst is er het uitvoerend model, waarbij een aantal business niveaus worden onderscheiden, met per niveau de oplossingen die het bedrijf hiervoor biedt. Daarnaast worden de beheertools van Software AG en IDS Scheer geïntegreerd, en komt er één platform voor ict-planning. Kuerpick: 'Hierin brengen wij de governance- en de datamanagementproducten onder. Zie het als een oplossing voor assetmanagement, maar dan voor de organisatie van de ict bij een klant.' De vierde lijn is het opzetten van een Aris Online-gemeenschap, waarbij klanten de Aris-software in allerlei varianten kunnen gebruiken (best practices, SaaS, iPhone, iPad).
Eleganter
Eind 2010 zal Software AG de volgende merken voeren: Aris, webMethods, Adabas, Natural en IDS Scheer Consulting. 'Software AG is van oudsher een technologisch georiënteerd bedrijf. Met de expertise van IDS Scheer erbij zijn we in staat ons veel meer op de bedrijfsvoering van klanten te richten', stelt Kuerpick. Het bedrijf ziet zichzelf als het Europese antwoord op grote Amerikaanse partijen als Oracle en IBM. 'Hun tactiek is het continu overnemen van partijen om daarmee klanten een zo breed mogelijk pakket aan oplossingen te kunnen bieden. Wij vinden het eleganter om klanten niet te overvoeren met al die smaken, maar met een overzichtelijk aanbod te komen waarmee de 'total cost of ownership' van ict scherp gehouden kan worden.
Software AG boekte in 2009 een omzet van 847,4 miljoen euro. Dat betekent een groei van 18 procent ten opzichte van 2008 (720,6 miljoen euro). Ook de nettowinst steeg fors: met 22 procent van 115,9 miljoen euro naar 140,8 miljoen euro. Het softwareconcern (ruim zesduizend man) is ook over 2010 positief gestemd. Het verwacht een omzetgroei die tussen 25 en 30 procent ligt en een stijging van de winst van acht tot twaalf procent. 'Het laatste kwartaal van 2009 hebben we prima gedraaid. We sloten zelfs een licentiedeal van acht miljoen euro. Dat gebeurde een paar jaar terug nooit. Ook in het eerste kwartaal van 2010 draait het goed.', aldus Kuerpick.