Managed hosting door True

ProRail breidt GSM-netwerk uit

 

De capaciteit van GSM-R, het gsm-netwerk van ProRail, wordt uitgebreid. Zo kunnen de informatieborden op de stations automatisch van informatie worden voorzien.

ProRail gaat de capaciteit van zijn GSM-R netwerk vergroten. Dit gsm-netwerk voor spoorwegdoeleinden telt nu zo'n vijfduizend aansluitingen. In de loop van komend jaar moet het netwerk tot tienduizend aansluitingen kunnen omvatten.

De spoorbeheerder heeft daartoe het bestaande contract met MobiRail uitgebreid. MobiRail is het samenwerkingsverband van Nokia Siemens Networks en KPN. De waarde van het contract wil ProRail niet bekend maken.

Vervangen reizigersinformatiesysteem

Belangrijke reden voor de uitbreiding is dat de Nederlandse Spoorwegen en ProRail het netwerk ook willen gebruiken voor InfoPlus. Dit systeem moet het huidige reizigersinformatiesysteem vervangen. De bedoeling is dat de boodschappen over vertragingen en stremmingen dan automatisch op de informatieborden verschijnen.

ProRail zegt de de eerste spoorbeheerder ter wereld te zijn die het informatiesysteem automatisch maakt. "Dat wil niet zeggen dat er geen mensenhanden meer aan te pas komen, maar het moet allemaal veel vloeiender verlopen", zegt een woordvoerder van de spoorbeheerder.

Daarnaast maken ook de beveiligingssystemen van bijvoorbeeld de Betuwelijn gebruik van GSM-R.

GSM-Rail

GSM-Rail is het gsm-netwerk van ProRail. Dit netwerk wordt alleen gebruikt voor spoorwegspecifieke toepasingen voor spraak en data. Het GSM-R-netwerk verschilt op een aantal belangrijke punten van het GSM-netwerk. Zo kan dit netwerk gebruik maken van locatieafhankelijke adressering. Dan wordt bijvoorbeeld de juiste verkeersleiding gebeld afhankelijk van de plek waar de trein staat. Daarnaast kent dit netwerk prioriteringsgesprekken. En het netwerk kent functieadressering. Men neemt niet contact op met een bepaalde persoon, maar met iemand in een bepaalde functie.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2715259). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

In Japan hebben ze dit niet, daar heb je ook geen vertragingen.

"ProRail zegt de de eerste spoorbeheerder ter wereld te zijn die het informatiesysteem automatisch maakt." Garantie voor succes dus!

Vacatures bij NS
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×