Managed hosting door True

Zes nadelen van online back-up

 

Steeds meer bedrijven kiezen voor een online back-updienst. Computable vroeg de experts van het storage- en securitypanel wat de nadelen zijn van deze nieuwe vorm van back-up.

1. Beveiliging

Het hebben van een online back-up betekent dat al je bestanden staan bij een externe leverancier op een plek waar in theorie iedereen bij kan. Of zoals Van der Feen schrijft: "Zoals TNT wel eens een pakketje verliest zal het hierbij ook gaan. Maar of de risico's hierbij groter is dan bij het zelfdoen betwijfel ik." Borger vindt het transport over het internet en daarmee het risico op afluisten of modificeren een nadeel van een online back-up.

Volgens Westerik is het vooral een gevoelskwestie. "De gegevens worden versleuteld verzonden en opgeslagen. Dus dat zit wel snor. Alleen de vraag is of het vertrouwd voelt," schrijft hij. Sars vindt de veiligheid van online back-up zelfs een voordeel. Westerik vult dat aan. Bij brand of een andere calamiteit van het bedrijf staan de gegevens veilig op de externe locatie.

2. Afhankelijk van dienstverlener

Online back-up neemt een hoop zorgen uit handen, maar daardoor wordt je ook afhankelijk van de dienstverlener. Bij het wijzigen van de back-up-omgeving moet bijvoorbeeld het contract aangepast worden. Of er vindt ongemerkte aanpassing of zelfs verminking van de data plaats. Borger vindt het daarom verstandig om bij de keuze van een dienstverlener te kijken naar de reputatie van het bedrijf.

3. Legt beslag op de internetverbinding

Het uploaden van bestanden vergt veel van de internetverbinding die in huis is. Sars erkent dat de uploadsnelheid een grote bottleneck blijft voor online backup. Al denkt hij dat er op termijn weinig problemen op dit vlak zullen zijn door de verschillende glasvezelinitiatieven. Volgens Lex Borger, principal consultant bij Logica is dit nadeel goed aan te pakken door ITIL-processen. "Een goed capacity management proces is nodig voor de benodigde bandbreedte."

4. Afhankelijk van de internetverbinding

Bij online back-up ben je, zoals alle diensten via het internet, afhankelijk van een internetverbinding. Het uploaden of terughalen van bestanden of data kan alleen als de computer of server aangesloten is op het internet. Dit wordt steeds minder een probleem, maar bij problemen bij een internetprovider, zoals bij KPN een aantal weken geleden, heb je geen toegang tot je opgeslagen data en bestanden.

Daarnaast is de recovery time is veel langer,omdat alles over het netwerk gaat, aldus Sjerps. "Dus daarom is online back-up minder geschikt als totaal disaster recovery tool, maar wel voor restore van inidivduel files of servers."

5. Prijs

Sommigen vinden online back-up goedkoper, anderen denken dat online back-up duurder is. Remco Westerik, manager HP StorageWorks, vindt online back-up vooral een goede oplossing voor consumenten en het midden- en kleinbedrijf: "Je betaalt meer dan dat je anders kwijt zou zijn aan back-up apparatuur als je het bekijkt over een periode van drie jaar." Bart Sjerps, global advisory technology consultant bij EMC, voegt daaraan toe dat er extra kosten zijn voor het netwerk, omdat er grotere WAN-verbindingen nodig zijn.

Roland Sars, marketingdirecteur bij BackupAgent denkt juist dat online back-up goedkoper is dan tapeback-up. "Online back-up staat bekend als fire-and-forget: als u het eenmaal geïnitieerd hebt, werkt het volledig geautomatiseerd en wordt u per e-mail op de hoogte gehouden van de voortgang."

6. Onterecht gebruik van gegevens

Dit is een nadeel dat vooral speelt bij gratis online back-up-diensten. Bernhard van der Feen, product solution manager security bij Microsoft, is bang dat het hele marketingapparaat gevoed wordt door de gegevens die worden opgeslagen in de online back-up. "Ik denk dat we dit ook bij online back-up kunnen krijgen als we dat niet enorm dichttimmeren", schrijft hij.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2645780). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Deze nadelen zijn al jaren achterhaald. Er zijn voldoende betrouwbare online-backup partijen. Geld overboeken doe je toch ook niet meer via een accept giro? Het is heel simpel, wie nu nog een tapestreamer heeft, heeft zijn laatste. De volgende aanschaf zal een online backup zijn. Jammer voor de ouderwetse gevestigde orde, welkom in de 21ste eeuw.

Geld is nooit een issue als iemand zijn data terug wil, het gaat om veiligheid en vertrouwen.

Hoe zit het met restoren? Leuk dat het allemaal over een lijntje wordt verstuurd, maar dat zijn eigenlijk alleen de wijzigingen. Hoe lang ben ik dan bezig als ik een complete server wil restoren?

Leuke reclame voor jezelf, maar niet echt objectief. Onzin, die vergelijking met acceptgiro. Tapestreamers zijn nog altijd veel goedkoper dan online backup. Geld is zeker wel een issue, zeker voor kleine bedrijven. Mijn volgende aanschaf is zeker niet online backup. De tapestreamer is nog lang niet dood. De terratape is inmiddels ook gelanceerd. (ok is nog duur) Welkom in de 21ste eeuw.

Wat een kansloze reactie. Als je zo nodig reclame voor je toko wilt maken doe dat dan iets subtieler! De zorgen omtrent security en extra afhankelijkheden zijn terecht. Denk ook aan regelgeving als Basel en SOx die eisen aan data backups stelt. Dat wil overigens niet zeggen dat online backup geen valide alternatief zou zijn voor de doelgroep MKB. Dat wil wel zeggen dat de bedrijfsrisico's maar beter geadresseerd zijn. Vaak werkt dat kostenverhogend en vergeet vooral deze niet direct zichtbare kosten mee te nemen in de afweging. Veel wijsheid!

Dan hebben deze experts het nog niet eens over de juridische risico's van eigendom, toegang en geheimhouding, of over bereikbaarheid, wie er toegang heeft tot welke opgeslagen gegevens, etc. Er worden (bijna) nooit garanties gegeven over de dienst, dus de klant draagt alle risico's, ook die van beveiliging en vertrouwelijkheid.

Een online backup is in mijn beleving voor zakelijke doeleinden alleen maar handig om er eventueel bij te hebben, naast backup op eigen media, en dan met name voor eventuele data. Wanneer je een grotere calamiteit hebt, waarbij niet alleen data maar ook complete (data)servers betrokken zijn, dan wil je toch echt NIET terugvallen op een internetaansluiting. Daarnaast maak je jezelf ook erg afhankelijk van de beschikbaarheid van de gegevens die via een online backupdienst ter beschikking worden gesteld. De partij waarbij je dit hebt geregeld mag dan wel over redundante systemen beschikken en dito internetaansluitingen, zoals in de 1e reactie gesuggereerd wordt, maar voor het gemiddelde bedrijf is er vaak geen extra (redundante) internetaansluiting aanwezig om opvang te bieden in geval van storing. Dus om je daartegen in te dekken ben je met een online backup dus als afnemer dan ook direct verplicht om een 2e internetverbinding aan te schaffen bij een andere partij dan waarvan je de 1e hebt ingekocht. Dus naast de extra tijd die je vanwege de maximale internetsnelheid (langzamer dan intern netwerk) kwijt bent voor het terugzetten van data ?n en aanschaf extra voorzieningen om je tegen de risico's van beschikbaarheid van internetverbindingen en dus kunnen benaderen van je online backup in te dekken: hoezo handig en kostenbesparend?

Reacties snijden wel hout maar veelal alleen vanuit eigen standpunt.
Voorbeeld: eenmanszaak, eigenaar woont boven het bedrijf. Klein servertje. Waar bewaar je de tapes? Brandkluis thuis? Kluisje bij de bank?
Leuk, maar dat werkt niet in de praktijk. Hier is online backup een uitstekende oplossing. Veilig en betaalbaar.

Heb je een grote toko, met meerdere vestiging, diverse server farms, etc. dan zet je ook niet alles op 1 DAT streamertje, toch?
Online backup, net als d2d backups een paar jaar terug, is een nieuwe oplossing voor een oud probleem. Vreselijk handig in bepaalde situaties en absolute no-no in andere. Kijk goed naar het probleem en zoek dan de best passende oplossing.
Ik lees nog (te) veel neiging om een probleem bij de oplossing te zoeken.

Online backup is leuk voor de komende paar jaar, als alternatief voor tapes en portable harddisks.
Al kost het het restoren van 1TB ongeveer 138 uur met een 20megabit lijn... En een 1TB portable harddisk kost bijna niks meer.
Over een paar jaar heb je je backup niet meer online, maar je gehele storage, inclusief backup.

Een online backup restore bij Bckup-Connect duurt maximaal 4 uur, dat is de tijd dat de data op harde schijf door wordt aangeleverd. Probeer na een brand dat maar is te evenaren met een b.v. 3 jaar oude tapestreamer, absoluut onmogelijk.

@ Hilco Hoewel het misschien maar vier uur duurt om een Bckup-Connect online back-up na brand per harde schijf terug te krijgen, is dat waarschijnlijk op dat moment niet nodig. Na brand is er wel meer kapot en ligt mijn prioriteit ergens anders (verbrande servers! verbrande switches! verbrande stroomkabels!). Voor kleinere issues, is online back-up wellicht prima. Verkeerd voorbeeld van een mogelijk voordeel dus.

@Hilco, grotendeels ben ik het me je eens. De mensen die tegengas geven tegen een online backup oplossing zijn doorgaans mensen die niet alle functionaliteit gebruiken die de software te bieden heeft. Natuurlijk heeft online backup zijn voor- en nadelen, maar dat heeft elke oplossing. Wij als leverancier van online backup kunnen onze klanten de juiste advies geven. Het hangt helemaal van het type/groote van een bedrijf af of een online backup olossing de juiste optie is. Sowieso kan het altijd als uitwijkmogelijkheid gebruikt worden. En inderdaad is de prijs niet altijd doorslaggevend, sterker nog deze komt meestal op de 4e of 5e plaats van het prioriteiten lijstje. Het maken van een backup is 1 maar het kunnen restoren van data is 2. Ik geloof dat de nadelen van tape iets groter zijn dan van een d2d/online backup oplossing. Natuurlijk zijn er ook voordelen op te noemen van tape tegenover online backup maar volgens mij is er geen ICT'er die met z'n hand op zijn hart durft te beloven dat hij alle data van een tape kan restoren.
B.T.W. die 4 uur restore wil ik wel eens een boompje over opzetten... ;)

@ Hilco van Bckup-Connect, kun je je uitspraak wat meer specificeren ? Zoals Peter aangeeft, die 4 uur restore kunnen we nog wel een boompje/bosje over opzetten.
Iedere vorm van een back-up/restore model is afhankelijk van eisen en randvoorwaarden op velerlei gebied. Bij een goed aansluitende back-up/restore strategie worden er vaak meerdere (deel)oplossingen gehanteerd om tot het gewenste resultaat te komen. En vergeet vooral niet dat het een schaalbare opzet moet zijn. Organisatie's met hun eisen en wensen veranderen nogal eens in de loop van de tijd. Online back-up kan dus een prima deel van de totale strategie zijn.

Waar nog niemand over schreef;
Als het systeem van de online backup server eens crasht, gelijk ieder computer systeem wel eens crascht. Al dan niet door een menselijke fout. Je gegevens ben je dan voorgoed kwijt. Aansprakelijk stellen is maar een wassen neus. Kwijt is nu eenmaal voorgoed kwijt. Leuker om zelf backups in de kast of (Brandveilige) kluis te hebben liggen en lang niet zo duur. Het is ook buiten bereik van iedere kwaadwillende.

Alles leuk en aardig natuurlijk, maar in het panel zitten "experts" die altijd praten voor eigen parochie.
Je denkt toch niet dat Roland Sars zal aangeven dat er ook nadelen aan online backup zitten? Om maar een voorbeeld te noemen.
Heel begrijpelijk allemaal, maar zeer subjectief.
Ik ben ervan overtuigd dat de markt voor remote back-up en archivering groot is, maar plaats het wel in het juiste perspectief en gooi niet direct alle andere opties van boord.
Laten we niet vergeten dat een back-up van disk naar een andere disk nog altijd GEEN echte back-up is, maar een kopie naar een identiek medium. Laat je service-verlener het dus aan de achterkant goed regelen, en spreek duidelijk en bondige SLA's af!

@ Solo: Als je een goede online backup aanbieder neemt zoals bijvoorbeeld PerfectBackup wordt de data geografisch gescheiden in twee datacenters en op twee verschillende SAN-omgevingen opgeslagen. De kans dat zo'n provider dus zowel de originele backup als de replicatie tegelijkertijd verliest is natuurlijk wel heel klein. Daarnaast moet je de data natuurlijk ook nog eens lokaal kwijt zijn.
@ Dennis: bij een backup to disk hoef je niet per definitie de huidige versie te overschrijven. Je kunt hier natuurlijk dezelfde strategie als een online backup op toepassen. Waar ik het wel mee eens ben is dat een dienstverlener een duidelijke SLA moet aanbieden, zo kom je in ieder geval niet voor verrassingen te staan.

gewoon de interne beheerder / extrene itc laten doen

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×