Managed hosting door True

Plastic label maakt RFID spotgoedkoop

 

Op de International Solid State Circuits Conference (ISSCC) in San Francisco hebben onderzoekers van het Holst Centre een plastic RFID-label gepresenteerd. Dit moet de RFID zó goedkoop maken dat het de streepjescode geheel kan vervangen.

Op de International Solid State Circuits Conference (ISSCC) in San Francisco heeft het Holst Centre een RFID-label gepresenteerd dat uit organische (= plastic) elektronica is opgebouwd. Dergelijke labels kunnen de opvolger van de streepjescode worden.

Huidige RFID-labels zijn geproduceerd op basis van silicium. Dergelijke systemen zijn duurder, maar leveren wel betere prestaties. Producenten zijn al lang op zoek naar - goedkope - organische alternatieven die toch goed presteren. Zo was de frequentie waarop de schakelingen moeten werken een van de struikelblokken voor plastic elektronica. Dankzij recente ontwikkelingen heeft die zoektocht nu een doorbraak bereikt. Het rfid-label haalt de benodigde frequentie en meet bovendien slechts 20% van de omvang van vergelijkbare organische systemen.

Kosten

Het nu gepresenteerde plastic RFID-label is gemaakt met fabricageprocessen op laboratoriumschaal. De volgende stap is het behalen van dezelfde - of nog betere - eigenschappen productieprocessen voor grootschalige fabricage. Dat leidt tot een drastische kostendaling waardoor RFID-labels valide zijn om op bijna alle soorten producten aan te brengen. RFID is nu nog beperkt tot relatief waardevolle producten, zoals bagage van reizigers op Schiphol of pallets met elektronica (video).

Polymer Vision

De techniek voor het maken van de hier gebruikte organische folie is afkomstig van Polymer Vision. Dit bedrijf maakt ook oprolbare schermen voor mobiele apparaten. Eind januari lanceerde Polymer de Readius, de eerste smartphone met een oprolbaar scherm.

Holst Centre

Het Holst Centre is opgericht door TNO en het Belgische onderzoekscentrum voor nanoelektronica IMEC. Laatstgenoemde instantie is vooral gericht op het ontwikkelen van nieuwe chips voor alomtegenwoordige (‘ambient') intelligente systemen.
Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2340931). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Dit soort labels is voor de supermarkten werkelijk het ideaalbeeld.
Met de bonus-pas van de AH kun je alleen "maar" achterhalen hoe vaak een klant komt, bij welke vestigingen, welke producten je koopt en hoe vaak, of je van merk wisselt bij aanbiedingen en op welke tijden welke producten in trek zijn, welke caissieres in trek zijn bij bepaalde soorten klanten (veel studenten-voer bij bepaalde caissieres op tijden vlak voor sluitingstijd bijvoorbeeld) zodat ze bij het inroosteren nog wat meer rekening kunnen houden.
Met de RFID echter kun je nog veel meer te weten komen. Zo kun je bijvoorbeeld niet alleen zien welk product er voorbij komt, maar ook de batch (houdbaarheidsdatum) en onderscheid maken tussen verpakkingsoorten. Daarnaast zijn de scanners zo goedkoop (in aantallen is dat tientjeswerk) dat op elke hoek van een stelling wel een scanner geplaatst zou kunnen worden.
Zo kun je de beweging van de klant compleet volgen en zien in welke volgorde bepaalde artikelen gepakt worden en ook zien of bepaalde hoeken van de winkel minder interessant zijn zodat artikelen verplaatst kunnen worden om de rest in het zicht te krijgen en bepaalde aanbiedingen tijdsgebonden (persoonsgebonden?) te maken.
Naarmate er meer artikelen voorzien worden van zo'n RFID-chip, kan de supermarkt ook zien welke artikelen van de "buren" eerder gekocht zijn en ook daar correlaties leggen met de bij hen gekochte zaken.
Als de RFID ook op een gegeven moment in het rijbewijs of paspoort zit (zit 'ie nu ook al), dan is een bonuspas niet meer nodig, want iedereen is al te onderscheiden bij binnenkomst. Ookal weet je niet of het Jansen is of Pietersen die binnenkomt, het serienummer van de passen is wel te scannen, zeker bij die nauwe toegangspoortjes in winkels.

Kortom, het spotgoedkoop maken van die zaken is geen goede ontwikkeling voor de consument/burger.

Ter aanvulling op Gijs ... het is natuurlijk ook al een optie om een RFID-tag in de winkelwagen te plaatsen voor het bepalen van de genomen route door de winkel.

@ Gijs: Denk je nu echt dat een grote keten tijd heeft om in te calculeren welke soort klanten er bij welk soort kassiere komen? Natuurlijk niet! Ik ben zelf kassiere en geloof me, ze zijn allang blij als er uberhaupt mensen zitten, en er geen onderbezetting is! Het is fijn om te dromen natuurlijk, maar zover is de realiteit nog lang niet ontwikkeld, neem dat maar van mij aan.

Goed te horen! RFID biedt meer transparantie in de keten en leidt tot minder onzekerheid. Buffervoorraden tussen schakels in de keten zijn niet meer nodig, voorraden zijn eenvoudiger te beheersen en producten zijn nooit meer uitverkocht.

En RFID-tags als mobiele databases maken decentrale sturing van de logistiek in de keten mogelijk. RFID is namelijk meer dan een geavanceerde barcode. De combinatie met mobiele communicatietechnologie, overal, op elk tijdstip, biedt meer kansen. Waar RFID nu vooral identificatieprocessen moet vereenvoudigen, komt de echte logistieke innovatie door de informatie die RFID oplevert te gebruiken om nieuwe besturingsmechanismen en vormen van samenwerking in de keten mogelijk te maken en de ?situtional awareness? van medewerkers overal in de organisatie verbeteren.

Leuk vind ik een toepassing die ik in de USA zag. RFID gaat senioren helpen bij het winkelen. Een scanner op de winkelwagen vertelt opa of de boodschappen wel in zijn persoonlijke dieet passen en welke alternatieven er zijn. Dat is pas een echte ?personal shopper? en een innovatie van de waardeketen. En wij maar denken dat de RFID-tags er vooral zijn om kosten uit de logistieke keten te halen.

Walther Ploos van Amstel
www.delaatstemeter.nl

Nu snap ik alleen niet waarom er in het artikel staat dat 'consumenten binnenkort niet meer elk product afzonderlijk uit de boodschappenkar moeten nemen'. Als het nu nog laboratoriumfase is.... Binnenkort houdt hier zeker in 'misschien over een jaar of 5'. Er wordt al zoveel over RFID gepraat, maar in de retail blijft het gewoon vreselijk moeilijk om in te voeren. Het is zo duur, en je hebt zoveel partijen die aan tafel moeten komen, dat lukt gewoon niet binnenkort.

Wanneer werd de RFID belofte gedaan? Is dat nu alweer 10 jaar geleden? En nog steeds is er geen enkele supermarkt op de hele wereld waar het gebruikt wordt.

Goed nieuws, of in ieder geval, een positief bericht dat aangeeft dat de industrie niet blijft stilstaan bij koper en silicium. In mijn ogen ook van belang voor de verpakkingsindustrie: bij het opbrengen/aanbrengen van een hedendaagse RFID-tag in hedendaagse verpakking voegt men een vreemd materiaal toe aan het verpakkingsmateriaal. En hoe gaan we daar bij de afvalverwerking mee om? Als nu de tag van hetzelfde materiaal is als de verpakking is de afvalscheiding derhalve geholpen, en dat is goed voor het milieu (lees "Duurzaam" dus geld waard).
En toch ook een kanttekening: beveiliging van persoonsgegevens? Helaas is dat niet mijn expertise.
En nog een kanttekening, weer vanuit de verpakking: als we een product herkenbaar willen maken (tag, barcode, label, whatever) dan gebruiken we daarvoor de verpakking. Zou het niet duurzamer en handiger zijn als we nu reeds herbruikbare verpakkingen zouden gaan toepassen? Met een RFID-tag van goede kwaliteit, zo een die kan worden uitgeschakeld bij de kassa zodat we niet overal ongewenst traceerbaar zijn? Met standaard kratjes die ook voor het retourneren van gebruikt materiaal kan worden gebruikt?
OK. Organisch RFID is handig, net als de eerder aangekondigde te printen RFID, maar zeker niet zalig makend en ook geen haarlemmerolie voor SCM. SCM komt niet vanuit de techniek, wel maakt de techniek slimmere SCM mogelijk.
Leuk discussie onderwerp derhalve.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×