Managed hosting door True

Atos verdrievoudigt winst bij dalende omzet

Het Frans-Nederlandse ict-dienstenbedrijf Atos Origin ziet zijn nettowinst over 2010 verdrievoudigen ten opzichte van crisisjaar 2009. De winst steeg van 36 miljoen naar 118 miljoen euro. De omzet nam in dezelfde periode echter met 2 procent af van ruim 5,1 naar net 5 miljard euro. Ook in de Benelux groeide de winst bij een krimpende omzet. Vooral de Nederlandse tak van Atos Consulting kreeg het in 2010 zwaar te verduren. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2010.

De winststijging in de Benelux is voornamelijk te danken aan de divisie Managed Services. Dat grootste bedrijfsonderdeel van Atos Origin in de Benelux profiteert van veelal langlopende beheercontracten. Ook het nieuw ingevoerde delivery platform zorgt voor een hogere winstmarge. Dat desondanks de omzet in de regio met bijna 6 procent daalde ten opzichte van vorig boekjaar, wijt het bedrijf aan cyclische activiteiten.

Zo heeft de dienstverlener in de Benelux veel adviesklussen, bijvoorbeeld in de financiële sector. Adviesdivisie Atos Consulting draagt slechts 4 procent bij aan de omzet van het dienstenconcern. Een derde van de divisieomzet wordt echter gegenereerd in de Benelux. De omzetdaling binnen de divisie concentreerde zich in Nederland en Spanje, meldt het jaarverslag expliciet.

Omzetdaling

Drie van de vijf divisies van het dienstenbedrijf ondervonden het afgelopen boekjaar een omzetdaling. De omzet van de grootste divisie, Managed Services, daalde met 5 procent, die van Systems Integration met 4,8 procent en die van Consulting zelfs met 16 procent.

De divisie High-tech Transactional Services (HTTS), die bijvoorbeeld elektronische betaalsystemen ontwikkelt, zag zijn omzet toenemen met 4,4 procent. Ook het kleinste onderdeel Atos Medical BPO, dat voornamelijk in Groot-Brittannië actief is, boekte zestiende procent winst.

Atos Consulting, die dus slechts 4 procent bijdraagt aan de omzet van het dienstenconcern, eindigde 2010 als enige met een operationeel verlies. Dat bedroeg 5 miljoen euro.

Besparing

Atos Origin zegt de afgelopen periode veel kosten te hebben verminderd door zijn besparingsprogramma TOP, dat begin 2009 bedrijfsbreed werd opgezet. Zo namen de onderhoudskosten (voor gebouwen enzovoorts) in 2010 af met 15 procent en gaf het bedrijf 17 procent minder uit aan marketing. Het plan voorziet ook in initiatieven om verkoopactiviteiten effectiever te maken.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Ik snap dit artikel niet helemaal. Eventjes puntsgewijs en vereenvoudigd:
1. De omzet is gedaald;
2. De winst is gestegen;
3. Managed Services heeft het meeste bijgedragen aan de winststijging.

Wat andere stellingen:
a. Winst is omzet minus kosten
b. Winst verhogen kan door de omzet te verhogen of de kosten te verlagen, of beide.
c. Als de omzet daalt, maar de winst stijgt, zijn de kosten dus flink gedaald.

Als ik 123 en abc combineer kom ik tot deze conclusies:
I. De winst is gestegen omdat ergens de kosten flink zijn gedaald.
II. Ik heb geen idee wat stelling ad. 3 hier mee te maken heeft. Tenzij daar de grootste kostenbesparing is gerealiseerd.

Concluderend vind ik dit een redelijk onduidelijk artikel, waar ik voornamelijk de uitleg mis over hoe Atos deze winststijging heeft gerealiseerd.

@Vlacon,
Ik denk dat de concurenten van Atos dit ook graag zouden willen weten...

Dus 118 miljoen, gedeeld door 5 miljard, levert een rendement op van 2,3%. Beste aandeelhouder, dit overtreft zelfs de spaarrente niet; kunt u geen beter fonds vinden?

@Jurist:
rendement is niet winst gedeeld door omzet, maar winst gedeeld door geinvesteerd vermogen, of bij beursgenoteerde bedrijven winst gedeeld door (aandelen)kapitaal.

Rendement voor de aandeelhouder is niet de verhouding winst/omzet, maar de verhouding winst/aandeelwaarde. Als ik aandelen van €10,- kan kopen waarop het bedrijf, middels een omzet van €5 miljard en een marge van 0,1%, een dividend van €1 uitkeert, dan ben ik spekkoper.

Dit is wel heeel erg. Veel personeel ontslaan, geen salarisverhoging, veel uren, en vertellen dat het allemaal zo slecht gaat. Groot graaien was al een tijdje bezig, dit is misdadig.

Ad 3. Managed Services heeft het meeste bijgedragen aan de winststijging.

Uitleg: "de grootste kostenreductie is behaald door te snijden in Managed Services.".

Dit is bereikt door zwaar in te zetten op off-shoring en personeel te ontslaan. Met als gevolg nu een dramatisch en verlies van kwaliteit en zeer, zeer veel operationele problemen.

Er zijn er eind 2010 zeker 1000 werknemers minder bij AO dan eind 2009. Dat scheelt natuurlijk in de kosten!

Mooi financieel resultaat! Helaas valt dit nieuws in de categorie: window dressing by AO. Ik heb het idee dat voor dit resultaat een erg hoge prijs betaald is.
Jammer om zo toch weer te moeten lezen dat bepaalde dingen nog steeds niet verbeterd zijn!

Hogere winst bij dalende omzet = hogere winstmarges. Wat betekent dat? Dure ICT'ers in Nederland vervangen door een handvol Indiers die 4-6 keer minder verdienen en het werk sneller doen en bovenal zonder te klagen over ditjes en datjes.
Het begint al zichtbaar te worden, outsourcing is de hype in de komende 10-15 jaar. Bereid je er maar op voor jongens. Dat wordt aansluiten bij loket 1 van de UWV.

Het is al een aantal jaren zo dat er continu reorganisaties en bezuinigingsrondes aan de gang zijn. Er wordt voortdurend gesneden in kwaliteit, al denkt men in kosten te snijden.

Ik heb afgelopen jaar 2 keer bij andere bedrijven gesolliciteerd omdat ik bij Atos Origin niet verder kwam, maar kwam daar niet aan de bak door mijn achterstand in kennis. Bij Atos Origin heb ik me de afgelopen jaren niet verder kunnen ontwikkelen door het schrappen van opleidingsbudgetten.

In feite zit ik dus klem bij Atos Origin en dat door dit soort "positieve" persberichten...geld geld geld maar aan de mensen wordt maar zelden gedacht.

Deze neerwaartse spiraal m.b.t. anti-personeelsbeleid is al jaaaaaaaaaaren aan de gang bij de firma Atos Origin. De medewerker staat niet centraal zoals een jaar of tien geleden, de medewerker is gepositioneerd als kostenpost. Zelf heb ik het bedrijf dan ook 2,5 jaar geleden verlaten voor een ander bedrijf waar ik inmiddels eenmeer verdien en daarnaast ook véél meer toekomstperspectief heb.

Ik snap al die negatieve recaties niet helemaal. Noem mij één ICT bedrijf (zeker niet eentje met gelijke omvang) die niet gesneden heeft in personeel, budget etc. Droom verder zou ik zeggen. Reactie over trainingen is pure onzin er wordt wel degelijk geinvesteerd, Ja het klopt je mag geen dure externe trainingen meer volgen niet zo onlogisch in deze periode. De meeste besparing is gerealiseerd door de processen in de factory beter - lees slimmer- in te richten. Wat is daarop tegen ?

Inderdaad ben ik het eens met de vorige spreker. Valt mij op dat er altijd zoveel (ex) medewerkers) in de slachtoffer-rol gaan zitten. Inderdaad is AO een commerciële organisatie die probeert een goed rendement te realiseren. Soms worden er kosten-maatregelen genomen die ten koste van medewerkers gaan om rendabel te blijven (te overleven). Ik zou zeggen welkom in de realiteit van het bedrijfsleven.De belangen van het geld zijn meestal groter dan die van het individu.

De laatste 2 reacties en AO zijn vergeten, dat de mensen de omzet bepalen bij AO en dit soort bedrijven.
Door in te zetten op goedkope ICT'ers wordt de qualiteit alleen slechter dat is bekend. En zo goedkoop zijn Indiers niet meer. Dit is korte termijn denken. Ik wacht tot de boel in stort bij dit soort bedrijven.

Per 01-11-2010 AO verlaten maar wel via de Kanton. Waren ze niet blij mee omdat werd aangetoond dat zij zich niet zorgvuldig aan de voorschriften hadden gehouden. Kost natuurlijk wel een paar centen (haha!)

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.