Managed hosting door True

Inter Access: herstel tarieven pas in 2011

Automatiseerder blijft personeelskosten in de gaten houden

Inter Access voorziet een mogelijke opleving van de marktvraag in de tweede helft van dit jaar, maar de automatiseerder is nog niet overtuigd van een definitief herstel. Het verwacht dat de tarieven niet eerder dan in de loop van 2011 herstellen. Mochten de marktomstandigheden niet structureel verbeteren, dan sluit het bedrijf volgend jaar een verdere inkrimping van het personeel niet uit. Dit blijkt uit het perspectief dat de directie schetst in het recent verschenen jaarverslag over 2009.

In het verlaat gepubliceerde jaarverslag over 2009 blijkt dat de omzet van Inter Access vorig jaar met 6,1 procent is gedaald tot 121,5 miljoen euro. De ict-dienstverlener noteerde een verlies van 1,3 miljoen euro, tegenover een fors verlies van 16,2 miljoen euro in 2008. In het directieverslag wordt gewezen op de zeer competitieve it-dienstverleningsmarkt waarop het Hilversumse bedrijf opereert. Inter Access meldt dat het marktaandeel zeker heeft weten te stellen via een aantal contracten waarbij het als voorkeurleverancier is geselecteerd. De directie constateert dat deze overeenkomsten weliswaar niet-gecontracteerde concurrenten voor bepaalde tijd uitsluit, maar tevens zorgen voor druk op de marges.

De automatiseerder zag dat op alle markten de vraag naar externe ict-inhuur fors daalde en de tarieven werden verlaagd. Alleen op de overheidsmarkt groeiden in 2009 de investeringen, maar ook daar was er sprake van tariefsdruk. Opdrachtgevers maakten gebruik van de overcapaciteit in de markt en eisten lagere tarieven van leveranciers.

Pijlers

De strategie van Inter Access kent twee pijlers, vertelt operationeel directeur Michiel van Vlimmeren: een focus op een twintigtal kerncompetenties en een groep ‘integrale klanten' aan wie Inter Access minimaal 40 procent van zijn producten- en dienstenportefeuille levert. Deze groep, met wie de ict-dienstverlener een langdurige relatie wil onderhouden, zorgde in 2008 voor 34 procent van de omzet en in 2009 voor 45 procent. ‘Eind 2010 willen we 50 procent van onze omzet bij deze klanten vandaan halen. Het gaat om opdrachtgevers uit de overheid, zorg, handel, industrie en financiële wereld. Door deze brede spreiding en de langetermijnrelaties wordt de conjunctuurgevoeligheid van de onderneming een stuk minder en willen we groei in omzet realiseren.'

In de hand houden

Inter Access is sinds eind 2008 bezig met de invoering van deze strategie. Dat betekent ook dat het bedrijf activiteiten afstoot die niet meer aansluiten bij het profiel, zoals de IBM iSeries- en zSeries-diensten en de Prodin- en SAP-onderdelen. Het Microsoft-licentiebeheer is uitbesteed aan Comsoft. De desinvesteringen kosten in 2010 ongeveer drie miljoen omzet, maar het resultaat van de groep zal worden verbeterd, stelt de directie. Er werken in totaal zo'n tachtig medewerkers bij deze afgestoten bedrijfsactiviteiten.

Eind 2009 telde Inter Access nog 723 medewerkers. Het personeelbestand zou naar verluidt inmiddels zijn gekrompen tot zo'n vijfhonderd werknemers (met een pool van zo'n tweehonderd in te huren ict'ers). Van Vlimmeren verwacht geen verdere vervreemdingen meer. Hij ziet een licht herstel van de markt, maar zegt dat het bedrijf alert blijft op de bedrijfsvoering en de personeelskosten, die een groot deel van de kosten vormen, in de hand wil houden.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.