Bij de keuze voor wel of niet uitbesteden van ict-werkzaamheden binnen een bedrijf, heeft een manager niets aan de vele in omloop zijnde checklijsten. Die enigszins voor de hand liggende conclusie trekken vier studenten van de Academie voor Ict en Management in Breda.
De studenten trappen met het onderzoek een aantal open deuren in door te concluderen beslissingen om uit te besteden goed overwogen moeten worden en tegenstellingen uit puntenlijsten kritisch tegenover elkaar te zetten.
Het onderzoek werd gebaseerd op literatuuronderzoek met een kleine toetsing in de praktijk. “Er zijn tal van theoriën beschikbaar wanneer uitbesteding wel of geen voordelen biedt, maar deze zijn alleen zwart/wit”, aldus Ronald Dudycz, derdejaars student aan de academie.
Volgens de studenten spreken de verschillende checklijsten die in vakliteratuur te vinden zijn elkaar veelal tegen. Een keuze moet niet gebaseerd zijn op theorieën, maar vooral op het doel en de situatie van de organisatie, stellen zij in hun persbericht.
LS,
jammer, dat de onderzoekers geen synthese of toegevoegde waarde aan de bestaande literaturur kunnen ontlenen of toevoegen.
waar/hoe is het onderzoeksrapport te verkrijgen?
R. Wortel