Managed hosting door True

Ingehuurden boos over tariefsverlaging

 

Euro's, geld, papiergeld, winst (4x3)

Ict-dienstverleners veroorzaken veel ophef door hun brief aan onderaannemers met de vraag de tarieven te verlagen. De onderaannemers zijn vooral boos over de manier van communiceren.

Onderaannemers begrijpen niet waarom ict-dienstverleners een tariefsverlaging vragen voor 2009. Een aantal automatiseerders, zoals Atos Origin, Capgemini, Logica en Ordina, stuurde hun inhuurkrachten een brief waarin wordt gevraagd of soms geëist de tarieven voor het komende jaar met gemiddeld tien procent te verlagen.

"Ik vind het een ouderwetse reactie", zegt directeur Gerjan Mazenier van detacheerder Brunel ICT. Hij is niet boos op de dienstverleners, maar begrijpt de actie niet. "Het is terecht dat ze zich willen wapenen tegen het zware weer dat op komst is. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit op de lange termijn veel besparingen zal opleveren." De detacheerder doet met een aantal van de ict-dienstverleners zaken en heeft ook de brieven ontvangen.

Weinig volwassen

Brunel ICT gaat in overleg met haar opdrachtgevers en klanten en hoopt zo tot een andere oplossing te komen. Het detacheringsbureau zegt niet veel last van te hebben van de tariefsverlaging, maar vindt het een weinig volwassen optreden van de dienstverleners. "Het gebeurde ook na het millennium. Toen was het toch anders. Er waren toen veel niet-geschoolde ict'ers aan het werk. Dat je daar een slag overheen maakt, dat begrijp ik heel goed."

Op de artikelen die Computable over de tariefsverlaging schreef, kwamen veel reacties. Het lijkt erop dat de onderaannemers zich vooral storen aan de manier waarop er wordt gevraagd om een verlaging voor het tarief. Zo schrijft Kees: "Uiteraard gaan wij niet akkoord met de vreemde gang van zaken. We zijn benieuwd hoe Atos Origin het aan zijn klanten gaat uitleggen dat we nu elf mensen weghalen op lopende projecten bij bedrijven als KPN." Ook Mich wil best met Atos Origin onderhandelen. "Met geven en nemen is altijd een oplossing te vinden. Als het op deze manier moet dan heb ik maar een woord, namelijk nee."

Gejuicht

De manier van communiceren vanuit de dienstverleners is ook iets dat Brunel stoort. Mazenier: "Als de afdeling Inkoop bij ons de vraag had gesteld hoe wij samen kosten kunnen besparen, dan hadden we gejuicht en in de handen geklapt."

Atos Origin, Capgemini, Logica en Ordina zeggen vanuit de klant vragen te krijgen voor een lager tarief. Brunel ICT wordt indirect met deze vraag geconfronteerd. "We hebben een verzoek gehad voor een lager tarief, verder niet. Wel vragen veel klanten om de tarieven niet te verhogen. Dat is in feite ook een tariefsverlaging", zegt Mazenier.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2807781). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Ik denk dat Mazenier gelijk heeft. Dit soort maatregelen lijken een overspannen reactie en een "quick win" te zijn van de afdeling inkoop. Waarschijnlijk niet afgestemd met de lijnorganisatie en commerciele afdeling die heel andere uitdagingen hebben

Het gaat hier inderdaad om een quick win van inkoop. Mensen zonder enige affectie met de business.

De communicatie heeft mij ook zeer gestoord, probeer je in gesprek te gaan, wat volwassenen met elkaar doen, krijg je een kinderachtige respons terug. En dat terwijl er contracten aan ten grondslag liggen. Het idee is dat veel bedrijven dit misschien wel zullen pikken omdat ze anders geen mensen meer mogen leveren. Als je ze aan hun contract houdt dan kan je daar zeker van zijn. Je wint dan wel de rechtzaak, maar verliest de business. Vervolgens worden hun eigen accountmanagers boos want die zien hun projecten in gevaar lopen. Wat gaat het ze kosten als een klant door de effecten hiervan de stekker er uit trekt....

Brunel zegt het goed: als ze nou eens op een fatsoenlijke manier in gesprek waren gegaan...


Klanten, personeel, leveranciers, u bent gewaarschuwd voor de slechte manieren van deze bedrijven. Want als ze dit bij de een flikken kunnen (of doen) ze het misschien ook bij jou!

Zj zijn groot en ik ben klein en het is niet eerlijk..

Zo gaan die dingen

@Outsider, inprincipe is dat onzin wat je zegt. Het kost de "kleine" detacheerders en freelancers geld als zij toegeven.

Als zij gewoon gezamelijk een standpunt zouden innemen en de tarieven niet verlagen, dan blijven de grote "jongens" ook nergens.

Een Atos of Ordina kan dan via de rechter wel de contracten verbreken, maar zij zullen geen andere mensen kunnen krijgen, zodat projecten stil zullen vallen. (tenminste als de kleine detacheerders en freelancers zich verenigen)

Ach, nu zijn het de externe medewerkers. De interne medewerkers van de grote ICT bedrijven zijn ook aan de beurt:
- geen loonsverhoging voor 2009 bij de meeste ict-dienstverleners
- bij Atos Origin zijn vorige maand de recruiters op straat gezet en deze week zijn alle mensen die nog in hun proeftijd zaten per direct op straat gezet!! Hoezo netjes omgaan met je nieuwe mensen?
- Ordina komt op 18 december met "maatregelen" (= ontslagen?)

Kortom de ZZP-er die al aardig verdiend kan ook best een duit in het zakje doen (net als iedereen) en mag blij zijn dat hij nog een plekje heeft want bijna alle grote ict-bedrijven huren geen extra zzp-ers meer in.

De mensen die Brunel en andere grote detacheerders leveren zijn gewoon in dienst bij die organisaties. (Brunel heeft de salarissen overigens wel verhoogd voor 2009) Daar komt geen zzp-er aan te pas. Niet te verwarren met de zg Brokers als Harvey Nash e.d. Die werken met ZZPers

Ik ben het volmondig eens met Dhr Mazenier van Brunel. Wanneer de tussenpersoon of eindklant mij vraagt om mee te werken en mee te denken over kostenbesparingen is er heel veel mogelijk. Tariefsverlagingen, gepaard met wijziging van werklocatie of uren per dag, om ook mijn kosten te verlagen, zijn altijd bespreekbaar. Ook mogelijkheden voor part time inzet, verschuiving van functie of taken, kortingen bij gedeeltelijk vooruit betalen, noem de mogelijkheden maar op; dit zijn allemaal dingen die ik bedenk uit de invalshoek van een win-win situatie waarbij zowel klant als leverancier de moeilijke tijden doorkomen met een versterkte relatie. Dat heet strategisch denken. Het getuigt van onkunde en gebrek aan zakelijk strategisch inzicht bij het commerci?le management van de genoemde grote clubs (m.u.v Brunel natuurlijk) dat zij grijpen naar een ouderwetse noodmaatregel, en geeft mij als potenti?le leverancier reden om te twijfelen aan hun kredietwaardigheid en betrouwbaarheid.

Ook toont dit aan dat deze bedrijven weinig interesse hebben in de lange termijn belangen van hun klanten; hierbij worden soms bedrijfskritische projecten bedreigd in naam van een ordinaire paniekmaatregel.

Waar het in essentie op neerkomt is niet eens de maatregel op zich, het gaat om de manier waarop dit wordt gedaan en gecommuniceerd.

@insider, daar heb je helemaal gelijk in. Ook ik zie dat de opdrachtgever een moeilijke tijd heeft, en ik wil graag en kan als professionele dienstverlener helpen om er doorheen te komen. Echter, dat moet op basis van een wederzijds respectvolle onderhandeling, en niet op basis van een lompe, ordinaire en op den duur niet doeltreffend of klantgericht tactiek om een probleem af te schuiven op de leveranciers.

Het zou netter zijn als klant, leverancier en onderaannemer samen een oplossing proberen vinden, als de klant het een probleem vindt. Zover ik met anderen heb gesproken, zeggen klanten alleen dat de tarieven niet omhoog gaan in 2009.

Ik denk eerder dat de grote bedrijven heel veel mensen op de bank hebben, voornamelijk junioren, die ze nergens kwijt kunnen. Ik denk dat ze met deze stunt de onderaannemers proberen te vervangen door hun eigen mensen. Maar ja, de contracten kunnen niet zomaar worden ontbonden.




Als ingehuurde komt dit verhaal een beetje over alsof je als vee wordt behandeld. Nog meer worden opgejaagd om je werk maar af te raffelen.

Leuk geprobeerd.
Maar alles heeft zijn prijs, mensen die een goede kwaliteit leveren en inderdaad een hoog prijs kwaliteit verhouding hebben,zullen afhaken en inderdaad de meer lucatrieve opdrachten uitvoeren. Dit soort managers blijft zitten met personeel dat niet bekwaam genoeg is of onder hoge werkdruk slecht werk aflevert. De afrekening komt dan aan het eind van het traject als de targets niet gehaald worden en de klant ontevreden is over het resultaat. Achteraf wijzigen is over het algemeen vele malen duurder dan het in een keer goed doen, dan wijst de praktijk iedere dag weer uit, de computable staat hier wekelijks bol van.
De managers van deze managers zouden ook iets aan de beloning van deze kunnen doen, dit soort waanzin is een parchtig voorbeeld van onkunde en kortzichtigheid.

Maar...de tarieven worden gewoon geindexeerd voor de preferred suppliers!! Deze gaan dus niet omlaag, maar verder omhoog!! Als de subcontracters minder krijgen dan is het dubbel vangen.

Even in het kort de situatie,

B.v. de pref supplier krijgt er geld bij per uur en hoeft minder te betalen aan zijn subcontracters (heb ik zelf direct vernomen van mijn leidinggevende!! bij een preferred supplier die hierboven genoemd wordt!) Dubbele graai actie zeg ik. Alleen bedoeld om het eigen vermogen op te krikken.

Schandalig dat dit soort beleid gevoerd wordt. Hopelijk schaffen bedrijven eindelijk het achterlijke preferred supplierschap af en kunnen de klanten echt een korting krijgen direct van subcontracters! Immers elke stap moet ook zijn brood verdienen en komt voor rekening van de klant.

Als iemand denkt dat de tarieven zomaar omlaag kunnen, dan heeft hij tot nu toe blijkbaar teveel betaald. Klinkt erg onprofessioneel.

Het is beter om te praten over het beter uitvoeren van de werkzaamheden, waardoor er efficienter wordt geproduceerd. Het gaat immers niet om het tarief, maar om wat het resultaat van de werkzaamheden netto oplevert.

Begrijp dit niet....ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Zolang er tussen mijn tarief en dat van de preferred supplier 75-100% opslag zit hoeven ze mij die vraag niet te stellen.

En inderdaad de preferred supplier eruit kon de eindklant wel eens duizenden euro's per projectmedewerker per maand schelen.

We zitten elkaar lekker in de put te praten met die "financi?le crisis" en deze dienstverleners en de eindklanten grijpen dit gelijk aan om eens wat aan die tarieven te doen. Nogal logisch dat ze de tarieven lager willen hebben. Heb je ooit een klant gezien die graag wat meer had willen betalen?

Als je maar vaak genoeg roept dat we in een financi?le crisis zitten, cre?er je er een. En daar doen de eindklanten en ICT dienstverleners maar al te graag aan mee.

Bovendien, zoals Begrijpditniet al zegt, zullen de tarieven van de pref. suppliers en aangenomen contracten niet zo snel worden aangepast en vangen de dienstverleners in deze gevallen dus extra.

En de partijen hun (sub)contractors maar voorhouden dat men gaat voor kwaliteit, duurzame relatie, vertrouwen etc. Bij de paniek veroorzaakt door een "crisis" (kuch) gaan direct dit soort waarden overboord ..

Ach je kun je wel druk maken en afvragen of die financiele crisis echt onze kant opkomt. De crisis word als kapstok gebruikt om alle lastig uit te leggen sanneringen er doorheen te duwen. Je kunt wel proberen dit te negeren maar is het verstandig ? Als je klanten straks omvallen dan heb je weinig aan (lopende) contracten. Vandaag bij Atos een mail of we toch wel met zn allen vooral wel de vakantiedagen tussen kerst en oud en nieuw willen opnemen om zo de financieele situatie te verbeteren. Ik vraag me af of die pakmanzen ook afzien van hun bonussen nu het zo slecht gaat, dat zou ze in ieder geval sieren. Aan de andere kant mag wat mij betreft nu een management team plenty bonussen aan zichzelf toeschrijven als ze over 2 / 3 jaar afgerekend worden. De target zou dan zijn houd iedereen binnen de toko aan het werk dat is wel een prestatie !

Wat ik jammer vindt is dat er generaliserend wordt gesproken over de afdeling inkoop. Voor degene die het nog niet weten, de inkoopafdeling van deze ict dienstverleners is (op een uitzondering na) slechts bezig met de interne inkoop. M.a.w. pennen en potloden. Net als bij ieder bedrijf geldt dat tijdelijke krachten het eerste aan de beurt zijn bij "besparingen". Vanuit economisch perspectief op korte termijn een begrijpelijke reactie, echter vanuit middellange termijn onbegrijpelijk. Echter, zolang beursgenoteerde bedrijven slechts op de korte termijn worden afgerekend zal dit gedrag niet veranderen. Met betrekking tot de inhuur van 3'en is mijn ervaring dat dit veelal geregeled wordt door de "delivery" organisatie en dat inkoop zich daar zelden tegen aan bemoeit. Als dit namelijk wel zou gebueren zouden dit soort acties niet nodig zijn maar was het prijspeil al op een voldoende concurrerend niveau en gaat de discussie over toegeveogde waarde en niet over 5%-10% korting.

Beetje vreemd hoor. De manier waarop is het belangrijkst. Wat is dat nou weer voor sentimenteel gedoe? Het gaat ontzettend slecht met de economie en dit zijn de gevolgen ervan. Dit is slechts het voorportaal zelfs.
Jaja Kutcrisis het gaat echt gebeuren. Dit is echt niet iets wat iedereen elkaar aan zit te praten. This is not 9-11. Het gaat om het geldsysteem en daar komt de oliecrisis dan nog bovenop. Inderdaad de olieprijs is nu laag, maar dat is een tijdelijke meevaller.

Dan moeten we dus niet gaan lopen mekkeren over de manier waarop gecommuniceerd word, dan moeten we gewoon zoeken naar manieren om de kosten te drukken. Als je onderaannemer bent moet je daar dus ook rekening mee houden.

Thalan, het kost die kleine detacheerders en freelancers omzet en winst inderdaad. Iedereen moet zichzelf beschermen natuurlijk. Een gezamelijk standpunt innemen lijkt me een mooi streven, maar er zijn altijd mensen die zich daar niet bij zullen aansluiten vanwege een handige concurrentie positie zegmaar. Er moet toch geld op de plank komen toch?

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het ook erg jammer voor ons allemaal. Ik zie liever dat het goed gaat en we allemaal vet veel geld verdienen. Het is nou eenmaal niet zo op dit moment.

Dit is gewoon vrije marktwerking! Als je niet bevalt ga je toch lekker ergens anders aan de gang. Water stroomt altijd naar het laagste putje!!.

En de gemiddelde zzpers hebben boter op hun hoofd, als ze ergens anders 3 euro meer per uur krijgen dan laten ze hun klanten ook in de steek!

ZZP betekent een eigen ondernemening. Dwz prijs wordt voornamelijk bepaald door de markt en door de eigen toegevoegde waarde die de ZZP-er meeneemt. Je kan als ZZP-er veel meer verdienen als iemand in loondienst maar daar staan dan ook grotere risico's tegenover, dus niet zeuren maar gewoon zorgen dat je je toegevoegde waarde blijft stijgen.

Als ze je tarief willen verlagen gewoon netjes je contractperiode uitdienen en elders gaan werken waar ze wel willen betalen wat je waard bent. Goede mensen hebben ze altijd ergens nodig en die krijgen ook goed betaald. Met Logica, Ordina, en dat soort andere bedrijven hoef je echt geen medelijden te hebben. Op hun eigen mensen verdienen ze goud geld. Mensen krijgen daar vaak een gewoon salaris tussen de 3K en 4K en een lullig autootje, terwijl ze zelfs EUR125 of meer per uur vragen. Ik begrijp best dat dat golfje, af en toe bankzitten en pensioen ook betaald moeten worden, maar de verhouding is compleet zoek. Baanzekerheid heb je ook daar niet. ZZP is dus een prima alternatief!

Vrije markt? Lijkt me niet. Voor een vrije markt moet iedereen dezelfde kansen hebben om van en aan elkaar te (ver)kopen. Door het gebruik van 'preferred suppliers', raamcontracten en ook het gebrek aan kennis en inzicht bij de eindklanten van zowel de techniek als de arbeidsmarkt, betwijfel ik of deze markt daadwerkelijk vrij is.

Als zzp-er kies ik er inderdaad voor om zelf het risico te dragen. Daar hoor je me ook niet over. Wat ik wel vervelend vind, is dat verschillende tussenpartijen rustig nog zo'n 30 a 40 euro per uur bovenop mijn eigen tarief leggen.

Tegelijk wordt zowel van mij als van de eindklant gevraagd om naar elkaar toe te zwijgen over het tarief. Aangezien ik voor een vrije markt ben, ga ik hier tegenwoordig niet meer mee akkoord.

Zolang dit 'tussentarief' nog het geval is, gaat mijn tarief in elk geval niet omlaag.

Kletskoek: "..zeggen vanuit de klant vragen te krijgen voor een lager tarief".

We hebben een aantal van de 'klanten' gesproken, zij zijn/waren nergens van op de hoogte. Dit wordt de betrokken partijen 'off the record' wel bevestigd. Het meerendeel van de klanten is eerder boos dat hun bezetting in gevaar wordt gebracht voor eigen gewin van deze leveranciers.

Grote(re) klanten in de (semi-)overheid doen zaken met de grote vier door de Europese aanbestedingsregels. Anders blijf je bezig met aanbesteden. Dan liever in 1 keer een grote waarna je er voor een jaar of 4-5 weer vanaf bent.

De kleine bureaus, zzp'ers en ??npitters zijn hier de dupe van. Via die grote vier en vaak een vijfde bureau dat wordt ingeschakeld voor specials mag je tegen een aanzienlijk lager bedrag aan de slag bij 'jouw' klant. De marge ... voor de grote vier. In de tussentijd bepalen die 4 wel de marktprijs ... Boodschap voor al die klanten in de (semi-)overheid: Het is net de horea, ga eens eten bij zo'n klein specialiteiten restaurant, de bediening is beter, de keuken een verrijking van uw smaakpapillen en de rekening valt reuze mee!

Om even uit de lucht te halen dat de kleine detacheringsbureau's een grote marge maken uit het door hun geplaatste personeel: meestal is dat maar een paar procent. Vaak is het zelfs zo dat de grote jongens de tarieven al hebben vastgesteld en je het maar te aanvaarden hebt. Goede mensen vragen terecht een goede beloning voor hun diensten, wat er voor de kleine detacheerder overblijft is dus echt geen vetpot.

Maar Capgemini heeft natuurlijk wel opdrachten genoeg om goedkope Indiers te zoeken.

http://saloon.javaranch.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=6&t=003725

.... ze!!!

Krijgen de zzp'ers nu ook uitbetaald als ze even geen werk hebben? Of werkt het maar 1 kant op: zzp'ers subsidieren de bankzitters van de groten, maar krijgen er zelf niks voor terug?

Ik ben het met Amber eens! Er zijn gewoon veel cv schuivers die niet eens echt hun best doen om een goede opdracht te vinden. Als je er bent op het juiste moment en je hebt een van de sleutelwoorden in je cv staan, kan je de klus krijgen. Heb je dat niet of kom je helemaal niet uit de database naar boven, word je ook niet gebeld. Je hebt als ZZP' er er helaas wel mee te maken. Door raamcontracten en preferred suppliers mag je als kleine zelfstandige niet factureren aan mooie bedrijven en overheidsorganisaties. En wordt er over de rug van een hardwerkende (ja....en ook best eigenwijze) ZZP' er 10 tot 40 euro per uur verdiend. Eigenlijk werkt dit systeem een gespannen tarief in de hand.
Maar om nu niet alle tussenhandel over een kam te scheren. Er zijn ook een flink aantal goede bureau's. En zo wordt het kaf van het koren gescheiden. :)

Helaas kunnen de meeste instellingen zich niet veroorloven om specialistische consultants in vast dienstverband te nemen. Dan wel zij wil mensen om flexibiliteits redenen niet in dienst nemen.

Hier wordt het probleem verlegd. Met een goede werving of HR effort kan er goedkoper (zelf) door een instelling worden ingekocht. Is dit niet het geval dan betaal je een premie voor flexibiliteit en distribiteurs (brokers).Dan moet je zorgen dat je deze additionele kosten aan je eindklant kan verkopen.

Lukt dat niet, dan heb je waarschijnlijk geen goede verkopers als detacheerder, als dat al nodig mocht zijn met een mantel overeenkomst. Het lijkt me dat instellingen even een tandje moeten opschakelen anders krijgen ze nog een claim aan hun broek dat ze hun diensten niet hebben geleverd (door de inmiddels ex-zzp-er / consultant.

By the way, de tarieven kunnen omhoog voor specialisten met 15 jaar ervaring die tegen mantel tariefjes hikken en omlaag voor een ieder die zich van dezelfde titel bedient maar een fractie van de ervaring heeft.

Dag,

Ik ben zeer ervaren in de markt. Ook hard gewerkt aan mijn toegevoegde waarden en up-to-date kennis.
Maar onervaren als ZZP'er. Ik wil daar volgend jaar mee starten.

Is dat te adviseren nu, gelet op de crisissen? En met welke bureaus hebben jullie goede ervaringen ?

Je kunt altijd e-mailen op aquabuyers@hotmail.com

Ik kan uit dit verhaal geen andere conclusie trekken dan dat de grote IT-bedrijven een serieus probleem hebben.
Laten we wel wezen, mensen schuiven (doorhuur of hoe je het wilt noemen) is het simpelste wat er is, kost bijna niks en je verdient er dik op. Zeker met de preferred supplier constructie heb je een gegarandeerde goed belegde boterham.

Wanneer je bij een crisis meteen zulke botte acties er tegenaan gaat gooien dan is er fundamenteel iets fout met je bedrijf. Mijns inziens kunnen ze beter in de overhead gaan snijden of hun businessmodel gaan herzien. Of, is dit een voorbode voor het uitbesteden van de mensen die het werk doen en zelf alleen maar een soort administratiekantoor voor ZZP'ers worden?

Ik weet sowieso dat bij Logica de trainingsbudgetten voor Q4 2008 en Q1 2009 al tot 0 zijn teruggebracht. Tsja kwaliteit heeft zijn prijs.

Voorbode - uitbesteden van mensen die het werk doen - zelf geen verantwoordelijkheid nemen voor die mensen en 'achteroverleunen'.

Ik denk het AndereMarcel, ik denk het.

Maar we gaan daar niet mee akkoord. Afgesproken?

Maar wie heeft ervaring met 'goede' bureaus, waar je een normale boterham kunt verdienen?

Vacatures bij Ordina
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×