Nederlandse bazen zijn voor wat het gebruik van e-mail betreft achterdochtiger dan de bazen in andere landen. In Nederland controleert zo’n 66 procent van de managers de email van medewerkers.
In de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (emea) als geheel ligt dat percentage op 56 procent. Bij instant messaging-berichten ligt de mate van controle (31 procent) juist weer wat lager dan het internationale gemiddelde (36 procent). Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van Hitachi Data Systems (HDS) werd uitgevoerd onder grote en middelgrote bedrijven in het emea-gebied.
Meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven (56 procent) onderwerpt de e-mails van medewerkers standaard aan monitoring. Een derde van de bedrijven (36 procent) controleert ook de instant messaging (im)-communicatie en 68 procent heeft hele duidelijke richtlijnen voor e-mail- en im-gebruik van medewerkers.
Zoals de waard is vertrouwd die zijn gasten
Al te vaak blijkt maar weer dat het misbruik van de aangeboden diensten erg hoog is, voor voornamelijk niet werk gerelateerd zaken zoals msn, funda.nl, etc
Zo vraag ik me af: worden ook alle telefoontjes en andere mondelinge uitingen gemonitord? Hoe zou het antwoord op de vraag zijn als ‘medewerkers’ wordt gevraagd of zij bekend zijn met deze monitoring?
Natuurlijk ben ook ik van mening dat deze nieuwe media vooral ‘zakelijk’ en professioneel worden ingezet. Maar laten ondernemingen dan ook formeel communiceren via die media. Bijvoorbeeld door goede procedures te maken voor archivering, digitale duurzaamheid en het opheffen van disclaimers.