Managed hosting door True

Ict'ers Justitie vrezen voor banenverlies

 

Ict-personeel bij het ministerie van Justitie maakt zich zorgen over de plannen om alle ict te concentreren in één rekencentrum. Ze vrezen banenverlies.

De Raad van de Rechtspraak wil in navolging van een rijksbreed in te voeren organisatie voor personeelsregistratie en salarisadministratie (Shared Service Center HRM) een soortgelijke structuur invoeren voor de ict bij Justitie. Zo'n 'Shared Service Center ICT' zou een einde maken aan de verspreiding van de ict-uitvoering over diverse organisaties binnen Justitie en de efficiëntie verbeteren.
 
Zo'n gemeenschappelijk rekencentrum is allereerst bedoeld voor de rechterlijke organisatie. Op dit moment beschikt elke arrondissementsrechtbank over eigen systemen en beheerders. In de nieuwe constellatie is het personeel bang met circa 30 procent te worden ingekrompen en te verhuizen naar een werkplek op een centrale locatie in het land. Bronnen melden dat medewerkers in januari op de hoogte zouden worden gesteld over hun eventueel nieuwe plek. Dat is echter nog steeds niet gebeurd.
 
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 12 maart 2004.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/258573). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

De ICT-tak van Justitie zou toch ge-outsourced worden.?. Bij DTO bijvoorbeeld is dit op de valreep niet doorgegaan en nu wordt daar ook alles gecentraliseerd en gereorganiseerd.

Klokkenluiden is uw burgerplicht, wij de belastingbetalers, willen nog meer weten.

Zijn Bill en Jaap managers bij de ICTRO die niets te vrezen hebben?
Waarom de "vuile was" niet buiten hangen?
Laat iedereen maar weten hoe het binnen de ICTRO reilt en zeilt. Ik ben het roerend met Verstand van Zaken eens.
Wat Bill schrijft, spreekt die voor zichzelf? In ieder geval niet voor mij en mijn collega's.
Menig maal hebben wij allerlei zaken aan onze leidinggevenden kenbaar gemaakt, maar schijnbaar door gebrek aan kennis, te weinig gevoel van lokale aangelegenheden en geen feeling hebben met de mensen heeft het tot nu toe niks uitgehaald. Dus hoezo niet intern ventileren.
Wat betreft niet als een ambtenaar gedragen er is ook zo iets als de mensen die door moeten kunnen gaan met hun werk. Of laat jij de boel de boel en heb je zoiets van bekijk het. Lekker verantwoordelijkheidsgevoel heb jij, maar niet heus. Professional !!!!!!!!
En Jaap waarom hebben sommige arrondisementen wel citrix dan als het door de RvdR niet is goed gekeurd. Waarom draaien andere arrondisementen al een heeeeeeeeeeeeeele poos op W2k en andere niet.
omdat sommige maling hebben aan ICTRO en naar de klant luistert, Dat is uiteindelijk degene die moet betalen
Nee, het enige waar Ictro goed in is, is het doen van legio beloftes en er niet 1 nakomen.
Kijk naar de centralisatie van helpdesk, een ramp is het gewoon.
Kijk naar de invoering van HP Service desk, een mogelijk nog grotere ramp, VTIB, GPS, en zo nog meer.
ALLEMAAL MISKLEUNEN van projecten met de nodige ergenissen, frustratie en irritatie.
Managers zorgen dat ze zelf een veilige plek hebben voordat de grote reorganisatie begint.
Laten medewerkers achter met allerlei vragen en vage beloftes en in grote onzekerheid.
Opnieuw moeten solliciteren is een hele "vieze en goedkope" manier om van je af te komen.
Als jij het management toch al niet aanstaat volstaat straks door te zeggen dat je niet geschikt bent voor de door hun bedachte "nieuwe" functie. Daar sta je dan zonder sociaal plan want ontslagen ben je niet.
Zoals Verstand al aangeeft ik ben ook niet tegen standaarden en een bepaalde mate van centralisering
maar je kan ook doordraven en te hoog grijpen.
En wie te hoog grijpt, kan alleen maar heel hard vallen.

En nu?

Ben het met Jaap eens, blijkbaar heeft die meer Verstand van Zaken dan die ander. Dit lijkt me de uitgelezen plaats voor deze meningen, maar niet heus. Blijkbaar hebben de insiders hier anoniem wel een mening, maar zorgen dat projecten goed verlopen door mee te werken, zich niet als ambtenaar te gedragen en intern hun mening te ventileren is er niet bij. Dat is jammer want met dergelijke "professionals" is de Rechterlijke Organisatie niet gediend!

Lekker handig om je vuile was hier buiten te hangen!! Als je problemen hebt (verstand van zaken) met de manier van communiceren, zorg je ervoor dat dit bij het management duidelijk wordt gemaakt en niet op een open site...
De "ingewijden" weten ook heel goed dat het Windows 2000 project, technisch, anders had gekunt c.q. gemoeten, maar dat de plannen (lees Citrix of zelfs Softricity) niet door de RvdR en het College goedgekeurd werden...

Sorry Jan maar binnen de Ictro (ICT Rechterlijke Organisatie) wordt alles behalve goed gecommuniceerd. Medewerkers van de Ictro die "gedetacheerd" zitten op de Arrondissementen en Hofen klagen continue over de slechte manier van communiceren door het hoofdkantoor. Deze medewerkers hebben te horen gekregen dat jaarcontracten niet worden verlengd en dat het overige personeel opnieuw kan solliciteren voor functies binnen de organisatie. Men beschrijft dat 30% van het personeel weg moet, maar geeft niet aan hoe men al het werk wil doen. Momenteel is men bezig om alle ict activiteiten te centraliseren maar verleend een slechte service aan Rechtbank en Openbaar Ministerie.
Het zo efficiënt indelen van je ict wil nog niet zeggen dat je primaire proces (rechtspreken) er beter van wordt. Persoonlijk heb ik zelfs vernomen dat de Ictro toegeeft dat zij niet kunnen garanderen dat wat de klant heeft ook behouden blijft en wat de klant wil ook zal worden uitgevoerd. Zoals ik ernu tegen aan kijk zal het prijskaartje van de Ictro omhoog gaan voor de Rechtbank en aanverwanten. Dus hoezo bezuinigingen. Het overall plaatje zou wel eens heel anders kunnen uitpakken. Het departement van Jusitie zal dus meer geld nodig hebben omdat de primaire processen niet goed ondersteund worden door de ict.
Ik ben niet tegen standaardisering en efficientere benutting van mensen en middelen, maar dat moet het totale plaatje ook winst opleveren en niet slechts een gedeelte.
Voor wat betreft het mislukken van diverse ict-projecten moet ik "ICT infor van binnen uit" toch gelijk geven. De Ictro heeft tot nu toe nog geen project fatsoenlijk afgeleverd. Centraal wordt een leuk plannetje bedacht maar er is geen gehoor voor lokale infrastructurele problemen. Voor de ingewijden hoef ik slechts de naam Windows 2000 te nomen, waar men nu bezig is om deze landelijk in te voeren,
Ik ben bang dat dit de gemeenschap weer veel geld gaat kosten en dat het plezier in het werk bij de Ictro verloren gaat. Sjagrijnige mensen werken niet echt efficiënt!

Als belastingbetaler komen deze efficientieverbeteringen mij eigenlijk heel redelijk over. Het is toch ook niet meer zo dat elke rechtbank z'n eigen electriciteitscentrale heeft? Maar goed, het ICT-personeel is tenminste open en eerlijk in hun door eigenbelang ingegeven motivatie: banenverlies. Minder integere (en wellicht slimmere) mensen zouden het waarschijnlijk over de boeg gooien van: "een regelrechte bedreiging voor de Nederlandse rechtspraak", of iets dergelijks..

Die "bronnen" weten wel degelijk waar ze het over hebben en anders wil ik ze wel inlichten over de gang van zaken. De helft wordt niet gecommuniceerd wat er gecommuniceerd moet worden.
Wanneer de reorganisatie goed gekeurd wordt door de RAAD (Raad van de Rechtspraak) en het PAG (Parket Generaal) is elke werknemer van ICTRO (automatiseringsafdelingen van de rechtbanken plus niet functionerend zgn hoofdkantoor te Zeist die nog niet 1 project binnen 3 jaar heeft kunnen plannen en implementeren) gedwongen hun huidige plek te verlaten vanuit een centraal punt te opereren.
Dit is nog maar een heel klein puntje van een hele grote ijsberg, maar zonodig gaat alles naar de pers.....
Jan ICT reageer svp niet alsof er niets aan de hand is.

Die "bronnen" weten niet waar ze het over hebben. Er wordt transparant gewerkt en zorgvuldig gecommuniceerd. Tot nu toe worden afspraken nagekomen.
Op naar de nieuwe toekomst.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×