De Informatiebeheer Groep en de Rijksdienst voor het Wegverkeer behoren in Europa tot de beste dertig praktijkvoorbeelden van elektronische dienstverlening bij de overheid.
Dat blijkt uit het EU-rapportReorganisation of Government Back Offices for Better Electronic Public Services – European Good Practices (Back Office reorganisation). De bekroonde praktijkgevallen hebben gemeenschappelijk dat er een koppeling is gerealiseerd tussen front- en backoffice met een door anderen na te volgen implementatiestrategie.
In 2003 heeft de Europese Commissie onderzoek laten doen naar geslaagde voorbeelden op het gebied van elektronische dienstverlening bij overheden, in het bijzonder waar het de reorganisatie van de interne organisatie betreft. Uitgaande van een gemeenschappelijke lijst van twintig basis-overheidsdiensten (zoals inkomstenbelasting, arbeidsbemiddeling, paspoort, bouwvergunning, et cetera) is nagegaan hoever landen hiermee zijn. Van de in totaal 115 onderzochte praktijksituaties waren er tien afkomstig uit Nederland. Uiteindelijk zijn er dertig bekroond als ‘good practice’, waaronder de twee Nederlandse overheidsorganisaties Informatie Beheergroep (studiefinanciering) en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (kentekenregistratie).
Het EU-onderzoek is gecoördineerd door het Deense Technologische Instituut samen met de Universiteit van Bremen. Het Nederlandse deel van het onderzoek werd uitgevoerd door Kenniscentrum Elektronische Overheid ELO, onderdeel van Ictu. Matt Poelmans, programmamanager ELO, licht toe dat het bijzondere van de IBG is dat deze instantie de studenten zoveel mogelijk het beheer van de eigen gegevens in handen heeft gegeven. Dat voorkomt fouten en bespaart kosten, omdat het aantal bezoeken en telefoontjes is verminderd ten gunste van elektronische communicatie.
DeRDW noemt hij een voorbeeld van een geslaagde introductie van één landelijk kentekenregister waaraan verschillende instanties gegevens leveren en daarvan gebruik maken. Verder heeft de RDW geen eigen loketten maar laat de organisatie de administratieve handelingen uitvoeren op bestaande contactpunten (autodealers, postkantoren). Dankzij deze enkelvoudige gegevensvastlegging zijn de bestanden geschoond en is de uitgifteprocedure voor kentekens aanzienlijk verkort, aldus Poelmans. Verder laat hij fijntjes weten dat in dit onderzoek de Belgen het niet beter hebben gedaan met maar één uitverkoren praktijkgeval.
Het EU-rapport pretendeert één van de eerste studies op Europees niveau te zijn die systematisch heeft onderzocht hoe overheden ict gebruiken om te reorganiseren en wat de gevolgen zijn van de veranderende relatie tussen front- en back office op de beleving van elektronische diensten door burgers en bedrijven. Het lijvige rapport is te vinden op:http://europa.eu.int/information_society/programmes/egov_rd/documentation/index_en.htm#back_office.