MSN, de internetdienstenpoot van Microsoft, heeft beslist om de verkoop van pop-up en pop-under advertenties stop te zetten. Binnen anderhalve maand moeten de MSN-sites van deze commerciële uitingen verlost zijn.
Het besluit komt naar aanleiding van een klantenonderzoek waaruit bleek dat de pop-up advertentie een van de meest genoemde redenen is voor ontevredenheid bij gebruikers omtrent online reclame. Het stopzetten van pop-up en -under advertenties is dus volgens MSN "een logische stap in de evolutie van de online reclamemarkt".
"Met het geleidelijk stopzetten van pop-up en -under advertenties willen we onze grootste kracht, namelijk ons bereik, beschermen en alle gebruikers een aangename internetervaring blijven bieden", aldus Marc Bresseel, directeur MSN België
De verschillende alternatieven die aan adverteerders worden aangeboden ter vervanging van de pop-ups, zoals bijvoorbeeld drop-down banners en overlayers, worden door gebruikers niet alleen als minder ‘indringend’ gezien, ze beantwoorden volgens MSN ook aan de strenge budget- en reclamebehoeften van de adverteerders.
"We zijn ervan overtuigd dat adverteerders beseffen dat een evolutie naar andere, misschien minder indringende advertentieformaten inderdaad onvermijdelijk is. De beslissing om nu reeds te stoppen met pop-ups en -unders is volgens ons voordelig voor zowel onze gebruikers, onze partners als onze adverteerders."