Oracle’s ceo Larry Ellison lichtte op de Appsworld het concept van de Customer Data Hub toe, een product dat klanteninformatie uit verschillende toepassingen samenvoegt tot een omvattend zicht op de klant.
Voor grote klanten die niet (meteen) kunnen of willen overschakelen naar Oracles e-business suite, biedt deze hub eindelijk het totaalzicht op de klant dat crm nooit heeft kunnen realiseren, aldus Ellison, De Customer data hub combineert de integratiefunctionaliteit die in de volgende editie van de e-business suite is terug te vinden, met geavanceerde tools voor het garanderen van de gegevenskwaliteit en met analytische en transactie functionaliteiten. Zo ontstaat een centrale repository die klantengegevens distilleert uit alle mogelijke toepassingen, en waarop de gebruiker enerzijds analyses en anderzijds transacties op kan uitvoeren.
Het grote verschil met datawarehousing is dat de gegevens in de Customer Data Hub real-time kunnen geanalyseerd worden en dat de communicatie in beide richtingen verloopt, lichtte Ellison toe. Volgens de ceo zijn crm-systemen te beperkt in hun bereik om de hoge verwachtingen van destijds waar te maken: Toen crm-systemen op de markt kwamen met de belofte dat ze een ‘360 degree view’ op de klant zouden bieden, was iedereen razend enthousiast. De waarheid is dat Siebel en Salesforce.com inderdaad een volledig plaatje van de klant kunnen voorschotelen, op voorwaarde dat de klant niet betaalt.