Managed hosting door True

Banenverlies it-sector door uitbesteding

Ongeveer vijfduizend it'ers zijn op dit moment in lage-lonenlanden aan het werk voor Nederlandse opdrachtgevers. Binnen tien jaar kan dit aantal oplopen tot vijftigduizend. Dat concludeert GPI Consultancy na onderzoek.

Volgens het bedrijf, dat zich onder meer bezighoudt met het bevorderen van outsourcing, komt op termijn ongeveer een kwart van de Nederlandse it-dienstverlening in aanmerking voor verplaatsing over de grens. Dit banenverlies is negatief voor de Nederlandse arbeidsmarkt, maar geeft hoogwaardige en goedbetaalde werkgelegenheid in onder meer ontwikkelingslanden, aldus de onderneming.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/249193). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Dat de IT services al een commodity zijn geworden, betekent dat de winst marges lager is geworden. En dat steeds meer IT services zullen uit besteedt worden in lage loonkost landen, is dan op zich niet slecht voor de Nederlandse economy. De vraag die beantwoord moet worden is: welke industrie met hoge toegevoegde waarde komt next?... biotech?... eko boerderij?... milieu techniek?...

De meeste van die "hoge lieden" blijven zelf buiten schot. Zij zijn immers degenen die het outsource traject bedacht en inwerking gezet hebben. Dit onder het mom van het gunstige effect voor de share-holders, aangezien de HR kosten gaan om. Maar wat betekent dit voor de nederlandse economie, gezien het toenemende aantal werklozen in de IT sector ?
De HSBC, Engelands grootste bank met 45000 werknemers in de UK, besteed dit jaar 4000 IT banen uit aan India. Daarboven op nogeens 1500 in 2400, 2000 in 2005 en 500 in 2006. En dit is nog maar het topje van de spreekwoordelijke ijsberg. Consultants voorspellen dat binnen 3 jaar alleen al in London 70.000 banen naar Azie verdwijnen. In Nederland zal dit niet anders zijn.
IT services zijn "commodity" geworden en zal gezien de hoge loonkosten hier, in de toekomst voornamelijk uit besteedt worden in lage loonkost landen.

Deels kan ik mij dit goed voorstellen.
Een 1e lijns hulp dienst voor eindgebruikers problemen.
Maar ik zie dit nog niet snel gebeuren bij support bij bv een mailserver of SQL server die down gaat.
De kennis van hoogwaardig support willen IT bedrijven liever zelf in huis houden.
Je moet ook niet verwachten denk dat een consultant uit india even langs komt, of een andere it specialist.
Ook vinden grote IT bedrijven het niet altijd aantrekkelijk om hun klant problemen (en klant relatie !!!) uit te besteden. Klasiek is het voorbeeld van het bedrijf dat telefonisch bloemen verkoopt vanuit india (via doorlussen telefoon centrales) maar vervolgens te maken kreeg met een 2e bedrijf in India van Ex-india werknemers. Daar zitten bedrijven niet echt op te wachten.
Eerder lijkt het me dat deze landen ontwaken op IT gebied, nog steeds loopt het westen op veel IT gebieden nog vooruit, maar het wordt opletten ik ben beniewd hoe deze landen zich uiteindelijk zullen manifesteren.
In die zin dat zij een groot 'ontwikkelings' deel hebben overgeslagen. Dus geen ge-avanceerde industrialisatie en infrastructuur en daarop aansluitende IT.
Mogelijk is dit een heeeeel klein begin richting een wat eerlijkere wereld economie.
Maar ik denk dat het nog heel lang zal duren voordat die economie zo eerlijk is dat U en ik dagelijk rijst eten omdat rijst verbouwen goedkoper is dan aardapelen (maarja handels akoorden houden veel tegen).

Er zullen inderdaad parameters gewijzigd moeten worden.
Al die lieden met hoge salarissen, en een softe universitaire opleiding, die elkaar op basis van een aerdappel in de keel, en ons kent ons aan sleutelposities helpen, zijn niet in staat om ingewikkelde technische processen te doorgronden en aan te sturen.
En die moeten dan in India een project gaan leiden?dat gaat misschien nog voor een Bank die ook in India een kantoor heeft, dan zijn de techneuten in direct contact met de gebruikers.
Een IT'er in Nederland die echt wat kan, is als een Oosteuropesche dame van lichte zeden, het hele dorp eet mee.

Outsource van IT service naar India of andere lage loon landen is niet meer te stoppen, straks zal het
ook zijn voor ex oost blok landen die zullen toetreden tot de EEG.
Dit zal gelden ook voor andere sectoren zoals manufactering.
Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn alle salarissen bevriezen voor alle sectoren voor periode van 3 jaar, btw verlagen op EEG diensten en producten geproduceerd in EEG landen.
Er zullen een aantal parameters moeten gewijzigd worden.
Peter van Houten

Ik heb nu helemaal geen baan en ik teken voor een job in het buitenland.Deze richting gaan we toch op met het verenigd Europa ondanks dat het met losse schroeven aan elkaar hangt.
Geef mij die baan maar......! Per direct beschikbaar.

Misschien is het begrip globale economie niet heilig. Het heeft z'n voordelen maar is niet heilig. Toen Japan in elkaar donderde in 2000 en op de valreep half Azië, Rusland en bijna half Brazilië meenam wist men zichzelf toch te hergrouperen. Toch is zo'n gebeuren alleen maar een tegenreactie van.. Tot op de dag van vandaag (vind ik stoer) heeft Nederland een geschiedenis van originaliteit, handel en vooral opportunisme (vooral dat laatste, minder stoer?). Toch, ze hebben zich bewezen. Als wij ons nu driehonderd jaar in tijd terugplaatsen dan is toch alle pindakaas en zwarte peper s-hit winst? Deze landen mogen toch een vuist maken? Het recht van de sterkste (incl. Microsorft) mag m.i. nooit opgeld doen.

Als er een Ministerie van ICT zou zijn geweest, zoals bijvoorbeeld het Ministerie van Landbouw, dan zouden we ook via enorme subsidies een verliesgevende bedrijfstak en bijbehorende banen in eigen land kunnen houden. Ik las ergens dat van alle europese subsidies alle koeien in Europa de wereld rond kunnen vliegen: Business Class!
Helaas zitten wij in een 'normale' bedrijfstak, dat luistert naar de wetten van een globale economie.

Zitten we op te wachten al deze uitbesteding laten we het liever in ons eigen land houden, werkgelegenheid is al triest genoeg nu

Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×