Copaco Nederland heeft in samenwerking met HP een nieuw sales en marketing concept ontwikkeld: IT Business Points. Deze bestaat uit een centrale webwinkel en lokale webwinkels van deelnemende wederverkopers.
Na een testfase, die 1 augustus 2003 is gestart, zijn de centrale IT Business Points webwinkel en de ‘lokale’ IT Business Point winkels van de deelnemende wederverkopers officieel live. De ‘dealers’ kunnen met IT Business Points in het mkb-segment additionele omzet, leads en naamsbekendheid realiseren.
Het concept biedt de deelnemers, leads en orders vanuit een centrale webwinkel (http://www.it-businesspoints.nl) die door Copaco Nederland wordt verzorgd. Van daaruit wordt de bezoeker op de website doorgelinkt naar de webwinkel van de dealer. Deze is identiek aan de centrale webwinkel, maar met vermelding van eigen logo, eigen prijzen, bedrijfsprofiel en de voorwaarden die de wederverkoper hanteert. Om de verkopen nog meer te stimuleren, wordt er geadverteerd in mkb-vakbladen, op websites en zoekmachines. Ook wordt wekelijks een HP actie e-mail naar duizenden klanten en prospects van de wederverkopers gestuurd.
Een dergelijke vorm van meeliften van resellers -op de e-business store van een ICT distributeur- is reeds geruime tijd operationeel bij ETC Best’Ware. De Partner’Store is al meer dan een jaar in gebruik.
Het concept is derhalve niet origineel of vernieuwend.
Daarnaast is de beperking tot alleen HP producten dubieus. Immers, in de praktijk blijkt een project zelden single brand te zijn. Bijvoorbeeld software, networking, randapparatuur en pheripherals. De mailshots aan klanten en prospects worden zelden gewaardeerd……