Managed hosting door True

Getronics bewijst zichzelf diensten

 

Consolidatie en ip-telefonie zijn de steekwoorden in het betoog van Jean-Paul Adans, cio van Getronics. De onderneming voert versneld plannen uit om intern de automatisering te moderniseren.

Neerlands automatiseringstrots is door een diep dal gegaan. In een recent artikel inNRC-Handelsblad vertelt de huidig vice-voorzitter Klaas Wagenaar welk pad is afgelegd om de weg naar boven te hernemen. Verscholen tussen financiële constructies, overleg met commissarissen en klanten, verkoop van de - oneerbiedig gezegd - loonstrokentak', staat het zinnetje: "Verder zijn de it-systemen verbeterd. 'Wat we altijd al doen bij onze klanten, was bij de eigen organisatie verzuimd', stelt Wagenaar zuur vast".
 
Aan de kersverse cio Jean-Paul Adans, voor april van dit jaar nog senior vice president marketing bij Getronics, de taak handen en voeten te geven aan die uitspraak. Hij wil niet zo ver gaan zijn onderneming te vergelijken met de kinderen van de schoenmaker die altijd op klompen lopen. Wel erkent hij dat de modernisering van het eigen informatie- en communicatietechnologieplatform nu 'agressiever dan gebruikelijk wordt uitgevoerd'.
 
Serverconsolidatie is een troef. "Wereldwijd hebben wij twaalfhonderd servers in de productie. In mei hebben we een programma gestart om dat aantal dit jaar met tien procent terug te brengen en volgend jaar nog eens met twintig procent. Op dit moment draaien tal van bladeservers in het lab om te beoordelen hoe we die gaan inzetten. Het aantal mailservers hebben we teruggebracht van honderdtwintig naar zeventig. We draaien nu nog op Exchange 2000. Volgend jaar nemen we Exchange 2003 in gebruik en dan gaan we het aantal mailservers nog eens halveren."
 
De kostenbesparing, zo vertelt hij, zit hem niet zozeer in lagere licentie- en hardwarekosten, want dat is eenmalig. "Vooral verlaging van de bijkomende kosten, bijvoorbeeld door minder ruimtebeslag en onderhoud, is interessant."
Wat tevens meespeelt, is wat Adans noemt 'de showcase': laten zien aan klanten dat je zelf ook gebruikt wat je hun aanbeveelt. "Eat your own dogfood", aldus de cio.
 
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 12 september 2003.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/248769). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×