Managed hosting door True

Zware reorganisatie bij EDS Nederland

 

Bij EDS in Nederland verdwijnen 200 tot 300 banen. Dat is zo'n 10 tot 15 procent van het totaal aantal werknemers (2068). Op 1 januari 2004 begint de herstructurering.

Volgens algemeen directeur EDS Nederland Coks Stoffer hoort de reorganisatie bij een wereldwijde operatie, waarbij EDS zijn dienstenaanbod op een gestandaardiseerde manier wil organiseren. De automatiseerder richt expertisecentra op waarin het taken en functies bundelt. Deze centra worden vervolgens verdeeld over de landen waar EDS actief is.
 
Zo verliest de Nederlandse vestiging de monitortaken, die naar Spanje worden overgeheveld. Tevens vindt er binnen de mainframe-omgeving een consolidatie plaats. Stoffer zegt overigens dat het rekencentrum in Spijkenisse niet dicht gaat. Hij meldt verder dat in Nederland expertisecentra komen op het gebied van gedistribueerde systemen (met name Windows NT), het AS/400-platform en lan-beheer.
 
Met de reorganisatie tracht EDS de kosten te verlagen en de beschikbare kennis beter te benutten. "Klanten begrijpen dat we door het creëeren van volume en het herinzetten van expertise op de kosten kunnen besparen. Het maakt hen niet meer uit of een systeem in eigen land of elders wordt bewaakt, zolang ze maar kunnen inhaken op internationale kennis en ervaring", aldus Stoffer.
 
De vakbonden reageren teleurgesteld. "Wij hadden gehoopt dat het ABN Amro-contract EDS in Nederland zou behoeden voor een verdere afslanking", zegt Jan Paul Veenhuizen, bestuurder bij FNV Bondgenoten. Hij noemt het schrijnend dat zelfs overgenomen ABN Amro-medewerkers door de operatie getroffen kunnen worden.
 
EDS overlegt nog met de ondernemingsraad en bonden over hoe de organisatiewijziging het beste zijn beslag kan krijgen. Ook zal er een sociaal plan worden opgesteld. Naar verwachting zal de sanering in de loop van 2004 worden afgerond.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/248653). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Ach, dit is alweer de zoveelste reorganisatie bij EDS. Acht managers in zeven jaar tijd is geen uitzondering, maar regel. Afspraken die je vandaag maakt met je huidige manager, zijn morgen in rook opgegaan bij de komst van je nieuwe. En iedereen kan tot manager worden gebombardeerd. Er zijn vast wel uitzonderingen, maar EDS behandelt in het algemeen vertrekkende mensen bij gedwongen ontslag wel goed. Ik hoor wel ergere verhalen bij andere bedrijven.

De ABN AMRO-medewerkers kunnen binnen 1 maand na kennisgeving van het ontslag, terugkeren naar de bank, met behoud van dienstjaren. Als er werk is, is er geen probleem. Is er geen werk, dan wordt er voor hen bemiddeld en ontvangen zij maximaal nog 18 maanden hun salaris. Daarna ontvangen zij 0,75% van de kantonrechtersformule. Het zal mij niets verbazen als er beter voor hen wordt gezorgd dan voor de overige EDS-medewerkers!

Probleem lijkt me duidelijk. EDS heeft in Nederland kennelijk maar 1 klant. Toevallig is het wel DE Bank. Zit ie lekker heren?

Wat een hoop frustraties hier,
Laten we wel wezen. Tuurlijk kun je spreken van mismanagement als er te veel mensen op de bank zitten en niet bij "de bank" (figuurlijk). Het is denk ik alleen niet volledig bij EDS neer te leggen. Het gaat momenteel economisch slechter dan voorheen klanten besparen op hun IT beleid, laten alle rommel die er staat, staan en hopen er het beste van. IT-bedrijven ontslaan hun personeel dat op de bank zit om eventuele financiele schade te beperken. Bovendien is en blijft EDS een amerikaans bedrijf en is er niet om de nederlandse bank te spekken, maar om simpelweg de vraag naar IT-personeel in te vullen en daarmee geld te kunnen innen bij grote bedrijven. Niet veel anders dan het doel van nederlandse bedrijven in het buitenland die doen dat net zo goed en deden dat al in de tijd van de nederlandse kolonien. Halen wat er te halen valt.
Wat onze ABN-ers betreft; Het is ronduit bekent dat de meeste personeelsleden van EDS zijn binnengekomen door overnames van andere bedrijven. Het ging slecht met de ABN/AMRO dus was de overname waarschijnlijk goedkoop net als bij tientallen andere bedrijven die overgenomen zijn. Het voordeel is dat je meer kans hebt dat je voorlopig aan het werk kunt blijven het nadeel is dat er na overnames van tientallen bedrijven te veel mensen van een bepaald caliber zitten, wat moet je bijvoorbeeld met 10 accountants als het werk door 3 accountants gedaan kan worden, ik noem maar wat. Heel sneu allemaal maar op enig moment ontkom je met een dergelijke tactiek niet aan een reorganisatie.
Vervelend maar waar, de nederlandse overheid doet niks anders, ABN/AMRO ook niet. Voor velen was het een uitstel van executie en waren ze bij "De Bank" op straat gezet waren zij waarschijnlijk "De Boosdoeners"
Suc6 all

Ik ben het eens met Carel. De ware schuldigen zijn diegenen die jou verkwanseld hebben aan EDS. Ongewild medeschuldig zijn de vakbonden omdat binnen de IT weinig mensen lid zijn. Een vuist kunnen ze niet maken en het vakbondskader dat toevallig ook overgekomen is uit overnames zijn bang en uitgeblust. Van hen hoef je niets te verwachten. Ik heb leeuwen van vakbondsmensen zien veranderen in ''makke'' EDS-lammeren omdat ze niet te boek willen staan als ''lastig''. En dan hierbij opgeteld de EDS-taktiek van snel wisselende managers. Dit maakt een goed en continu overleg en kontakt met het bedrijf vrijwel onmogelijk. Vandaag is ie er en morgen kan hij alweer op een andere lokatie te werk gesteld zijn. Mijn indruk is dat dit een bewuste EDS-taktiek is.
Reorganisatie: 5 jaar geleden is het mij ook overkomen. Nu, na 5 jaar, kan ik alleen maar vaststellen dat EDS als laatste werkgever het beste is geweest, wat mij kon overkomen. Geen emotionele en financiele ellende meer, ik hoef er niet meer heen en vooral ..ze hebben mij niet nodig en hebben dit ook nooit gehad. Geen gekleurde zeepbellen meer want wat zijn ze goed met hun stellingen, zoals o.a. Als EDS geen nieuwe klanten meer zou binnenhalen dan kan men het huidige personeelsbestand nog 10 jaar aan het werk houden..... m.a.w. maak je geen zorgen???? De werkelijkheid ligt bij de aandeelhouders; als die maar tevreden zijn en gehouden kunnen worden. Voor die mensen die met de reorganisatie te maken krijgen het volgende: Sla de handen ineen en ga tesamen de onderhandeling over afvloeiing in. EDS laat zelf zien dat er voldoende geld is, want slecht draaien ze niet... en waarom zouden ze daarover de onwaarheid spreken, nietw aar?

het is vervelend voor iedereen deze situatie. Ik denk ook dat de ABN mansen niet zo dienen te spuien op EDS , want denk hierbij dat als ze niet waren overgenomen door EDS, het misschien het ontslag al veel eerder was gekomen. ABN is al jaren bezig met reorganiseren.
Verder is het inderdaad zo dat het natuurlijk gek is dat een D Brown iets van 40 miljoen oprot premie krijgt....dat geld kun je beter in je bedrijf steken.
Al met al lastige tijden, maar goed naar slechte tijden komen ook altijd weer goede tijden

Brave schaapjes naar de slachtbank die elkaar naar voren duwen om zelf maar niet te hoeven..en de herder die ze erheen heeft gestuurd..(ene Dirk Bruin in de US) die is al lang verkast met 35 miljoen oprotpremie "action, urgency, excellence, cash in"..
Vraag me af hoe de overheid accoord kan gaan met het ontslag van zoveel mensen terwijl EDS gewoon vette winst draait..beetje minder als vorig jaar dat is alles.
Ach ja..sommige dingen veranderen nooit.
Mooi zinnetje in het financiele verslag van EDS "Kosten voor reorganisatie aan de top"..die kosten zijn hoog genoeg om nog 5 jaar lang alle mensen in dienst te houden en over 5 jaar is de economie beter, draait EDS beter en kunnen ze weer een CEO gaan roemen die de mazzel heeft gehad om in een economisch betere tijd aan het roer te staan. Mischien kunnen de mensen die er nu uitgaan dan wel weer in dienst komen.
Wel leuk om te lezen hoe de EX-ABN'ers en de "echte" EDS'ers elkaar nu al bijna de hersens inslaan..hebben ze bij EDS wel eens gehoord van samen staan we sterk ? oh nee het is natuurlijk "ik moet mijn baantje houden" benieuwd hoeveel mensen nu al scheef naar een collega kijken van "ik ben beter dan hij".

Ik wil even reageren op de reaktie van Karel dd 11 September. Ben het ermee eens dat ex-ABN AMRO mensen niet gelukkig zijn met de outsourcing deal maar de reaktie van vastgeroeste 40'ers en kennis welke niet zou aansluiten bij de behoefte van EDS is ronduit niet waar. Karel zal ongetwijfeld een geniale IT persoon zijn maar de kennis van zaken en van mensen is ver te zoeken. Het is niet te hopen dat Karel ooit een vastgeroeste 40'er wordt maar altijd een jonge hond zal blijfen. Dan zal EDS veel plezier aan deze medewerker beleven.

Iedereen heeft gelijk !
Wat maakt het nu eigenlijk uit wie er exact gelijk heeft,
ik ben er niet beter van geworden en zal het ook niet worden
gezien de huidige gang van zaken met de ex-aab'ers die naar eds zijn gegaan
en de oud collega's van ons die ook klappen hebben gekregen en straks in compas terecht komen.
komen wij als ex aab'ers evt daarook weer in terecht.dus binnen 1 jaar van abn naar eds en weer terug.
En voor de "echte eds'ers" maar wie zijn dat aangezien 80% ook net als ons zo is binnengekomen,die zijn
de dupe weer van iedere nieuwe grote overname zolang eds zijn zaken intern niet beter organiseerd.
ps mocht ik geluk hebben bij deze ronde dan geldt voor mij en alle overgebleven ex aab'ers ook het bovenstaande wat geldt voor de "echte eds'ers". Iedereen tevreden nu !
Niemand wint alleen de aandeelhouders misschien.

En ook Karel heeft ongelijk...
De ex-abnamro medewerkers hebben er inderdaad niet om gevraagd om EDS-er te worden, dus je kan ook niet verwachten dat zij zich al EDS-er voelen.
Ik weet niet of hij bekend is met het feit dat je bij een klant werkzaam gesteld bent, want zo moet je de ex-abnamro medewerker beschouwen die nu EDS is, maar als je bij een klant werkzaam bent is het normaal dat je telefoon opneemt met 'goedemorgen, ABN-Amro, met xxx' of welk ander bedrijf dan ook.
Dit heeft niets te maken met het wel of geen EDS-er voelen , maar met de richtlijnen van de klant.
Een buitenstaand die denkt dat hij ABNAmro gebeld heeft, vervolgens iemand aan de telefoon krijgt die zegt' EDS, met xxx' denkt allicht dat hij verkeerd verbonden is.

Management heeft nog nooit zo goed gepresteerd, je ziet toch die tevreden koppen als ze elkaar weer de Coen prijs geven, even tien miljoen krijgen als je faalt, ik hoop dat heel veel mensen een bepaalde supermarkt gaan boycotten.
Die meneer van de ABN keek laatst ook heel tevreden, hij was gewelding trots op zijn prestaties.

Ik snap niet wat een internet applicatie van de ABNAMRO met de ontslag ronde bij EDS te maken heeft, maar dit terzijde, waar het mij omgaat is dat de werkvloer de rekening mag gaan betalen van een falend hoger management en een ingeslapen sales organisatie.
1. Ten tijde van de contract besprekingen zaten er al mensen bij EDS op de bank, een sales organisatie die dan een groot account binnen haalt weet welke kennis op de bank zit en behoord hier rekenig mee te houden.
Hierdoor zou het rendement van EDS verbeterd worden. ( minder mensen op de bank = meer inkomen )
2. De sales organisatie stemt toe in een clausule in het ABNAMRO contract dat het technische onderhoud naar een laag lonen land ( India ) gaat en hierdoor werd de aanwas van toekomstige BANK-zitters gegarandeerd!!!
3. De sales organisatie is er niet in geslaagd diverse contracten te verlengen en/of nieuwe accounts binnen te slepen die het percentage bankzitters zou kunnen verlagen.
4. Het hoger management heeft bij al deze gebeurtenisen lekker zitten slapen.

Is inderdaad van de ene reorganisatie in de ander. Eerst Zonder Omwegen waarbij vele duizenden mensen de bank verlieten, en daarna binnen de kortste tijd een paar honderd man naar EDS en nu ook weer bij EDS een reorganisatie :-( Ja de Bank is de Bank helaas niet meer sinds meneer Groenink de baas is want meneer Groenink is alleen maar geinteresseerd in de aandeelshouderswaarde en niet meer in zijn medewerkers en klanten. Los hiervan staat natuurlijk wel dat een AANTAL kantoren overbodig waren geworden door o.a het mooie produkt Internet Bankieren

En ook Peter heeft ongelijk.
De ex ABN AMRO medewerkers werken zowel bij GOSD als bij solution centres. Zij hebben NIET gevraagd om EDS'r te worden. Nu zijn die ex ABN AMRO medewerkers zeer verheugd met de deal tussen ABN AMRO en EDS (NOT).
1 Een directe achteruitgang in arbeidsvoorwaarden
2 Na een half jaar direct de volgende reorganisatie in
3 60% (binnen 1 jaar, daarna fase twee en drie) van de IT werkzaamheden worden naar India overgeplaatst, waardoor ook wij 'boventallig' worden
4 en last but not leats, EDS weet zelf niet wat ze met deze medewerkers gaan doen.
Peter, jouw probleem is duidelijk. Alleen daar kunnen de ex ABN AMRO medewerkers niets aan doen. Management EDS is daar verantwoordelijk voor. Ook is het voor ons lastig om EDS'r te worden als hier nagenoeg geen EDS van voor 1 maart rondlopen (en die ons blijbaar niet als volwaardig EDS'r zien ook).

Peter heeft ongelijk.
Er verdwijnen er 110 bij GOSD (waar ex-abnamro personeel onder valt) en 250 bij solution centre.
Over abn-amro is niks gezegd, alleen dat hij 'zero impact' niet kon uitsluiten.
Door last-in first-out wordt al het jonge talent, de linux kenners en enthousiaste harde werkers nu bedreigd, terwijl vastgeroeste 40'ers die al 20 jaar bij 'de bank' zaten gewoon kunnen blijven zitten, zelfs al sluit hun kennis nauwelijks aan op wat EDS nodig heeft.
Het is een kwalijke zaak dat het instromen van 600 ex-abn amro mensen als gevolg heeft dat de 'echte' eds'ers weg moeten. Iedereen weet dat de meeste ex-abn amro mensen negatief zijn over EDS, de telefoon nog steeds aannemen met 'ABN-Amro, met xxx' en alleen blijven zitten zodat ze over 2 jaar terug kunnen naar hun bank.

En ik heb wel een vermoeden waardoor dit veroorzaakt word ....
Helaas maar waar ...

Het probleem van EDS is dan ook dat bij iedere outsource-deal het niet de slechtsten zijn die eieren voor hun geld kiezen.
Wat EDS sussesvolle deals noemt bestaat enkel en alleen uit het insourcen van een IT-afdeling. Een paar jaar later staat EDS aan de zijlijn en gaat de klant met andere leveranciers in zee of besluit zelfs weer te insourcen (!!)

Bij EDS is het altijd van hetzelfde.
Ik werk Mechelen en daar is het al niet veel beter. De helpdesk is hier al voor een groot deel verdwenen naar het buitenland.... De schuld van de regering hoor je dan?! Te hoge lasten enz. Tegen het eind van het jaar gaat De Lan support voor EDS intern volledig verdwijnen in Mechelen. Dat betekend dat 45000 mensen die vroeger support kregen in 7 verschillende talen nu enkel nog zullen kunnen kiezen uit 2 talen.... Besparingen noemen ze dat, maar ik noem dat goed gek!

Ha,
Drie jaar geleden was het hetzelfde geintje. Ik ben toen de laan uitgestuurd vanwege reorganisaties. Er verdwenen toen zo'n 1500 man, en ruim 4500 wereldweid.
Ik vraag me af waar EDS mee bezig is. Zo gaat het uiteraard niet echt de goede kant op :D

Is het wel eens anders geweest....
EDS neemt een groot bedrijf INCLUSIEF medewerkers over, vervolgens is er een overschot aan personeel en dan worden de 'vaste' EDS medewerkers ontslagen!
Dit spelletje wordt al jaren gespeeld en niemand die er iets aan doet.

Het is spijtig dat constructies zoals EDS die maakt met grote bedrijven nog steeds ongestraft kunnen plaatsvinden. 10 jaar geleden, toek ik nog werkzaam was bij EDS, ging het niet anders. Door alle outsourcing deals zit er een hoop vet bij EDS en daar worden de werknemers van overgenomen IT-centra altijd de dupe van. EDS wint zijn deals niet door goed rentmeesterschap maar door het "kopen" van contracten. De juridische afdeling van EDS zal inmiddels wel in omvang sterk zijn gegroeid.

De groep die hier het meest de dupe van is,is de groep van niet it-specialisten
die via de abn amro overgegaan zijn naar eds en daarbij al de meeste moeite hadden
om niet na 3/4 maanden al verwijderd te worden.Gelukkig was deze groep waar eds
duidelijk mee in ze mag zit toen nog beschermd door de onderlingen afspraken tussen allepartijen
mbt terugkeergarantie maar nu zullen hier ook de klappen gaan vallen.
De medegedeelde aantallen zijn dat 40-45 medewerkers van oud abn amro medewerkers worden
ontslagen en in totaal bij eds zouden dat er 110 zijn.

Dat de ABN-AMRO deal EDS had moeten redden lijkt me sterk, aangezien de ABN-AMRO contractueel vast had laten leggen dat de maintenance van de AS/400 applicaties voor de buitenlandse kantoren overgebracht moesten worden naar een "Best-shore" land. Deze best-shore activiteit zorgt er alleen maar voor dat er een behoorlijke hoeveelheid werk in Nederland verdwijnt terwijl er wel een behoorlijke club ex-ABNers bij gekomen is.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×