Managed hosting door True

Ict'ers hebben weinig vertrouwen in toekomst

 

De helft van de ervaren ict'ers ziet geen toekomst in de ict-branch. Met ict-studenten is het niet veel beter gesteld.

Zowel ict-studenten als ervaren ict'ers houden het voor gezien met de branche. De helft van de ervaren automatiseerders overweegt om de branche de rug toe te keren. Van de studenten denkt 48 procent erover om de verworven kennis niet ten gelde te maken. Dit laatste is het een verdubbeling van de meting in 2002. Dit blijkt uit de 'Imago Blauwdruk ICT Arbeidsmarkt 2003' van onderzoeksbureau Blauw Research
 
Het beeld dat ict-studenten en -professionals hebben van de branche is het afgelopen jaar duidelijk verslechterd. Het rapportcijfer dat de zij de branche toekennen is gedaald van een 6,8 in 2002 tot een 6,25 in 2003. De helft van beide groepen vindt de huidige economische ontwikkelingen schadelijk voor het imago van de branche en denkt dat het arbeidsklimaat verder verslechtert.
 
Ondanks dit weinig hoopgevende beeld oriënteren de ervaren ict'ers zich meer dan voorheen op de arbeidsmarkt. De vrees voor het verlies van werkgelegenheid lijkt ertoe te leiden dat zij andere werkgevers uit de branche met aandacht volgen. Studenten en ervaren ict'ers die de branche voor gezien willen houden prefereren een baan bij een overheidsinstelling.
 
De bekendheid van de ict-werkgevers is, mede door het toegenomen oriëntatiegedrag, bij de professionals toegenomen. Een andere oorzaak voor de stijging in bekendheid is de herhaaldelijk negatieve (financiële) berichtgeving in de media van de laatste maanden.
 
Studenten verliezen daarentegen zichtbaar interesse voor de branche. In 2002 noemden de studenten nog gemiddeld 7,1 mogelijke ict-werkgevers. Dit jaar zijn dat er nog 6,5.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/248217). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

De zeepbel waar Roberts het over heeft is niet meer deze is inderddad gelukkig wel doorgeprikt, hoe fijn bepaalde bedrijven hier ook van hebben kunnen profiteren(denk hierbij aan firma's als Getronics, CMG, etc.) . Helaas voor de mensen die hebben gekozen voor een carriere bij een van deze bedrijven en nu op straat staan. Hoe pijnlijk ook(ook voor mij persoonlijk) is het geen slechte zaak dat bedrijven uit de IT consultancy eens nadenken over hun toegevoegde waarde, net als ieder individu (binnen de IT branche). De IT branche is volwassen aan het worden, er wordt nu nagedacht of iets wel de moeite waard is om te automiseren. Automatiseren moet geen doel op zich zijn, maar een middel tbv efficiency, kostenbesparingen, etc.
Ik ben het eens met Terry en zijn collega's teveel mensen hebben uit gemak, veiligheid gekozen voor de IT sector. Dit bleek een van de grootste misverstanden te zijn, wees gewaarschuwd. De IT branche is bijzonder risicovol door oa de grote afhankelijkheid van projecten. Derhalve zijn de "hoge" salarissen die worden betaald uiteindelijk toch geen overbodige luxe. Je bent als IT-er altijd een van de eerste personen waarop bezuinigd zal worden, mensen met beheer taken daar buiten gelaten, of niet?
Kies daarom niet voor het gemak en de veiligheid bij IT, maar omdat je het gewoon enorm leuk vind om Projectmanager, ontwikkelaar, beheerder, helpdesk medewerker, etc te zijn. Doe dit met volle overtuiging en geniet ervan want het is een te gekke sector om in te werken, maar het is niet alleen maar pret net als in ieder andere sector.

I respectfully agree and disagree with my friends here...
Why did IT fail us?
Well IT didn't , people did. Look around you, how many of managers are capable of taking over the jobs of all the IT professionals who they so nonchalantly fire in great numbers. I'd say not many.
I agree pretty much with Nathan. Invest but do the right investment. Courses, workshops are all available. Employers don't take the initiative of sending their employees to these workshops and then expect them to do wonders. Yeah sure....
This is a cleansing period, people who're bullshi**ing are getting a taste of the raw deal. You can either do your job or you can't. If you can't! Then take a serious look at your aptitude and choose for another profession.
And that's exactly is happening at schools, those who really know what they want are choosing for the IT education and the rest computer boys(playstation et al) are backing out...
SO get real, and start proving your point(whatever your line of profession may be). How often you hear from those so called IT pro's ..
"ah, daar bemoie ik niet me",
" ik weet het niet",
"het ligt niet aan mijn, waarschijnlijk een applicatie fout"
"het is een bug"
List is endless, when an IT guy starts to talk like this, he should think of taking a career in politics, there you can bullsh*t.
Cheers...

IT is gebureaucratiseerd. Er wordt veel te veel overleg gepleegd in plaats van gewerkt. Dat kost klauwen vol met geld waar maar zeer weinig tegenover staat. Bedrijven moeten de overhead rond hun IT-processen maar eens goed analyseren. Dan kan er weer geinvesteerd worden in de professionals ip.v. in de ene directeur na de andere manager na de andere projectleider.

Natuurlijk zijn er sectoren waarbinnen ICT een onmisbare plaats heeft ingenomen, maar jullie zullen het otch met mij eens moeten zijn dat het gros van de projecten vroeger niet echt doordacht en niet echt noodzakelijk was. Vaak is er onder het mom van 'de concurrent doet iets met ICT dus ik ook' een sloot geld over de balk gesmeten. Deze projecten werden vaak ook niet echt goed uitgevoerd aangezien de meeste 'professionals' van de grote ICT bedrijven omgeschoolde biologen of pianoleraren waren dus was uiteindelijk de klant z'n geld kwijt en had uiteindelijk nog niets dat werkte...
Dit soort projecten zijn nu verdwenen en dan hou je over wat echt noodzakelijk is of wat de klant echt geld oplevert... en dat is niet zo veel meer zoals de meesten wel zullen ervaren. Ik denk dat die gekte ook niet echt meer terugkomt (bedrijven zijn nu eens goed aan het kijken wat ze met hun geld doen en zullen niet zo snel meer zomaar aan een project beginnen ook als het straks weer beter gaat) dus ik denk dat alle mislukte biologen en pianoleraren er goed aan zouden doen om terug te gaan naar hun oorspronkelijke werkgebied zodat de echte professionals straks weer een gezonde boterham kunnen verdienen...

Lache zeg. Haal ICT weg en het hele productieproces voor eten en drinken ligt dan ook direct op z'n gat. Dan gaat de helft van de bevolking dood, omdat het eten dat dan WEL kan worden geproduceerd zo gigantisch duur is geworden door een enorme schaarste. Maar ja, dan zijn we natuurlijk wel direct van het overbevolkingsprobleem af. Het reizen naar andere landen (zowel voor commercie als hulpverlening) wordt natuurlijk ook een stuk moeilijker.
Misschien toch iets meer dan een luxe-artikel, niet?
ICT is niet alleen een pc-kneus achter een beeldschermpje hoor.

Dat het slecht gaat is al lange tijd merkbaar. De enorme HYPE in E-buisiness die zo'n jaar of vier geleden menig mens de indruk gaf dat ICT het nieuwe beloofde land was, waar alles mogelijk was (en zou worden), en de nog steeds snel vooruitlopende technologische ontwikkelingen, hebben een ondermijnend effect gehad. Dat merken we nu dus. Als je toen het woord " Windows " kon spellen, dan werd je al aangenomen. Er is in de toen extreem escalerende concurentieslag en de race naar de haastig gecreerde zgn.top nauwelijks stilgestaan bij het ontwikkelen van een gezond en solide fundament. ( ik moet daarbij denken aan de chaotische toestanden die plaatsvonden in de VS tijdens de 19e eeuw, toen in dat land goud en olie werden ontdekt ). De brokken die in de beginjaren zijn gemaakt door o.a. ondeskundigheid, te snel en onverantwoord handelen en vaak ook gebrekkige expertise hebben zeker bijgedragen aan de situatie zoals die nu is. Met alle respect, maar ik ben het niet helemaal eens met ' Roberts' die stellig verklaart dat ICT geen levensnoodzakelijk waardegoed is. Het tegendeel is zelfs waar; zonder ICT kunnen we niet eens verder leven. Het is al zo geintergeerd in onze samenleving, dat een land niet zou kunnen functioneren als plots enkele cruciale systemen weg zouden vallen. ICT is niet meer weg te denken, het wordt alleen steeds meer een normale sector zoals anderen. Het vereist professionaliteit en verantwoording. Je zou kunnen zeggen dat de branche nu aan het einde van zijn pubertijd is, en zich klaarmaakt om als een volwassene verder te leven. De ICT heeft mijn hart destijds veroverd, het is en blijft een boeiend en fascinerend fenomeen, met nog zoveel verrassingen voor ons aalen in petto. Als we nu allen meegroeien met die volwassenheid, en ons dusdanig toewijden, dan voorzie ik dat de slechte tijden eerder voorbij zullen zijn dan we allemaal denken. Dat is helemaal niet zo moeilijk hoor, we kunnen het allemaal, en ik heb daar het volste vertrouwen in !!! Jullie toch ook ?

Kan iemand meer licht werpen op het volgende?; Momenteel is het laagconjunctuur en gaat het in vrijwel alle sectoren beroerd. Hoe reeel is het om te denken dat, als de economie weer aantrekt over een x aantal jaar, de ICT ook weer groei gaat vertonen? Het is waar dat om kosten te besparen, er veel ICT beheer en ontwikkeling word geoutsourced naar goedkope landen, maar naar mijn idee is het grootste probleem waarom er weinig werk is het feit dat er niet meer word geinvesteerd in nieuwe projecten. Net als in andere sectoren.

Beste Roberts, Ik ga wat kantoorautomatisering betreft een heel eind met je mee.
Echter onwetend als je bent besef je niet dat ICT in een snelle en grote samenleving als de onze onmisbaar is.
Ik weet niet of je:
* wel eens in de file staat
* wel eens in een auto zit
* wel eens op een grote luchthaven komt om vervolgens in een vleigtuig te stappen
* wel eens op IC in een ziekenhuis geweest bent.
Tsja need I say more.

ICT is een zeepbel, mooi maar oh zo fragiel. ICT is geen levensnoodzakelijk goed zoals eten en drinken, maar eerder een soort luxeartikel, iets dat noden creëert om zichzelf in leven te houden om zijn bestaan te verrechtvaardigen.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×