Managed hosting door True

Breedbandsurfen wint snel terrein

 

Eind 2002 surften wereldwijd zo'n 62 miljoen mensen via een breedbandverbinding. Dat is een stijging met 72 procent in vergelijking met het jaar voordien. Zuid Korea voert de lijst aan.

Dat blijkt uit een nieuw rapport van de Internationale Telecomunicatie-Unie (ITU), een organisatie van de Verenigde Naties. De pijlsnelle groei van het aantal breedbandsurfers wordt vooral gedreven door de stijgende interesse van de thuisgebruiker.
 
Volgens de ITU willen veel gebruikers een snellere verbinding om online spelletjes te spelen en muziek of video te downloaden. Ook het delen van bestanden (file sharing) en de toegang tot informatie verloopt veel sneller en efficiënter via breedband dan via een inbelverbinding. In veel landen heeft de stijgende concurrentie tussen de breedbandaanbieders ook gezorgd voor lagere prijzen, zodat de consument nog gemakkelijker over de streep wordt gehaald.
 
Op wereldvlak telt Zuid-Korea het grootste aantal breedbandgebruikers in verhouding tot het aantal inwoners. Maar liefst 21 procent van de Zuid-Koreanen surft via een breedbandverbinding (kabel of adsl). Hongkong staat op de tweede plaats, met 15 procent snelle surfers. De derde plaats is voor Canada, waar ruim 11 procent van de bevolking over breedbandinternet beschikt. Opvallend is dat Japan en de Verenigde Staten pas op de tiende en elfde plaats staan. In Europa surfen vooral de Denen (8,6 procent) via een snel internetverbinding.
 
"Ten tijde van de dotcom-boom verwachtte iedereen dat het internet een enorme markt zou creëren voor e-commerce, on-demand content en online toepassingen", zegt Tim Kelly, beleidsverantwoordelijke bij de ITU. "Door breedband kunnen we die verwachting geleidelijk waarmaken, aangezien het de snelheid en het platform biedt die nodig zijn voor de ontwikkeling van content-diensten. Met andere woorden: de realiteit beantwoordt stilaan de hype."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/245761). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×