Managed hosting door True

Ict in eigen beheer kost zeeën aan tijd

 

Een ict- infrastructuur in eigen beheer houden kost een bedrijf heel wat meer tijd dan het vaak beseft, meldt een studie van Cumulus Research Partners.

Het Britse analistenbureau Cumulus Research Partners heeft uitgerekend dat een gemiddeld groot bedrijf jaarlijks ongeveer 1500 arbeidsuren verspilt door het onderschatten van de benodigde tijd, uitrusting, dienstenbeheer en planning om een ict-infrastructuur in eigen beheer te houden.
 
Scott Smith, partner bij Cumulus, benadrukt dat ict-managers blijkbaar nog steeds niet beseffen hoezeer de rest van het bedrijf en zijn werking betrokken zijn bij en de invloed ondergaan van problemen met de ict-infrastructuur. "Er wordt vaak geen rekening mee gehouden dat ook 'niet-ict tijd' wordt opgesoupeerd, want ict-beslissingen neem je niet in een vacuum."
 
Het is dan ook niet verrassend dat de opdrachtgever van de studie, het outsourcing-bedrijf Psinet UK, bij monde van algemeen directeur Stephen Scott stelt dat "vijf a zes jaar geleden ict-uitbesteding nog niet zo betrouwbaar was, maar nu kan je je niet meer veroorloven aan in-besteding te doen. Het komt erop neer dat een bedrijf moet uitmaken wat zijn echte 'kernactiviteit' is en welk risico men loopt als men dat aan derden overdraagt. Hier moet worden gestreefd naar een evenwicht."
 
Richard Jarvis, de Europese cio van het mediabedrijf Diversified Agency Services, wijst daarnaast wel op de emotionele factoren die een belangrijke rol blijven spelen in beslissingen over outsourcing. "In kleine en middelgrote bedrijven lopen de emoties nog hoog op en doet de hogere bedrijfsleiding bijzonder nerveus over wat ze bereid zijn te laten gaan."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/244905). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Wat betreft de onafhankelijkheid van het betreffende onderzoek het volgende: Als onderdeel van het onderzoek heeft PSINet Europe een rekenmodel laten ontwikkelen, waarmee de resultaten van het onderzoek kunnen worden gestaafd. Iedere organisatie kan hiermee zelf de impact berekenen van de verborgen kosten van insourcing. Ook kunnen organisaties hiermee specifieke calculaties maken die betrekking hebben op hun eigen situatie. Daarnaast zijn bij dit onderzoek klanten, prospects en concurrenten betrokken. Deze praktijkresulaten ondersteunen de bevindingen van het rapport.

Wat er in dit onderzoek gezegd wordt is niet onjuist maar ik ben het met jullie eens dat er meer dan genoeg onzin en eenzijdigheid is in het gebied van ICT onderzoek. De waarde van goed geinformeerd te worden... daar gaat alles om. Waar krijg je je informatie vandaan? Tja, this is the world we live in.

Met de opmerkingen van 'Manfred Suttorp' ben ik volkomen mee eens!
Wat is de IcT-Markt toch een rare: Eerst bedenkt een leverancier een oplossing, zet het met veel moeite en bombarie op de markt en vervolgens worden er talloze onderzoeken verricht om de oplossing te legitimeren ofwel te bagateliseren. De klant heeft in deze vaak het nakijken omdat deze nauwelijks invloed heeft op het oordeel van desbetrefende oplossing. Pas na het geloven in een oplossing, de aanschaf daarvan en de implementatie in de werkelijkheid van de organisatie van de klant vertoont de oplossing van de leverancier zijn werkelijke aard. Ik geloof eerder in referentie-onderzoeken dan martktvorsers allemaal te vertellen hebben!!!

Ik zou zo graag eens een onderzoek zien van een echt onafhankelijk instituut. Het is op zijn minst opvallend te noemen dat de uitkomst van een onderzoek vaak precies in het straatje past van de opdrachtgever.
Komt dat omdat uitkomsten die niet van pas komen worden stil gehouden, terwijl uitkomsten die van pas komen breed worden uitgemeten? Of is de conclusie voordat het onderzoek begint al bekend?
Zo lang de opdrachtgever van een onderzoeksbureau belang heeft bij een bepaalde uitslag zal ik die onderzoeken met een korreltje zout blijven nemen.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×