Uit het onderzoeksrapport ‘van Ipsos-Reis blijkt dat steeds meer mensen via het internet boodschappen doen en hun bankzaken regelen.
Ipsos-Reis, een marktonderzoeker die zich concentreert op marketing voor consumenten, vergeleek het internetgebruik van surfers uit twaalf verschillende landen in 2002 met datzelfde gebruik in 2000. Daaruit blijkt dat steeds meer mensen via internet hun bankzaken regelen, boodschappen doen, muziek downloaden, foto’s en video versturen en spelletjes spelen.
Vooral online winkelen blijkt sterk toegenomen. Van de 2900 ondervraagde surfers kocht tweederde vorig jaar iets online, terwijl dat in 2000 nog maar 36 procent van de ondervraagden deed. Vooral in de Verenigde Staten en in Groot-Britannië blijken veel surfers over te gaan tot online aankopen – respectievelijk 77 en 68 procent van de ondervraagde gebruikers.
"Het internet is uitgegroeid tot veel meer dan een medium voor het zoeken naar informatie", zegt Brian Cruikshank, mede-auteur van het onderzoeksrapport. "Internet maakt in toenemende mate deel uit van ons dagelijks leven."
Nederland hoort niet bij de onderzochte landen, maar ook hier neemt het ‘actieve’ internetgebruik weldegelijk toe. De meeste surfers hebben echter nog niet voldoende vertrouwen in de veiligheid van online bankieren, maar de banken proberen hun klanten nu min of meer hardhandig die richting uit te duwen. Online bankieren wordt door hen verkocht als simpel, doelmatig en comfortabel. Feitelijk betekent het een enorme besparing voor de banken zelf. Of de klant er echt mee gediend is, is maar de vraag.