Dit jaar gaan bijna 60 miljoen Europese consumenten online bankieren. In 2000 waren dat er nog maar 23 miljoen. Dat concludeert marktonderzoeker Datamonitor in een nieuw rapport, ‘eBanking Strategies in Europe 2003’.
Het Verenigd Konkirijk en Duitsland zijn de grootste Europese markten voor e-banking, maar in de Scandinavische landen is e-bankieren in verhouding het sterkst doorgedrongen. Volgens Datamonitor zal het aantal Europese consumenten die online bankieren blijven groeien in de komende jaren, tot 84 miljoen in 2007. Toch raadt de onderzoeker de banken aan om hun e-banking basisservice beter te stroomlijnen en daarnaast ook nieuwe diensten en mogelijkheden te ontwikkelen voor het groeiende aantal min of meer ervaren internetbankiers.
De marktanalist wijst er ook op dat het internet sterk opkomt als bankkanaal voor de consument. Het blijft echter wel minder belangrijk dan de bankkantoren en de call centers.
Het internet wordt dan wel steeds meer gebruikt voor bankverrichtingen, maar het dient voor de consument nog altijd in de eerste plaats als ontspanning. In Duitsland, bijvoorbeeld, heeft 33,5 procent van de consumenten het internet in de voorbije twaalf maanden gebruikt om bankverrichtingen te doen, terwijl maar liefst 72 procent van de Duitse consumenten dat deden als ontspanning. Datamonitor raadt de Europese banken dan ook aan om bijvoorbeeld spelletjes in verband te brengen met online bankieren.