De telefoon is niet langer het belangrijkste communicatiemiddel voor bedrijven. Op die ereplaats prijkt nu de e-mail.
Dat concludeert marktanalist Meta Group uit een enquête bij 387 bedrijven. Maar liefst 80 procent van de ondervraagde personen vindt e-mail belangrijker dan de telefoon voor de communicatie met collega’s, klanten of partners. Bovendien is 74 procent ervan overtuigd dat e-mail onmisbaarder is dan de telefoon; Als de telefoonlijn buiten gebruik is, is dat minder erg dan wanneer de e-mail het niet doet.
De onderzoeksresultaten komen als een verrassing voor Meta zelf, dat eerder een 50-50 verhouding verwachtte tussen het belang dat wordt gehecht aan e-mail en aan de telefoon. Toch zijn de voordelen van e-mail duidelijk. Volgens Meta dankt e-mail zijn verpletterende ‘overwinning’ aan het feit dat daarmee meerdere contactgroepen of -personen op verschillende plaatsen tegelijk kunnen worden bereikt. De communicatie tussen collega’s of met klanten gaat op die manier veel sneller. En bovendien blijft er een schriftelijke neerslag bewaard van elke e-mail ‘conversatie’, in tegenstelling tot telefoongesprekken.
Nadelen zijn er natuurlijk ook: e-mailtechnologie is niet altijd even stabiel als telefoonverbindingen, en het steeds drukkere e-mailverkeer zorgt bij veel bedrijven voor een enorm tijdverlies: veel werknemers zijn meerdere uren per dag bezig met het beheer van hun mailbox. Betere tools die inkomende berichten op basis van bepaalde regels meteen in een bepaalde map onderbrengen, kunnen dat euvel deels verhelpen, raadt Meta aan.