Meer dan een derde van alle bedrijven die een outsourcingcontract afsluiten, zijn daar achteraf niet tevreden over.
Dat stelt marktanalist Cutting Edge Information in een nieuw onderzoeksrapport. Veel uitbestedingscontracten blijken vooraf geen prestatiecriteria vast te leggen, en daardoor blijft de klant vaak met een onvoldaan gevoel achter, zo stelt Cutting Edge.
Wie vooraf geen prestatiecriteria vastlegt, noch bepaalt met welke tools die criteria zullen worden gemeten, loopt immers het risico dat de verwachtingen rond het uitbestedingsproject niet worden ingelost. Dat betekent volgens Cutting Edge niet dat vendors loze beloften maken, maar wel dat de verwachtingen van beide kanten vooraf niet grondig op elkaar worden afgestemd. Om de verwachte prestaties te bereiken, moeten die vooraf dan ook grondig worden besproken tijdens de contractonderhandelingen, zo stelt Cutting Edge.
Ter verdere specificering: Cutting Edge doet onderzoek in de US over een veelheid van sectoren: van pharmacueticals tot banking etc. (Het betreft niet alleen IT-outsourcing dus, en nederland/europa is er niet in opgenomen)
Daarnaast is het een fijn stukje met een twintigtal open deuren.. (Als je geen goede afspraken maakt, wordt het later onduidelijk of het wel goed is etc.) Maar goed.. het is ook komkommertijd zullen we maar denken.. 🙂