Openheid over salarissen spreekt Nederlandse automatiseerders aan. IT-bedrijf Knowledge Base kreeg honderden sollicitatiebrieven nadat het de te verdienen salarissen op Internet publiceerde. Ook Solvision, dat open is over de lonen, heeft geen problemen werknemers aan te trekken.
Nederlanders doen vaak overdreven geheimzinnig over salarissen. Een aantal automatiseringsbedrijven heeft daar lak aan en kiest voor openheid over de salarissen die werknemers kunnen verdienen.
Het Haagse Knowledge Base publiceerde op 5 juli zijn Salariswijzer op Internet. Potentiële sollicitanten kunnen berekenen welk salaris ze gaan verdienen na een succesvolle sollicitatie. Inmiddels hebben al zeventienduizend mensen een salarisberekening uitgevoerd en stuurden ruim tweehonderd belangstellenden hun curriculum vitae op.
Bij IT-consultant Solvision, onderdeel van The Vision Web, krijgen werknemers niet alleen inzicht in het salaris van collega’s, ze stellen zelfs hun eigen loon samen. "Als iemand vindt dat hij duizend gulden meer moet verdienen, dan kan hij de administratie bellen en dan gebeurt dit ook", aldus Eddy Vermeire, directeur van The Vision Web. De medewerkers stellen ook hun overige arbeidsvoorwaarden samen. Ze kopen hun opleidingen in, kiezen hun werktijden en sluiten zelf een pensioenvoorziening af. The Vision Web heeft ondanks de krappe arbeidsmarkt naar eigen zeggen geen moeite om aan voldoende werknemers te komen.
De keuzevrijheid en openheid over arbeidsvoorwaarden bij Solvision vloeit voort uit de filosofie van moederbedrijf The Vision Web. Groepen werknemers vormen binnen deze organisatie eigen entiteiten, zogenaamde micro-ondernemingen. De groepsleden overleggen ook over loon en werktijd. Doordat iedereen elkaar kan aanspreken over de hoogte van het salaris, ontstaat er sociale controle. "Als een micro-onderneming start, zullen de werknemers in de aanloopfase terughoudendheid betrachten in hun salariswensen. Zij weten dat de omgeving meekijkt", aldus de directeur.
De openheid over salarissen zal volgens directeur Mark van der Snel van Knowledge Base navolging krijgen, als andere ondernemingen zien wat dat oplevert op de arbeidsmarkt.