Sidney Geneste is vertrokken als directeur Logica Nederland. Hij was pas sinds 1 januari van dit jaar in dienst. Het lukte Geneste niet Logica een commerciëler gezicht te geven. De Belgische oud-directeur Wilfried De Meyere neemt het roer weer over.
De 39-jarige Geneste kwam van Microsoft, waar hij als manager Benelux de divisie grote zakelijke klanten onder zijn hoede had. Hij moest Logica meer commerciële slagkracht te geven. Voorganger De Meyere, die doorschoof naar een Europese managementpositie, had dit vastgelegd in het groeiplan Visie 2000. De pogingen van Geneste liepen echter stuk op de interne organisatie. "Ik ben acht maanden bezig geweest met het op poten zetten van de interne organisatie en het vestigingsbeleid. Aan het eigenlijke werk – met behulp van mijn ervaringen bij Microsoft doorvoeren van commerciële veranderingen – kwam ik nauwelijks toe."
Het dertig jaar oude Logica heeft een technisch-wetenschappelijke achtergrond. Volgens Geneste is het kwaliteitsmanagement goed en de bekwaamheid in technologisch hoogwaardige en complexe projecten hoog, maar mist de IT-dienstverlener gevoel voor commercie. Het bedrijf heeft moeite om de meer algemene marktontwikkelingen rond (erp-) software en infrastructuren te volgen.
Geneste zegt dat hij enkele veranderingen heeft kunnen doorvoeren, waaronder versterking van het managementteam. Onder zijn bewind kwamen Wim van den Brandt (ex-Baan), Wim van den Brink (ex-Delaware) en Frans Terpstra (ex-EDS) in dienst. Het zoeken naar zware managers kostte door de schaarste op de arbeidsmarkt echter veel tijd. Daarnaast voegde hij de divisies overheid en transport samen, omdat die zich beide sterk richten op havenactiviteiten.
"Maar", zegt Geneste, "de vooruitgang was niet snel genoeg meetbaar. Er ontbreekt vooral voldoende middenkader om de commerciële omslag te maken." Bovendien liep de groei terug. "Ik kwam binnen toen Logica Nederland een groei van over de 50 procent had gehaald. Het is moeilijk om zo’n percentage te evenaren. Vooral ook omdat klanten projecten uitstelden vanwege de millennium-wisseling. Logica is bij uitstek een projectenorganisatie." Het vertrouwen tussen Geneste en de organisatie ebde weg, waardoor een vertrek onvermijdelijk werd. Bij Logica Nederland kon niemand commentaar geven.
De doelstelling van Visie 2000 is Logica een toppositie te laten innemen in de IT-dienstverlening in Nederland. Om te kunnen concurreren met bedrijven als CMG en Cap Gemini meldde De Meyere in 1998 dat het aantal medewerkers binnen twee jaar omhoog moest van 750 naar tweeduizend, middels autonome groei en overnames. Dat lukt zeker niet – op de website staat een aantal van duizend – ondanks de geslaagde imagocampagne met de leusit is all about emotion.