Het Nederlands bedrijfsleven doet nog weinig aan elektronische handel. Bovendien ontwikkelt het daarvoor nog nauwelijks plannen. Dat is de belangrijkste conclusie uit het Europese onderzoek ‘E-business in the Connected World’.
In opdracht van Cisco en Oracle ondervroeg The Bathwick Group tweeduizend bedrijven en vijfhonderd lokale overheden in tien Europese landen. Dat gebeurde in het kader van het Connected World programma, dat nu twee jaar loopt. Doel van dit programma is om via benchmarking de prestaties van bedrijven en bedrijfstakken in Europa te meten. The Bathwick Group heeft een vergelijkend onderzoek uitgevoerd naar de bereidheid van grote Europese ondernemingen om zich op het elektronische-handelspad te begeven.
Nederland komt er bekaaid af. Finse en Zweedse bedrijven lopen met zakendoen via Internet voorop. Ook Engeland, Denemarken, Noorwegen en Duitsland doen het beter dan Nederland. Maar verontrustender is volgens Jonathan Steel van The Bathwick Group het feit dat het Nederlandse bedrijfsleven ook in intenties en plannen achterblijft. Alleen in België en Frankrijk heerst een grotere inertie dan in Nederland. De Italianen presteren met e-business nog heel slecht, maar ze zijn heel enthousiast en hebben grootse plannen.