Donderdag wordt de bekritiseerde nieuwe Nederlandse gedragscode voor elektronische handel gepubliceerd. Deze code moet het vertrouwen van de consumenten in elektronische handel op het web vergroten. Juristen noemen de code echter nu al een ’tandenloze tijger’.
Opsteller van de code is het Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL), het samenwerkingsverband van het ministerie van Economische Zaken, VNO/NCW, het voormalige Ediforum en het bedrijfsleven. De code legt de nadruk op betrouwbaarheid, inzicht geven in aanpak en uitvoering, en het waarborgen van de privacy, allereerst voor de consument, en daarnaast ook voor bedrijven en overheden.
Op de eerste versie van de code, die in april ter discussie werd gesteld, kwam al de kritiek dat een geschillenregeling ontbreekt. Daar wijst onder meer mr. Coen Drion van kantoor Kennedy Van der Laan uit Amsterdam op. ECP verwijst in de code echter wel naar de geschillenregelingen in diverse branches. Ook mr. G. Brunt van kantoor Höcker Rueb & Doeleman Amsterdam is niet onder de indruk van de modelcode. Hij noemt het ‘slechts een beleidsvoornemen’.
Beide juristen hebben verder hun bedenkingen over de in de code opgenomen regel ‘Partijen onthouden zich van het uiten van misleidende en/of onjuiste informatie’. Mr. Nicolette Docter van ECP stelt dat deze bepaling aan de consument nog eens duidelijk maakt wat de bedoelingen van een aanbieder van diensten zijn.