IBM sleept een groot contract in de wacht van KLM Cargo voor de levering van hardware, software en diensten. Dit omvat onder meer een complete vernieuwing van de kantoorautomatisering en beheer van het netwerk.
Internoc Nederland gaat als subcontractor van IBM deze laatste taak verrichten. Dit systeem- en netwerkbeheer valt helemaal op afstand te doen in meer dan honderd landen. Internoc, het geesteskind van Willem Smit (ex-Datex), gaat ook de helpdesk-functie vervullen.
Internoc Holding heeft verder een definitieve samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Teledata Singapore, een telecommunicatiebedrijf. Er komt een joint venture waarin Internoc een meerderheidsbelang krijgt. Samen zal een NOC (network operating center) worden opgezet naar model van het NOC in Hoofddorp. Vanuit Singapore zullen klanten in Zuidoost Azië worden bediend.
De order van KLM Cargo betekent voor Internoc een doorbraak. Tot nog toe bediende het bedrijf vooral kleinere ondernemingen. Vernieuwing van de automatisering van KLM Cargo is hoognodig. De infrastructuur is verouderd en niet millennium-bestendig. De vrachtdivisie van de KLM schakelt nu pas volledig naar Windows over. De 2.200 medewerkers van KLM Cargo, zowel op Schiphol als in 130 buitenlandse vestigingen, krijgen nieuwe IBM PC’s en notebooks met Windows 95. Het project heet Cargo Work Stations (CWS). Voor eind dit jaar moet alle apparatuur zijn vervangen.
De compleet vernieuwde infrastructuur vormt tevens de basis voor de implementatie van nieuwe strategische systemen, zoals System Profit Management, zo meldt de KLM inde Wolkenridder. De volgende stappen in het project zijn het uitwerken van pilots op meerdere locaties en het voorbereiden van de wereldwijde invoering.