Het kabinet kan zich bij de stimulering van het IT-gebruik het beste richten op de groep bedrijven die te omschrijven is als ‘doorgroeiers’. Dit is de hoofdconclusie van een EIM-onderzoek naar IT-gebruik in de industrie, de dienstensector en de groothandel.
De doorgroeiers ervaren bij de toepassing van IT de meeste knelpunten. De voornaamste hindernissen zijn technische problemen met hardware en software, tegenvallende IT-dienstverlening en de opleiding van medewerkers.
Het onderzoeksbureau constateert een driedeling in het IT-gebruik, tussen minimalisten, geconsolideerden en doorgroeiers. Minimalisten gebruiken weinig IT en hebben daar weinig plannen voor. Geconsolideerden maken veel gebruik van IT, maar hebben weinig plannen. Deze ondernemingen maken al ruim gebruik van IT, maar hebben vooral veel plannen daarvoor. Ze zien zichzelf als sterk innovatief en proberen de exportmarkten te veroveren.
De doorgroeiers staan ook het meest open voor externe steun bij het toepassen van IT. Ongeveer 40 procent van de Nederlandse bedrijven behoort tot die categorie. Knelpunten in de IT-dienstverlening worden vooral ervaren doordat deze niet voldoet aan de verwachting. Kosten en tijdplanning bijvoorbeeld lopen vaak uit de hand. Opleiding is duur en vaak onvoldoende gericht.
Doorgroeiers en geconsolideerden zeggen dat ze innovatief zijn. Zij geven zichzelf de hoogste cijfers in product- en procesinnovatie. Uit beide groepen is 60 procent ervan overtuigd dat IT innovatie mogelijk maakt. Bij de minimalisten is dit slechts een kwart. Doorgroeiers ervaren IT het meest als kostenbesparend. Slechts 30 procent van de minimalisten gebruikt IT in de communicatie met de klant. Bij de geconsolideerden is dit de helft, en bij de doorgroeiers bijna 60 procent.
De enorme verschillen in de manier waarop bedrijven IT ervaren en in de knelpunten die zij daarbij tegenkomen, moet de overheid te denken geven. Het EIM raadt aan het beleid op deze verschillende groepen toe te snijden. Beleidsmakers kunnen aan de hand van de driedeling effectiever stimulerende maatregelen nemen door zich op de doorgroeiers te richten. Daarnaast moeten ze zich richten op de doorzichtigheid en de kwaliteit van de IT-dienstverlening.