Vierentwintig grote bedrijven, van computerleverancier IBM tot uitgeverij Bertelsmann, hebben zich gisteren verenigd in een wereldwijde groep die overheden moet ontmoedigen Internet-commercie aan banden te leggen. Hieronder vallen regeringsmaatregelen als belastingen en handelsbeperkingen.
Deze Global Business Dialogue on E-Commerce vertegenwoordigt zowel technologie-, media- en financiële bedrijven en wil overheden wereldwijd beleidssuggesties aanbieden. Daarnaast wil de vereniging een algemene boodschap uitbrengen tegen overheidsregulatie van Internet. De komende weken praat de groep met de Europese Commissie over een nieuwe EU-privacywet die bedrijven verhindert vrijelijk informatie over hun klanten te vergaren en uit te wisselen.
Deze wet stuit de commerciële club vanzelfsprekend tegen de borst. Bedrijven die zaken doen in Europa vrezen dat het hun onmogelijk wordt gemaakt vertrouwelijke klanteninformatie naar eigen goeddunken te gebruiken, variërend van financiële transacties tot junkmail. "We moeten nu actie ondernemen", zegt Thomas Middelhoff, voorzitter en directeur van het Duitse Bertelsmann, die de oprichting van de belangengroepering onthulde in zijn Amerikaanse hoofdkwartier te New York. In de Verenigde Staten heeft het bedrijfsleven al succes geboekt in het lobbyen voor vrije elektronische handel.