Gebruikers van Microsofts online-dienst MSN (Microsoft Network) kunnen voortaan hun online-kosten direct op hun telefoonrekening geboekt krijgen. Microsoft heeft hiervoor een overeenkomst gesloten met het Amerikaanse online-betalingsbedrijf e-Charge.
De twee bedrijven maken deze combinatie van rekeningen, een zogenoemde ‘one-stop communications shop’, vandaag bekend. Deze aankondiging maakt onderdeel uit van Microsofts recent onthulde strategie om goedkope of zelfs gratis Internet-toegang aan te bieden via zijn MSN-dienst.
Die plannen zijn op hun beurt weer een hoofdstuk in de meer-frontenoorlog tegen America Online (AOL). De strijd tegen die dominante online-dienst begon over ‘instant messaging’ en spreidde zich al gauw uit naar andere gebieden. Toch blijft dat eerste slagveld een grote rol spelen.
Microsoft sluit deze week bijvoorbeeld overeenkomsten met de – in wezen concurrerende – bedrijven Prodigy, Tribal Voice en Peoplelink om hun chat-producten aan te sluiten op zijn eigen Messenger chat-software. Gebruikers van die programmatuur kunnen binnenkort direct berichten sturen aan de 1,3 miljoen gebruikers van Messenger. Deze compatibiliteit moet de druk op AOL verhogen. Die weigert MSN-abonnees te laten chatten met de 43 miljoen gebruikers van zijn Instant Messaging-dienst (AIM).
Verder heeft Microsoft ook een overeenkomst gesloten met oliemaatschappij BP om tankstations van dat bedrijf in de VS te voorzien van Internet-‘kiosken’. Die computers zijn uitgerust met het besturingssysteem Windows CE en andere Microsoft-producten. Gebruikers ontkomen natuurlijk niet aan advertenties terwijl zij langs de snelweg even de informatiesnelweg opgaan.