America Online (AOL) presenteerde gisteren zijn ‘AOL Anywhere’-strategie en de nieuwe versie 5.0 van zijn gebruikerssoftware. Slechts een week geleden lanceerde online-concurrent Microsoft zijn ‘Everyday web’-strategie.
AOL belooft allerlei nieuwe dingen, maar levert deze vooralsnog niet. Critici menen dan ook dat de aankondiging vooral bedoeld is als overstemmend antwoord op Microsofts web-initiatief. Uiteindelijk is het beide partijen te doen om het uitbreiden van het aantal gebruikers van hun online-diensten (AOL en MSN).
Bob Pittman, operationeel directeur bij AOL, is – vanzelfsprekend – optimistisch gestemd over de concurrentie met, vooral, Microsoft. "Ons onderzoek toont aan dat consumenten online-toegang nu zien als een noodzaak, net zoals telefoon en televisie. Ze willen daarbij gemak en zijn bereid een premium te betalen als ze daarmee tijd kunnen winnen. Wij bieden dat."
Analist Seamus McAteer van onderzoeksbureau Jupiter Communications wijst erop dat AOL technisch gezien is voorbijgestreefd door Microsoft. De nieuwe gebruikerssoftware van AOL ontbeert namelijk enkele snufjes, zoals online-radio en grafische bewerkingsprogrammatuur. Het pakket bevat wel een nieuwe zoekmachine, een persoonlijke kalenderdienst en een elektronische winkelfunctie.
McAteer verklaart de kloof tussen de producten van de twee concurrenten. "Microsoft is een meester in het snel ontwikkelen van software, terwijl AOL meer een marketing-meester is." Dat laatste talent kan echter doorslaggevend blijken, zoals Microsoft op andere fronten zelf heeft laten zien.