Novell en America Online (AOL) hebben samen een direct chat-product gelanceerd voor bedrijfsgebruik. Deze software voor ‘instant messaging’, genaamd Instantme, combineert de directory-diensten (NDS) van Novell met de Instant Messenger-applicaties (AIM) van AOL.
Doordat deze nieuwe software de directheid van AIM gebruikt in combinatie met de NDS-netwerklijsten van bedrijven kunnen gebruikers berichten sturen zonder eerst namen of adressen zelf in te voeren. Bijvoorbeeld het versturen van een memo aan iedereen van een bepaalde afdeling of verdieping, afhankelijk van de in NDS opgeslagen en ingedeelde bedrijfsinformatie.
NDS telt wereldwijd meer dan 70 miljoen gebruikers in het bedrijfsleven, terwijl AIM 45 miljoen consumentengebruikers heeft. Het voordeel van deze communicatievorm boven e-mail is de zekerheid dat de ontvanger (of tenminste, diens computer) online is. Dit combineert dus de voordelen van e-mail met de directheid van telefoon.
Ondernemingen zijn echter niet overtuigd van het nut van deze directe soort communicatie. Veel bedrijven hebben netwerkblokkades opgericht tegen ‘instant messaging’, omdat zij dit zien als een tijdverspillende persoonlijke babbelbox.
Analisten zien wel degelijk commercieel nut in direct chat, vooral vanwege de efficiency. Ondertussen hebben meerdere IT-bedrijven zich al op deze nieuwe Internet-functie gestort; Yahoo, Microsoft, Tribal Voice zijn enkele van de namen. IBM-dochter Lotus heeft zijn product reeds gericht op de bedrijfsmarkt.